رزومه نویسی بخش پنجم
رزومه نویسی بخش پنجم

رزومه نویسی بخش پنجم

چگونه احتمال رد شدن رزومه را به حداقل برسانید؟

گاهی موارد پیش افتاده ای، موجب رد شدن رزومه می شود و به همین دلیل ممکن است فردی با توانایی های بالا از شغلی که مستحق خود می داند، دور بماند.  در اینجا پیشنهاداتی برای نازک‌کاری، ترمیم و عایق‌بندی مشکلات متداول در رزومه آورده شده است که در نوشتن رزومه باید دقت کافی به آن ها داشته باشید. با ما همرا باشید تا در رزومه نویسی بخش پنجم بیاموزید که چگونه در متن رزومه با وقفه‌های پیش آمده در کار و مشکلات ناشی از بیکاری، تعدیل و ادغام کنار بیایید و چه کنید که دگرگونی بنیادی که برایتان پیش آمده، روی کاغذ خوب به نظر آید. همچنین چگونه از خودتان در برابر تبعیض ناشی از سالخوردگی و یا ناتوانی حفاظت کنید و یا چطور زمانی را که صرف مراقبت از والدینتان کرده‌اید، مشغول تحصیلات بوده‌اید و یا حتی در بستر بیماری سپری کرده‌اید در رزومه‌تان بگنجانید.

وقفه‌های میان دوره‌های کاری این روزها امری بسیار معمولند. ممکن است افراد به دلیل مسافرت، نگهداری از خانواده، تحصیلات، جستجوی کار، تغییر شغل، مراقبت از بستگان و یا دوران نقاهت، مدت زمانی را دور از بازار کار سپری ‌کنند. اما جای نگرانی نیست؛ با اندکی مهارت و دستکاری براحتی می‌توانید تمامی این مسائل را حل کنید. در این فصل نکات، ابزار و روش‌هایی را معرفی کنیم تا مشکلات را برطرف و رزومه‌ای بی‌نقص مهیا کنید:

دلایل رد شدن رزرومه:

در اینجا برخی از دلایل رد شدن رزومه ها، که از نگاه رزومه نویس غیرحرفه ای دور می مانند را شرح می دهیم:

گذشتن از گسست‌ها در رزومه

نگران وقفه‌ و گسست‌های متعدد در دوران کارتان هستید؟ شاید سرگرم سفر یا تغییر شغل بوده‌اید؛ شاید هم مدتی را از این شاخه به آن شاخه پریده‌اید و یا حتی در راستای کاهش هزینه‌ها، تعدیل شده‌اید؛ در هر صورت نیازی نیست دستپاچه شوید. شما تنها کسی نیستید که رزومه‌اش نیازمند اصلاح و بازبینی است.اغلب کارفرماها، کاملا از وجود این وقفه‌ها آگاهند و به هیچ عنوان آن‌را انکار نمی‌کنند. در ادامه چند راهکار برای ساماندهی این وقفه‌ها پیش پایتان می‌گذاریم:

  • تنها سال را ذکر کنید

اگر وقفه‌ای یک ساله یا کمتر در سیر زمانی کار خود دارید، می‌توانید آنرا تنها با ذکر سال استخدام خود بپوشانید. در تصویر 1-5، مثالی برای درک بهتر این موضوع آورده‌ایم. دقت کنید که چگونه وقفه کذایی به شکلی اسرار‌آمیز ناپدید می‌شود! به خاطر داشته باشید این روش، نه یک راه حل دائمی، بلکه تنها ترفندی موقت برای مواقع ضروری است. ممکن است در جریان مصاحبه، تاریخ دقیق استخدام را از شما بپرسند؛ بنابراین آماده باشید که این اطلاعات را داوطلبانه ارائه کنید و سپس درباره کم و کیف وقفه مربوطه توضیح دهید. یک نمونه

پر کردن فاصله ها در رزومه

نکته مهم : هرگز در مورد وقفه‌های استخدامی دروغ نگویید و به ماست‌مالی کردن تاریخ‌ها هم فکر نکنید! مسئولین استخدام راه‌های متعددی برای پی‌بردن به اصل ماجرا در اختیار دارند: از چک کردن شرح حالتان در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا پرس و جو از معرف‌ها. آخرین چیزی که هر کارجویی لازم دارد یک ضربدر سیاه روی اسم و علامت سوالی بزرگی در برابر صداقتش است. گفتن حقیقت بهتر ترفند است.

