مالیات بر درآمد استرالیا
مالیات بر درآمد استرالیا

سیستم مالیات بر درآمد استرالیا

یکی از هزینه های حتمی و ضروری برای زندگی در استرالیا، اخذ مالیات توسط دولت استرالیاست، که همان مالیات بردرآمد است. در کشور استرالیا تمامی هزینه هایی که برای ادامه ی زندگی، ارایه ی خدمات، خرید، آموزش، سرمایه گزاری، حقوق ماهانه و … می شود، مشمول سیستم مالیاتی این کشور می شود، به طوریکه بعد از دریافت مبلغ اصلی، مبلغی معادل ده درصد پرداختی به آن اضافه می شود که هر شهروند موظف به پرداخت آن می باشد. در این مقاله به بررسی جوانب سیستم مالیات بر درآمد استرالیا می پردازیم.

[caption id="attachment_2808" align="alignnone" width="1024"]سیستم مالیات بر درآمد استرالیا سیستم مالیات بر درآمد استرالیا[/caption]

اگر 100 هزار دلار در سال در آمد داشته باشید، 26 هزار دلار آن را باید مالیات دهید. مطابق با جدول مالیاتی استرالیا، هرچه دستمزدتان بالاتر می روند و درآمد سالیانه افزایش پیدا می کند به همان نسبت نیز درصد مالیات شما بیشتر می شود. مثلا مالیات بردرآمد 80 هزار تا 190 هزار دلارسالانه چیزی حدود 40 درصد کل مبلغ است. شاید بحث پرداخت مالیات در استرالیا برای کسانی که تازه وارد هستند، به آن صورت معنایی نداشته باشد، اما چند نکته ی مهم است که متقاضیان مهاجرت به استرالیا بایستی به آن دقت کنند.

اول اینکه باید مراقب باشید که هر خرید عمده ای را که انجام می دهید، رسیدهای آن را نزد خود نگه دارید، چون ممکن است به درد برگشت مالیات و یا کم شدن آن بخورد. مثلا به راحتی می توانید بخشی از هزینه های موبایل، تلفن و اینترنت منزل را برای برگشت مالیات استفاده کنید. کسانی که قراردادی کار می کنند، دستشان برای برگشت خوردن مالیات بیشتر است و حتی ممکن است که بخشی از اجاره خانه اشان نیز برگردانده شود.

مورد دیگری که باید هنگام مهاجرت به استرالیا به آن دقت کرد این است که اگر قبل از ماه جولای به جای 12 ماه، مثلا 8 ماه کار کرده باشید، چون درآمدتان در آن سال در رده پائینی قرار می گیرد، مقدار قابل توجهی از مالیات هایی که مشمول آن شده اید به شما برگردانده می شود. همچنین برای زوج هایی که فرزندی ندارند مبلغ 2100 دلار از کل مالیات پرداخت شده تحت عنوان ftb قابل برگشت است.

مورد دیگر، هنگام خرید خانه است. اگر خانه ای را خریداری کنید و در آن ساکن شوید که مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد، اما اگر خانه را اجاره بدهید، چون به نوعی سرمایه گزاری محسوب می شود، بایستی مالیات دهید. اگر ماهی 3600 دلار قسط می دهید و خانه را ماهی 1600 دلار اجاره داده باشید، یعنی اینکه ماهی 2500 دلار ضرر می کنید. بنابراین اگر حقوقتان سالانه صد هزار دلار است، در واقع 76 هزار دلار نصیبتان می شود، و مبلغی حدود 9 هزار دلار از مالیات به شما برگردانده می شود، یعنی بعد از گذشت سی سال می شود 290000 دلار، که این مبلغ چیزی حدود ارزش کل خانه ی اجاره داده شده است و شما فقط بهره ی بانک پرداخت می کنید.

البته اطلاع از قوانین خیلی مهم است و نیازی هم نیست این کارها را خودتان انجام دهید. ملت اینجا معمولاً برای این جور کارها حسابدار می گیرند و کلیه ی امور مالی و مالیاتی زندگی و کار خود را به حسابدارها محول می کنند. در استرالیا حداقل دستمزد 17.29 دلار در هر ساعت محسوب می شودکه بایستی حقوق بازنشستگی را نیز به آن اضافه کنید.
پرداختی به منظور بازنشستگی، نوعی مستمری است که کارفرما در یک بخش اختصاصی برای بازنشستگی پرداخت می کند. فرد شاغل فقط زمانی می تواند خود را بازخرید یا بازنشسته کند که استرالیا را برای همیشه ترک کند یا بازنشسته شود.
اغلب، استرالیایی‌ها برای خود صندوق سرمایه گزاری بازنشستگی فراهم می کنند که اگر همه چیز مرتب باشد علاوه بر دریافت مقرری ماهانه می توانند با 500000 دلار بازنشسته شوند.

