انجمن روانشناسان استرالیا (APS )
انجمن روانشناسان استرالیا (APS )

انجمن روانشناسی استرالیا

انجمن روانشناسی استرالیا (APS) یک نهاد ملی و حرفه ای است که نمایندگی روانشناسان بالینی در این کشور را بر عهده دارد. برای عضویت در این انجمن، داشتن مدرک تحصیلی معتبر در رشته روانشناسی الزامیست. مهاجرین بین المللی که در یکی از دانشگاه های استرالیا تحصیل و یا مدرک خود را در رشته روانشناسی از یک دانشگاه معتبر جهان دریافت کرده باشند، می توانند در این انجمن عضو شوند. در ادامه به توضیح بیشتر درباره انجمن روانشناسی استرالیا، کارکرد و نحوه عضویت آن می پردازیم.

[caption id="attachment_2785" align="alignnone" width="580"]psychologist in australia psychologist in australia[/caption]

آشنایی با انجمن روانشناسی استرالیا

همانطور که گفته شد انجمن روانشناسی استرالیا (APS) یکی از سازمان های مهم استرالیایی است که روانشناسان را گرد هم می آورد. در این انجمن، فارغ التحصیلان رشته روانشناسی (عمومی و بالینی) می توانند با توجه به معیارهای تعیین شده توسط هیئت روانشناسی استرالیا عضو شوند.

در این انجمن آموزش های بسیار تخصصی در زمینه ارزیابی، تشخیص، فرمول دهی و درمان بیماری های روانی و مرتبط با سلامت روان به فارغ التحصیلان داده می شود. در طی آموزش آن ها با اختلالات رفتاری و عاطفی بیماران، آشنا شده و با هم صحبتی با سایر روانشناسان، می توانند راهکارهای عملی ارائه دهند.

روانشناسان بالینی تنها روانشناسانی هستند که می توانند از سطح پیشرفته آموزش های بهداشت روان برخوردار شوند.

آیا مهاجران نیز می توانند عضو انجمن روانشناسی استرالیا شوند؟

انجمن روانشناسی استرالیا نه فقط برای فارغ التحصیلان بومی استرالیایی، بلکه برای تمامی روانشناسان از سراسر دنیا راه اندازی شده است. اگر شما مدرک تحصیلی خود را در رشته روانشناسی از یکی از دانشگاه های معتبر ایران یا کشورهای دیگر دریافت کرده باشید، می توانید در این انجمن عضو شوید.

البته قبل از اینکه عضویت شما در این انجمن پذیرفته شود، ابتدا باید مدرک تحصیلی شما توسط مسئولین انجمن ارزیابی شود. اگر در فرآیند اخذ ویزا برای مهاجرت به استرالیا هستید، این انجمن تأیید می کند که آیا شما معیارها و صلاحیت لازم را دارید یا خیر.

تمامی روانشناسان سراسر دنیا که بخواهند با کمک مدرک تحصیلی خود، به استرالیا مهاجرت کنند و یا در این انجمن عضو شوند، به ارزیابی مدرک تحصیلی نیاز دارند. همچنین باید آزمون و مصاحبه این انجمن را پشت سر بگذارند.

انجمن روانشناسی استرالیا چگونه عمل می کند؟

انجمن روانشناسی استرالیا (APS) بیش از 22 هزار نفر عضو از سراسر استرالیا و جهان دارد. در این انجمن قوانین اخلاقی جامعه به تصویب می رسد. در سال 2007 اولین قوانین اخلاقی جامعه را تصویب کرد. همچنین در سال 2010، زمانی که تازه هیئت رئیسه آن انتخاب شد، این انجمن معیارهای اخلاق در استرالیا را تعیین کرد. اعضاء این انجمن توصیه های مربوط به اخلاق حرفه ای در جامعه استرالیا را تدوین می کنند.

نحوه عضویت در انجمن روانشناسی استرالیا

تایید صلاحیت کامل یک روانشناس برای عضویت در این انحمن کمی پیچیده است. ابتدا باید در سایت این انجمن (psychologyboard.gov.au) ثبت نام کنید. سپس صلاحیت شما توسط تیم بازرسان بررسی می شود. سطوح دیگری از عضویت نیز وجود دارد. برای مثال می توانید به جای اینکه عضو مستقیم باشید، فقط عضویت به عنوان یک همکار را داشته باشید.

دریافت عضویت برای روانشناسانی که به طور موقت در AHPR ثبت نام کرده اند، راحت تر است. اگر دانشجوی کارشناسی ارشد هستید، باید در یکی از دانشگاه های معتبر و مورد قبول این انجمن تحصیل کنید. در این صورت واجد شرایط برای اشتراک در قسمت دانشجویان انجمن روانشناسی استرالیا هستید. دائمی یا موقتی بودن این اشتراک، به ادامه تحصیل شما در رشته روانشناسی بستگی دارد.

حدود 60 درصد از کل روانشناسان استرالیایی در این انجمن ثبت نام کرده اند. تعداد دانشجویانی که اعضاء این انجمن را تشکیل می دهد به 12 درصد می رسد. از این تعداد 74 درصد از اعضاء زن و 26 درصد مرد هستند.

قوانین عضویت در انجمن روانشناسی استرالیا

تمامی فارغ تحصیلان و دانشجویان رشته روانشناسی که در انجمن روانشناسی استرالیا عضو شده اند، باید قوانین اخلاقی این انجمن را رعایت کنند. مهم ترین اصل در این مرکز، پایبندی به قوانین و تلاش برای دستیابی به نتایج بهداشت روانی است. این سازمان از اعضا خود و دستاوردهای علمی آن ها حمایت می کند.