  • هیچ مگو

برخی از متخصصین منابع انسانی و امور استخدامی، توصیه می‌کنند که وقفه‌های کاری (به ویژه آنهایی که می‌توانند ذهنیتی منفی ایجاد کنند) را حذف کنید. تصویر 2-5 مثالی از این موضوع را نشان می‌دهد. نکته منفی در رابطه با این ترفند، شک‌برانگیز بودن آن است؛ ایجاد این شبهه در ذهن طرف مقابل که در آن دوره مشخص چه اتفاقی برایتان افتاده است.

  • صادق باشید

رویکرد سوم این است که راستگو باشید و دلیل هر یک از وقفه‌ها را توضیح دهید. با این رویکرد، سوءظن ایجاد نمی‌کنید و به کارفرما نشان می‌دهید که چیزی برای پنهان کردن ندارید. در تصویر 3-5 یک مثال آورده‌ایم تا نشان دهید چگونه یک مسافرت را در تاریخچه کاری خود بگنجانید. همین رویکرد را می‌توانید برای تجدید قوا و یا مراقبت از فرزندانتان هم بکار بگیرید.

دلایل رد شدن رزومه

پوشاندن وقفه در رزومه‌

  • استفاده از واژه «تاکنون» برای پوشاندن وقفه‌ها

برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر کمتر از یک ماه بیکار بوده‌اید، وقفه مذکور را با این ترفند بپوشانید: ابتدا تاریخ آخرین سمتی که داشته‌اید را بیاورید و سپس عبارت «تا کنون». این ترفند، اینطور نشان می‌دهد که هم‌اکنون در همانجا مشغول به کار هستید. در تصویر 4-5، اگرچه متقاضی در ماه نوامبر سال 2014 کار خود را ترک کرده اما اینطور به نظر می‌رسد که هنوز (تا دسامبر 2014) مشغول به کار است (و نه در حال غاز چراندن!)

هشدار: مواظب باشید؛ کارفرمایان اصلا رابطه‌ خوبی با دوز و کلک ندارند. آمادگی ارائه توضیحات لازم را در حین یا پس از مصاحبه داشته باشید. به یاد داشته باشید که برداشت اول بسیار مهم است.

راه حل دیگر آنست که تاریخ خاتمه آخرین سمت خود را نوشته و وقفه موجود را با چیزی مثل شغل موقت با پروژه‌ای پر کنید. باز هم تاکید می‌کنی: هرگز دروغ نگویید و تظاهر به اشتغال در دوران بیکاری‌تان نکنید.

پوشاندن وقفه در رزومه‌

5 –مدیریت “برکنارهای تکراری”

به طور متوسط هر شخص در طول زندگی حرفه‌ای خود 3 بار از کار کنار گذاشته می شود (با هدف کاهش هزینه‌ها)؛ همچنین که تحولات روز افزون اقتصادی جهان می‌تواند این عدد را افزایش دهد. اگر این اتفاق برای شما بیش از اینها پیش آمده، شاید به اصطلاح عامیانه «بُز آورده‌اید» و یا اینکه استعداد عجیب و غریبی دارید برای اینکه در زمان نامناسب در جای نامناسب باشید…اما در اغلب موارد، شرایطی که شخص در آن مازاد بر نیاز تشخیص داده می‌شود، خارج از کنترل خود اوست. بعنوان مثال شرکتی که در آن مشغول بوده‌اید ورشکست شده یا با شرکت دیگری ادغام شده است؛ در چنین مواردی بهترین کار این است که خلاصه‌ای از دلایل ترک آن شرکت را در رزومه‌تان ذکر کنید. توضیح دهید که چرا سمت شما مازاد شمرده شده و اگر شما تنها فردی نبودید که این مساله گریبانش را گرفته، حتما به این موضوع اشاره کنید؛ به این صورت دیگر از مزان اتهام احتمالی (به عنوان تنها فرد مازاد مجموعه) هم خارج می‌شوید. این شرایط را می‌توان به شکلی فهرست‌وار در رزومه‌تان ذکر کرد.