طبق طبقه بندی قانونی استرالیا، هر فرد به ازای هر دلار بیشتر از میزان مقرر، ملزم به پرداخت مقدار مشخصی مالیات می باشد که در زیر نحوه محاسبه آن را مشاهده می نمایید:

 

درآمد در سال نحوه محاسبه مالیات
18200-0 دلار مالیات تعلق نمی گیرد
37000-18201 دلار به ازای هر یک دلار بیشتر از 18200 دلار فرد ملزم به پرداخت 19 سنت می باشد.
80000-37001 دلار مبلغ ثابت 3572 دلار و به ازای هر یک دلار بیشتر از 18200 دلار فرد ملزم به پرداخت 32.5 سنت می باشد.
180000-80001 دلار مبلغ ثابت 17547 دلار و به ازای هر یک دلار بیشتر از 18200 دلار فرد ملزم به پرداخت  37 سنت می باشد.
بیشتر از 180001 دلار مبلغ ثابت 54547 دلار و به ازای هر یک دلار بیشتر از 18200 دلار فرد ملزم به پرداخت 45 سنت می باشد.

برخی از اصطلاحات مالیاتی در استرالیا رایج اند که دانستن آنها پیش از مهاجرت به استرالیا کمک فراوانی به درک مفاهیم مالیاتی استرالیا، می نماید.

ATO: مخفف Australian Taxation Office می باشد که معادل سازمان امور مالیاتی استرالیا است.

TFN: مخفف Tax File Number بوده که معادل شماره پرونده مالیاتی است و هر فرد پس از مهاجرت به استرالیا می بایست این شماره را داشته باشد.

Tax Return: معادل هزینه ای است که می توان با ثابت کردن آن به دولت،مبلغ آن را از دولت بازپس گرفت. این هزینه می تواند شامل خرید وسایل و تجهیزات کاری باشد.

PAYG: مخفف Pays as You Go بوده و معادل مالیات بر درآمد سالانه می باشد.

درآمد در استرالیا

میزان درآمد در استرالیا بین ۱،۰۳۳ دلار استرالیا  در ماه (حداقل حقوق) تا ۳۳،۷۸۴ دلار استرالیا  در ماه (حداکثر حقوق) است. متوسط حقوق ماهانه ۷،۵۵۳ دلار استرالیا در ماه است که به این معنی است که نصف (۵۰ درصد) جمعیت کم‌تر از ۷،۵۵۳ دلار استرالیا  درآمد دارند در حالی که نیمه دیگر بیشتر از ۷،۵۵۳ دلار استرالیا  درآمد دارند. میانه نشان‌دهنده مقدار متوسط حقوق است. به طور کلی، شما هدف شما باید این باشد که در سمت راست گراف با گروه درآمد بیشتر از متوسط درآمد قرار بگیرید.

مقادیر نزدیک به میانه دو مقدار است: ۲۵ و ۷۵ صدک. با توجه به نمودار توزیع حقوق، ۲۵ % از جمعیت کم‌تر از ۳،۸۶۴ دلار استرالیا  درآمد دارند در حالیکه ۷۵ % آن‌ها بیشتر از ۳،۸۶۴ دلار استرالیا  درآمد دارند. همچنین از نمودار این طور مشخص است که ۷۵ % از جمعیت کم‌تر از ۲۰،۲۵۵ دلار استرالیا  درآمد دارند در حالی که ۲۵ درصد بیشتر از ۲۰،۲۵۵ دلار استرالیا  درآمد دارند.