هدف اصلی این انجمن، ایجاد اتحاد و همزبانی بین روانشناسان در سراسر استرالیاست. به همین دلیل فعالیت های گسترده ای را برای انتشار فعالیت های آن ها انجام داده است. از جمله تبلیغات گسترده برای اثبات این موضوع که روانشناسان تفاوت های زیادی را در زندگی افراد ایجاد کرده اند.

کلیه روانشناسانی که عضو این مرکز می شوند، حداقل باید 6 سال آموزش های معتبر را پشت سر گذاشته باشند. همچنین کلیه روانشناسان (حرفه ای، مبتدی و دانشجویان) موظف به رعایت آیین نامه اخلاقی انجمن هستند.

هدف از راه اندازی انجمن روانشناسی استرالیا چیست؟

APS یا انجمن روانشناسی استرالیا به شدت طرفدار رشته روانشناسی است. تمرکز اصلی مدیران این مرکز نیز حمایت گسترده از دستاوردهای روانشناسی است. از جمله اهداف اصلی از راه اندازی این نهاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش و تربیت روانشناسان مبتدی و در حال تحصیل
  • ارائه خدمات روانشناختی در بخش های خصوصی، دولتی و غیردولتی به بیماران و افراد نیازمند دریافت مشاوره
  • حفظ استانداردهای بالا در حرفه روانشناسی
  • افزایش سهم روانشناسی در سیاستگذاری عمومی به نفع رفاه جامعه و برقراری عدالت اجتماعی

دلیل ارزیابی مدرک روانشناسی در انجمن روانشناسی استرالیا

همانطور که گفتیم برای اینکه در این مرکز پذیرفته شوید، ابتدا باید مدرک روانشناسی شما توسط مدیران این انجمن ارزیابی شود. در این ارزیابی، دانشگاه محل تحصیل و سطح تحصیلات (حداقل کارشناسی ارشد) اهمیت دارد. دلیل ارزیابی مدرک روانشناسی در این انجمن عبارت است از:

  • برای پذیرش مهاجرین و ارائه ویزای اقامت در استرالیا
  • پذیرش متقاضیان در دانشگاه های معتبر برای طی کرده دوره های روانشناسی در استرالیا
  • استخدام در یکی از ارگان ها و یا سازمان های رسمی در استرالیا

در این انجمن، مدرک تحصیلی متقاضیان در رشته روانشناسی براساس برنامه های معتبر مطالعات روانشناسی ارزیابی می شود. البته ارزیابی به معنای ثبت نام نهایی در انجمن نیست. بلکه بعد از تأیید باید به طور مستقیم برای ثبت نام موقت و یا دائم خود اقدام کنید.

ارزیابی مدرک باید قبل از درخواست عضویت در انجمن انجام شود. همچنین اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در استرالیا برای پذیرش دانشجو، به ارزیابی این انجمن نیاز دارند. در واقع شما اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید و می خواهید در این کشور در رشته روانشناسی ادامه تحصیل دهید، ابتدا باید مدرک شما توسط انجمن روانشناسی استرالیا به تایید برسد.

لیست مشاغل ارزیابی شده توسط سازمان ارزیابی مدارک روانشناسان استرالیا: 

شماره

کد ANZSCO

نام شغل

سازمان ارزیابی

1

272311

روانشناس بالینی

سازمان ارزیابی مدارک روانشناسان استرالیا

2

272312

روانشناس آموزشی

سازمان ارزیابی مدارک روانشناسان استرالیا

3

272313

روانشناس سازمانی

سازمان ارزیابی مدارک روانشناسان استرالیا

4

272399

روانشناسان(در جای دیگری طبقه بندی نشده)

سازمان ارزیابی مدارک روانشناسان استرالیا

 

 

 

 

 

 

 

 

بله

خیر

آیا شما در استرالیا یک حرفه ای ثبت شده هستید؟

شما می توانید در استرالیا به فعالیت حرفه ای خود بپردازید.

شما نمی توانید در استرالیا به فعالیت حرفه ای خود بپردازید.

آیا شما مدرک حرفه ای خود را از یک دانشگاه/دانشکده معتبر در استرالیا یا نیوزیلند اخذ کرده اید؟

شما لزومی به ارزیابی ندارید.

شما نیاز به ارزیابی مدرک تحصیلی و مهارت های خود توسط مقامات مربوطه دارید. 

آیا شما نیاز به ارزیابی دارید؟

مدارک مورد نیاز:

 

  •   گواهی نامه یا دانشنامه, به زبان اصلی و نسخه  ترجمه شده به زبان انگلیسی در صورت نیاز.
  • کپی صفحه اول پاسپورت
  • ریز نمرات مدرک تحصیلی به زبان اصلی و کپی نسخه ترجمه شده به زبان انگلیسی در صورت نیاز
  • مدارک و شواهد ازعضویت در انجمن مربوطه, در صورت وجود
  • کپی برابر با اصل پایان نامه یا پروژه تحقیقاتی
  • کپی برابر با اصل سند ازدواج (در صورت وجود)
  • مدارک و شواهد از ثبت نام/مجوز,در صورت نیاز
  • فرم ارزیابی و
  • مدارک و شواهد از تسلط به زبان انگلیسی **

 

همچنین ببینید

سایت آموزشی کورسرا

معرفی سایت آموزشی Coursera

 coursera چیست؟ سایت آموزشی کورسرا (Coursera) در زمینه‌ی ارائۀ دوره‌های آموزشی آنلاین رایگان، از شناخته‌شده‌ترین سایت‌های جهانه. کورسرا …