مدیریت برکناری در رزومه

6 – مدیریت شرایط ادغام‌ و تصاحب‌

ادغام یا تصاحب زمانی رخ می‌دهد که شرکت مادر، با هدف کسب موقعیت استراتژیک بهتر در بازار، اداره یا مالکیت شرکت دیگری را بدست گیرد. اگر مدت زمانی طولانی را در یک سازمان مشغول به کار بوده‌اید، احتمالاً شاهد چند مورد از این دست ادغام‌ یا تصاحب‌ها بوده‌اید. اما چالشی که شما با آن روبرو هستید، نحوه گنجاندن این قبیل تغییرات (در مالکیت/ مدیریت مجموعه) در رزومه‌تان است؛ آنهم به شکلی که مسئول استخدامی درک درستی از آنچه واقعا رخ داده بدست آورد. بهترین راه برای بیان این موارد به شرح زیر است:

                                          می دانم که اشتباه کردم و اخراج شدم

چه به حق اخراج شده‌اید و چه ناعادلانه، حقیقت را پشت پرده پنهان نکنید. (هرگز به کارفرمایان قبلی خود توهین نکنید. این امر تاثیر منفی در مصاحبه بجای می‌گذارد) ضمنا تمامی توضیحات ضروری را هنگام مصاحبه در ذهن داشته باشید. رزومه‌تان را مختصر و بدور از موضوع حساسیت‌برانگیز تدوین کنید. اگر در خلال مصاحبه به هر نحوی موضوعی مطرح شد، حالت تدافعی نگیرید و با آرامش مساله را توضیح دهید. اگر در غالب شرایط شما را با اردنگی بیرون کرده‌اند! دلیل معمولاً یک اختلاف شخصی است و نه نحوه کارکرد فرد و اکثر مسئولان استخدام هم به این حقیقت آگاهند که برخوردهای شخصی اجتناب‌ناپذیرند. از طرف دیگر اگر عملکردتان مطلوب نبوده و احیانا محتاج دعای دیگران بوده‌اید، پیش از مصاحبه از معرف‌هایتان درخواست دعای خیر کنید. صرفا جهت اطمینان…

عملی ترین روش برای کنار آمدن با چند ادغام

اگر در یک شرکت کار کرده‌اید و سمت‌های متفاوتی داشته‌اید، بهتر است که هر کدام را جداگانه ذکر کنید. چکیده‌ای از عناوین شغلی، مسئولیت‌ها و دستاوردها را بیاورید و فراموش نکنید که هر تغییر در مالکیت شرکت را نیز با دلیل آن در یک پرانتز ذکر کنید؛ این کار سبب می‌شود کارفرما به سادگی بتواند تغییرات را دنبال کند.

عملی ترین روش برای کنار آمدن با چند ادغام

یک شرکت، یک شغل، دو ادغام

زمانی که در تمامی ادغام‌ها یک سمت ثابت داشته‌اید، عنوان شغل خود را ذکر کرده و به دنبال آن نام شرکت، مسئولیت‌ها و دستاوردها را اضافه کنید؛ سپس با شرحی کوتاه مسئول استخدامی را از ادغام و تغییرات در مالکیت آگاه کنید.

 کنار آمدن با چند ادغام در رزومه

نکته: تاریخ هر ادغام یا تغییر تملک را با ذکر جزییات در رزومه‌تان بیاورید و کشف حقایق آن‌را بعهده مسئولین استخدامی نگذارید

  • پوشاندن تغییرات شغلی متعدد

اگر در دوران کاریتان ظرف مدت کوتاهی شغل‌های متعددی داشته‌اید، مسئول استخدامی ممکن است شما را کارمندی بی‌ثبات و باری به هر جهت تصور کند. بیشترین دلایل مشترک این دست کارمندها عبارت است از:

  • سازمان تعطیل شده است
  • مالکیت شرکت تغییر کرده/ ادغام شده است
  • محل فعالیت شرکت تغییر کرده است
  • دپارتمانی حذف / ادغام شده است
  • مالک بازنشسته شده است
  • متصدی اصلی سمتی پس از مرخصی/ مسافرت/ مرخصی زایمان/ انتقال به بخش دیگر به سمت دائمی خود برگشته است
  • استخدام‌ موقت، قراردادی و یا پروژه‌‌ای بوده است
  • تغییر محل شرکت (درون و یا برون مرزی)
  • عملکرد فردی ضعیف
  • سقف پیشرفت محدود و فرصت‌های توسعه فردی اندک
  • اختلاف شخصی با مدیران / کارکنان
  • سوء مدیریت یا عدم صداقت
  • مسائل سلامتی/پزشکی