 

میزان دستمزد  برای شغل‌های محبوب در استرالیا (2019-2020)

 

عنوان شغل

میزان درآمد

عنوان شغل

میزان درآمد

عنوان شغل

میزان درآمد

حسابدار     

۵،۳۹۲ دلار

منشی       

۵،۹۶۴ دلار

کارگردان خلاق    

۷،۷۹۱ دلار

دستیار اجرایی     

۴،۱۷۱ دلار

 صندوق دار     

۴،۵۹۱ دلار

دندان‌پزشک    

۱۷،۸۱۲ دلار

معمار    

۶،۷۹۲ دلار

حسابدار خبره     

۶،۴۶۹ دلار

 برنامه نویس

   ۷،۰۱۹ دلار

وکیل   

۱۱،۴۱۹ دلار

اشپز    

۶،۴۶۱ دلار

مهندس برق    

۷،۷۳۰ دلار

مهندس پزشکی    

۶،۷۳۳ دلار

مدیر اجرایی ارشد

۱۶،۹۶۲ دلار

معلم مدرسه ی ابتدایی

۵،۳۹۲ دلار

مهندس عمران    

۶،۸۶۲ دلار

افسر ارشد مالی    

۱۵،۷۲۶ دلار

مهندس    

۷،۳۱۸ دلار

تکنسین کامپیوتر    

۵،۸۶۷ دلار

مهندس عمران    

۷،۱۶۴ دلار

آشپز اجرایی    

۷،۱۳۵ دلار

مهماندار هواپیما    

۶،۸۹۲ دلار

حسابرس داخلی     

۷،۶۵۵ دلار

داروساز        

۸،۴۱۱ دلار

مدیر عمومی    

۱۳،۹۵۷ دلار

روزنامه‌نگار     

۷،۸۸۲ دلار

عکاس              

۵،۱۴۷ دلار

طراح گرافیکی     

۵،۱۰۲ دلار

دستیار حقوقی    

۵،۷۳۲ دلار

خلبان     

۹،۱۶۶ دلار

مدیر هتل    

۱۱،۶۷۱ دلار

مهندس مکانیک      

۷،۸۹۰ دلار

افسر پلیس       

۶،۱۵۲ دلار

مدیرمنابع انسانی    

۱۰،۸۵۹ دلار

پرستار     

۶،۱۰۹ دلار

مدیر پروژه      

۸،۶۶۵ دلار

نیروی پذیرش      

۴،۴۰۴ دلار

معلم مدرسه متوسطه         

۶،۳۹۲  دلار

گوینده  

۵،۱۹۹  دلار

مدیر فروش       

۱۲،۳۲۸ دلار

منشی  

۴,۳۵۸  دلار

آژانس مسافرتی    

۶،۰۶۹  دلار

نماینده فروش        

۵،۱۹۴ دلار

معلم       

۶،۲۳۵  دلار

پیشخدمت   

۴،۵۴۲  دلار

میانگین دست‌مزد ساعتی در استرالیا (همه مشاغل)

میانگین دست‌مزد ساعتی (دست‌مزد در هر ساعت) در استرالیا، (همه مشاغل) ۴۴ دلار استرالیا  است. این به این معنی است که میانگین افراد در استرالیا ۴۴ دلار برای هر ساعت کار حقوق می گیرند.

فهرست دست‌مزد Hourly = حقوق سالانه / (۵۲ x ۵ x ۸)

دست‌مزد ساعتی دست‌مزدی است که برای یک ساعت کاری پرداخت می‌شود. معمولا مشاغل به دو دسته تقسیم می‌شوند: مشاغل دارای حقوق مشخص و مشاغل ساعتی. مشاغل دارای حقوق مشخص بدون توجه به ساعات کار، مبلغ ثابتی را پرداخت می‌کنند. شغل های ساعتی به ازای مقدار ساعات کار حقوق پرداخت می‌کنند. برای تبدیل حقوق به دست‌مزد ساعتی از فرمول بالا می توان استفاده کرد (با فرض ۵ روز کاری در یک هفته و ۸ ساعت کار در روز که استاندارد بیشتر مشاغل است). محاسبه دست‌مزد ساعتی ممکن است بسته به ساعات کاری در هفته و مقدار مرخصی سالانه متفاوت باشد. ارقام ذکر شده در بالا تقریب خوبی هستند و به عنوان استاندارد در نظر گرفته می‌شوند.

