روز ملی استرالیا
روز ملی استرالیا

روز ملی استرالیا

روز ملی استرالیا را هر سال در روز 26 ژانویه جشن می گیریم.
در روز ملی استرالیا، جوامع بزرگ و کوچک در سراسر استرالیا هر آنچه که در مورد این کشور و استرالیایی بودن ستودنی است را جشن می گیرند.از سال 1935 تا کنون روز 26 ژانویه در سراسر استرالیا تعطیل رسمی اعلام شده و جشن‌هایی با مراسمی باشکوه برگزار می‌گردد. برخی از این مراسم‌ها عبارتند از بالا بردن پرچم، مسابقات مختلف ورزشی، مسابقات قایقرانی، مراسم آتش‌بازی، مسابقه‌ی پشم‌چینی و چوب بری و کنسرت‌های مختلف.

[caption id="attachment_2855" align="alignnone" width="618"]روز استرالیا 2021 روز استرالیا 2021[/caption]
اگرچه روز 26 ژانویه به مناسبت ورود اولین دسته‌ی مهاجرین است، اما امروزه  نشان‌دهنده‌ و منعکس‌کننده‌ی استرالیای معاصر است.

این روز بزرگترین رویداد عمومی سالیانه در استرالیا می باشد.

26 ژانویه سالروز ورود اولین ناوگان از بریتانیای کبیر در سال 1788 جهت استقرار و اسکان مجرمین توسط دولت بریتانیا می باشد. در سال 1787 دولت انگلستان تصمیم به استقرار تشکیلاتی سازمان یافته در ایالت نیو ساوت ولز (New South Wales) استرالیا می‌گیرد. از این رو آرتور فیلبپ از انگلستان خارج شده و در تاریخ 26 ژانویه 1788 پس از یک سفر دریایی 9 ماهه، به اتفاق همراهانش که متشکل از 1030 نفر (736 نفر تبهکار) بودند وارد این ایالت می‌گردد و 18 سال پس از کشف سرزمین استرالیا توسط کاپیتان جیمز کوک، این ایالت را پایه گذاری کرده و پرچم بریتانیا را در این سرزمین برافراشته می‌سازد.

 از نظر برخی از مردمان بومی استرالیا, این روز یک روز دردناک است

به نوشتۀ مارک مک‌کینا، «انجمن پیشروان ابورجینی‌ها» (بومی‌ها) در سال 1938 زمانی که حکومت 26ام جنوری را روز آسترالیا نام‌گذاری کرد، از آن به عنوان روز سوگواری یاد کرد. به باور بومی‌ها، این روز سرآغاز غضب زمین‌ها و تهاجم بر فرهنگ آن‌ها بود.

در سال 1988 که ورود بریتانیایی‌ها به آسترالیا دوصد ساله شد، بومی‌های زیادی مراسم بزرگداشت از روز آسترالیا را تحریم کردند و اعلام کردند که این روز برای آن‌ها نیست و آن را «روز تهاجم» نامیدند.

روزی که بعنوان ‘First Landing Day’ یا ‘Foundation Day’ نامیده شده است در حقیقت در آغاز سال 1788 اسکان بریتانیا در نیوسالت ولز با برگزاری شامی جشن گرفته شد. آنها برای بقای مستعمره که سیدنی مرکز آن بود نگران شده بودند چون این کار آسانی نبود. آنها نه تنها رشد، رفاه و عشق به استرالیا ، سرزمینی که ما در آن زندگی می کنیم را بلکه آنچه که به آن “بریتانیا مادر کشوراست ”  را جشن گرفتند.

[caption id="attachment_2856" align="alignnone" width="618"]روز استرالیا روز استرالیا[/caption]

جوامع و مناظر متنوع ، دستاوردهای چشمگیر و آینده‌ی روشن پیش رو در این کشور ، فرصتی است برای تامل در مورد تاریخ استرالیا و در نظر گرفتن تمام موقعیت‌هایی که شهروندان آن می‌توانند به موفقیت های آن کمک کنند.

روز ملی استرالیا در همه ایالات و مناطق استرالیا تعطیل عمومی می باشد.

مفهوم “روز استرالیا” از زمان آغاز نامگذاری آن در اوایل قرن نوزدهم تا کنون متحول شده است.امروزه  بسیاری در استرالیا بر این باورند که جشن های روز ملی استرالیا از ظرفیت بیشتری برای جشن و احترام به مردمان بومی استرالیایی و تاریخ آنها برخوردار است

 

 

همچنین ببینید

خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی استرالیا

خانه اپرای سیدنی (Sydney Opera House) از بناهای مشهور و یکی از مهم‌ترین مراکز هنرهای …