از شاخه‌ای به دیگری پریدن در برخی صنایع به نوعی هنجار تبدیل شده است. بعنوان مثال اگر مهندس پیمانکار هستید تغییر شغل و دوره‌های کوتاه استخدام امری معمول است؛ یا هنگامی که شرایط در بخش IT خوب است کارفرمایان غالباً تعداد زیادی پیمانکار را استخدام می‌کنند و با تغییر شرایط و ورود به دوران چالش، کارفرمایان غالباً از استخدام افرادی با سابقه قراردادی درازمدت اجتناب می‌کنند و ترجیحاً کسانی استخدام می‌کنند که سوابق شغلی ثابت دارند.

هشدار: برخی از مسئولان استخدام نسبت به شلم شوربایی که از مشاغل کوتاه‌مدت درست کرده‌اید، نظری منفی دارند و این شرایط به ویژه هنگام مقایسه با سایر متقاضیان که دارای صلاحیتی یکسان بوده لیکن از تاریخچه کاری ثابتی برخوردارند، می‌تواند به ضررتان تمام ‌شود. متاسفانه تغییر شغل می‌تواند این تصور را ایجاد کند که شما فردی بی‌ثبات، بی‌وفا، غیر قابل اعتماد، بی‌کفایت یا حتی دردسرساز هستید.

درست یا غلط، باید بهترین تاثیر را به جا بگذارید و از مقابله با مسئول استخدام، تا جایی که امکان دارد، سربلند بیرون آیید.

در ادامه چند نکته و شگرد را برای خنثی‌سازی این تصویر «باری به هر جهت» ذکر می‌کنیم:

  • عیارتان را به کارفرما نشان دهید.

با توضیح موفقیت‌ها و دستاوردهایتان از نگرانی‌ها بکاهید؛ شایعات را کنار بزدایید و دستاوردها را پررنگ کنید.

پر کردن رزومه با موفقیت‌ها و توصیه‌نامه‌های مدیران یا مشتریان همیشه تاثیر مثبتی دارد. نشان دهید که انعطاف‌پذیر و سازش‌گر هستید؛ که مجموعه ارزشمندی از مهارت‌ها را در اختیار دارید و می‌توانید پایه‌گذار تغییرات مثبتی باشید.

  • برای ترک مشاغل در تاریخچه کاری خود دلیلی ارائه کنید.
  • این کار به ویژه در مواردی که قربانی بدشانس شرایطی مثل تعطیلی شرکت هستید، می‌تواند کمک حالتان باشد. با این شیوه، فاصله بین مشاغل را روشن کرده و به کارفرما نشان می‌دهید که تحت شرایط بدی شرکت را ترک نکرده‌اید. شکل 8-5 مثالی است که چگونه چنین موردی را در رزومه‌تان ذکر کنید.
تحت هیچ شرایطی، کارفرما یا مسئول استخدام را با دلایل منفی در مورد ترک کار بمباران نکنید. به زبان آوردن اینکه شرکت را به دلیل عملکرد ضعیفش ترک کرده‌اید و یا بدلیل اختلافات شخصیتان کاری را رها کرده‌اید، اعتماد را از شما به عنوان فردی قابل اتکا سلب می‌کند. بعنوان یک اصل، اگر دلایل جدایی منفی بوده بهتر است اصلاً در رزومه‌تان به آن اشاره نکنید.

برای مثال:

کارمند پردازش March 2012 – October 2013

Foods ABC

مسئولیت‌ها:

  • تعمیر و نگهداری دستگاه بسته‌بندی
  • آماده‌سازی و تامین لفاف بسته‌بندی
  • آزمایش و پایش ماشین آلات، خطاها و نقصان عملکرد تجهیزات
  • ثبت تاریخ بسته‌بندی بیسکوییت
  • بازرسی بیسکوییت‌ها‌ جهت یافتن نقایص
  • اعمال استانداردهای نظافتی و بهداشتی کارخانه
  • آموزش کارکنان با متدهای عملیاتی جهت بهبود بهره‌وری و افزایش میزان تولید از 1000 به 1200 بسته در دقیقه

 