مقایسه حقوق در شهرهای مختلف استرالیا

 

مقایسه ی میزان حقوق در شهرهای مختلف استرالیا

مبالغ به دلار استرالیا

آدلاید

۸،۴۱۲ 

گاسفورد

۷،۴۶۵ 

سانشاین 

۷،۷۹۰ 

بریزبن

۸،۷۲۵ 

مبلورن

۸،۸۸۱ 

سیدنی

۹،۰۳۷ 

کانبرا 

۸،۱۰۶ 

نیوکاسل

۷،۹۳۳ 

ولونگونگ

۷،۶۱۷ 

گلد کوست

۸،۲۵۵ 

پرت

۸،۵۶۹ 

باید این نکته را در نظر بگیرید که به اندازه ای که خرج می‌کنید باید درآمد داشته باشید. حداقل دست‌مزد ۱۷.۲۹ دلار در هر ساعت است، که شما باید پرداختی بازنشستگی را نیز به آن اضافه کنید. پرداختی بازنشستگی نوعی مستمری است که کارفرما در یک بودجه اختصاصی برای بازنشستگی پرداخت می‌کند. کارمندتنها زمانی می تواند خود را بازخرید کند که استرالیا را برای همیشه ترک کنند یا  بازنشسته شود. اغلب، استرالیایی‌ها یک صندوق سرمایه‌گذاری برای بازنشستگی فراهم می‌کنند و اگر همه چیز به خوبی پیش رود، علاوه بر دریافت مقرری ماهیانه، با ۵۰۰.۰۰۰ دلار بازنشسته می‌شوند.

متوسط هزینه‌ زندگی در استرالیا

همانطور که می‌دانید، میزان حقوق در استرالیا  بسیار بالا است و در یک سال شما نه تنها می‌توانید پول درآورید، بلکه چند هزار دلار نیز پس‌انداز میکنید. این موضوع نیز درست است که قیمت پایین یک آبجو ۸ دلار، یک قهوه ۴ دلار و پیدا کردن یک اتاق در حومه‌ مرکز یا نیمه مرکزی ملبورن با پرداخت کم‌تر از ۳۵۰ دلار در هفته دشوار است.

هزینه ی زندگی در استرالیا نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و انگلیس بالاتر به نظر می رسد. برای مثال هزینه ی مسکن (اجاره یا خرید)، الکل، سیگار و بنزین به طور مشخص نسبت به این کشورها بسیار بالاتر است. اما باید این را هم در نظر داشته باشید که مقدار حقوق دریافتی در استرالیا از جمله بالاترین حقوق های دریافتی است. و شما با حقوقی که در استرالیا دریافت می کنید می توانید به راحتی از پس این هزینه برآیید و حتی پس انداز هم داشته باشید.

هزینه ی زندگی متوسط برای یک نفر در استرالیا تقریبا ۲۸۳۵ دلار در ماه است. این مقدار برای یک زوج برابر با مقدار ۴۱۱۸ دلار و برای یک خانواده ی چهار نفره برابر با ۵۳۷۸ دلار در ماه می باشد.

مالیات در استرالیا:

به گزارش اداره ی مالیات استرالیا (ATO) مقدار مالیات پرداختی برای افراد مقیم خارجی به است صورت است:

نرخ مالیات برای ساکنان خارجی در سال ۲۰۲۰- ۲۰۱۹

۰ – ۹۰۰۰۰ دلار درآمد شامل مالیات: ۳۲٫۵ سنت برای هر یک دلار

۹۰۰۰۰ – ۱۸۰۰۰۰ دلار درآمد شامل مالیات: مبلغ ۲۹۲۵۰ دلار ثابت به اضافه ۳۷ سنت برای هر ۱ دلار در درآمدهای بیشتر از ۹۰۰۰۰ دلار

۱۸۰۰۰۰ دلار و بالاتر درآمد شامل مالیات: مبلغ ۶۲۵۵۰ دلار ثابت به اضافه ۴۵ سنت برای هر ۱ دلار برای درآمدهای بالای ۱۸۰۰۰۰ دلار

 

میزان مالیات در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ نیز همین مقدار بوده و تغییری نداشته است. برای مثال اگر شما ماهانه ۵۰۰۰ دلار، یعنی سالانه ۶۰۰۰۰ دلار درآمد داشته باشید، حقوق ماهیانه شما بعد از کسر مالیات معادل ۳۳۷۵ خواهد بود.

 

همچنین ببینید

مزایای مهاجرت به استرالیا

مزایای مهاجرت به استرالیا

موقعیت و امنیت خوب شغلی یکی از مهمترین دلایل رواج مهاجرت به استرالیا، اقتصاد قوی …