  • مدیریت یک پیشینه کاری پرتلاطم

سابقه کاریتان مثل یک لحاف چهل‌تکه شده؟ گلچینی نامنظم و درهم‌ریخته از گوشه و کنار دوران کاری‌تان پیش روی شماست؟ اگر مرتبا شغل عوض کرده‌اید، به صف‌کردن و نظام بخشیدن به تجارب کاری مرتبط و متناسب ساختن رزومه‌تان برای مساله مهمی است. اگر سابقه کاریتان  اصطلاحا وصله پینه شده، راه‌کار تبدیل آن به یک رزومه موفق آنست که به بعضی مشاغل اهمیت بیشتری بدهید و به برخی دیگر کمتر. این را هم بدانید که در این موقعیت تنها نیستید. به طور معمول هر افراد، در سالی که فارغ‌التحصیل می‌شود باید چشم انتظار سه یا چهار شغل مختلف باشد. اما این روزها، یک پدیده دیگر هم به این موقعیت‌ها اضافه شده‌ است: مشاغل Slashie که به مشاغل “و هم” نیز شناخته میشوند (منظور مشاغلی است که با / slash یا “و هم” جدا شده‌اند) یا مشاغل مرکب یا چندگانه؛ این عنوان مختص شرایطی است که فرد، هم‌ زمان در چندین حرفه مشغول به کار است. بعنوان مثال دستیار مربی/ آرایشگر سگ/ کتابدار.

افراد دلایل بسیاری برای چندشغله بودن دارند، از جمله عدم امنیت شغلی یا در تمرکز بیشتر بر یادگیری مداوم.

نکته: ذکر این نکته لازم است که داشتن چندین مهارت و یا حتی چندین تخصص، مشکلات مخصوص به خودش را دارد. ندشغله مهارتی بودن ارزشمند است، یا حتی بهتر صاحب صلاحیت بودن در چند رشته، این گرایشی است که این روزها در میان استرالیایی‌ها و نیوزلندی‌ها محبوبیت یافته، کارفرمایان همواره بدنبال افرادی هستند که سوابق اثبات شده در رشته‌های تخصصی دارند، لذا آماده باشید که رزومه‌تان را متناسب شغلی کنید که متقاضی آن هستید.

خوب، بیش از حد خوب!

گاهی با اینکه مجموعه بزرگی از مدارک و تجارب را در اختیار دارید، به سختی می‌توانید کار پیدا کنید؛ حتی اگر تا مدارج عالی P.H.D درس خوانده باشید. ضمن اینکه، این خطر متوجه‌تان است که بر چسب “بیش آموخته” بخورید. به ویژه اگر متقاضی شغلی با حقوق کمتر از سطح عملکردتان باشید. شاید احمقانه به نظر برسد، اما برخی از کارفرمایان از تعداد زیاد مدارک شما به وحشت می‌افتند و تصور می‌کنند که شما در آن سمت خیلی زود به انتهای خط می‌رسید و شروع می‌کنید به بیشتر و بیشتر خواستن. باید کارفرما را قانع کنید که عامل انگیزش شما برای کار، گنجه مدارکتان نیست بلکه صداقت کاری شماست.

چند راهبرد ساده را در ادامه می‌آوریم:

  • بررسی کنید که چه رشته و مدارکی مورد نیاز است. لزومی ندارد با فهرست کردن PHD و فوق لیسانس‌ها برای هر شغلی خودتان را در یک گوشه گیر بیاندازید. تنها مدارک و گواهی نامه‌های مرتبط با آن شغل را ذکر کنید. یک مدرک دانشگاهی عالی رتبه، می‌تواند ترسناک و پرهزینه به نظر برسد.
  • درباره رشته تحصیلی و مدارکتان آگاه باشید اگر در همان رشته مدارکتان را به روز کرده‌اید آنرا در رزومه‌تان به نمایش بگذارید تا تعهدتان برای بالا رفتن از نردبان دانش هم دیده شود. برای سمت‌های مدیریت ارشد مدارک بالاتر از فوق لیسانس مقبول‌ترند.
  • لزومی ندارد تمامی تجارب کاریتان را در رزومه‌تان ذکر کنید بر روی مشاغل اخیر خود متمرکز شده و سعی کنید بیش از ده سال به عقب نروید. کمی عجیب است اگر ظرف مدت ده سال تنها یک شغل داشته باشید. در چنین مواردی کمی بیشتر به گذشته رجوع کنید یا پست‌های مختلفی که در مدت 10 سال داشته‌اید را ذکر کنید تا پیشرفت حرفه‌ای‌تان به چشم دیده شود.
  • بخاطر داشته باشید جار زدن تمامی تجربیاتتان شبیه این است که روی یک بیلبورد، سال تولدتان را تبلیغ کنید. بسیاری از کارفرمایان در LinkedIn و یا Facebook بدنبال شرح حالتان خواهند بود و به راحتی می‌توانند عکستان را هم ببینند. رزومه باید تنها حاوی اطلاعات مرتبط با شغل مورد نظر باشد، شانسی که شما 20 سال پیش برای بدست آوردن شغل داشتید هیچ ربطی به شرایط امروزی شما ندارد.
  • اگر در یک شرکت و تنها در یک سمت ثابت خدمت کرده‌اید، به کارفرما اطمینان دهید که عامل این مساله انگیزه و یا انرژی اندک شما نبوده است. نشان دهید خود انگیخته بوده و عاشق یادگیری هستید. اگر عضو یک مجمع تخصصی بوده‌اید در رزومه‌تان آنرا برجسته کنید، فهرست دوره‌های تخصصی که گذرانده‌اید را ذکر کنید و تمامی مسئولیت‌های  اضافه بر سازمان را با دلیل و مدرک بیاورید.
  • خلاصه‌ای از اصلاحات یا تغییراتی که شما در روش‌ها، هزینه‌ها و سامانه‌ها ایجاد کرده‌اید را برای جلوه بخشیدن به کارتان اضافه کنید.

به این سناریو توجه کنید: شما 5 سال سابقه پرستاری دارید، سه سال در یک شرکت خرده‌فروشی دستیار مدیر بوده و دو سال هم در فروش املاک فعالیت داشته‌اید. قصد دارید برای یک پست «مشاور فروش مستغلات» اقدام کنید. چه می‌کنید؟

1 – به رخ بکشید: وارد جزییات غیر ضروری نشوید، لزومی ندارد مسئولیت‌ها و دستآوردهایی که ربطی به شغلی فعلی ندارد را ذکر کنید. بعنوان مثال، در سناریوی ذکر شده پرداختن بیش از حد به تجربیات پرستاری بی‌فایده و حتی مضر است، چرا که ربطی به املاک و مستغلات ندارد. با توجه به سمت دستیار مدیری که داشته‌اید می‌توانید براین نکته تاکید کنید که فروش و هدف‌هایش را ارتقاء خواهید داد. به دلیل دو سال سابقه کار مرتبط با مستغلات، اضافه کردن مسئولیت‌ها و دستاوردهایی که در این ارتباط داشته‌اید می‌تواند نقش مهمی در رزومه‌تان بازی کند.

2 – سوابق قبلی شما در حرفه پرستاری و خرده‌فروشی می‌تواند امتیاز بزرگی برای شما در سمت مشاور فروش املاک باشد: با افراد زیادی از هر طبقه و نژادی سر و کار داشته‌اید و می‌بایست اطمینان آنها را جلب کنید، بنابراین به مهارت‌های قابل انتقالی که در حرفه‌های پیشین بدست آورده‌اید بیشتر دقت کنید.

  • کاری کنید که تغییرات شغلی‌تان خوب به نظر آید

هر بار که تغییر شغل می‌دهید، ممکن است چنین تصوری ایجاد کنید که فردی کم‌تجربه‌اید. کارفرمایان عمدتاً از تجربیات کاری متقاضیان استقبال می‌کنند، بنابراین بزرگترین چالش شما در ورود به یک زمینه جدید کاری آنست که چطور خودتان را نشان می‌دهید، در عین حال که می‌کوشید این حقیقت که تجربه‌ای ندارید را پنهان کنید.

نکته: اگر تغییر شغلی چشمگیری داشته‌اید، آن را در تاریخچه حرفه‌ای و یا در فهرستی از تجربیات کلیدی خود در بالای رزومه بیاورید. هر مهارت مرتبط و اضافی که در دوران حرفه‌ای بدست آورده‌اید را هم برجسته کنید.

هم چنین می‌توانید اهداف کاری خود را ضمیمه رزومه‌تان کنید تا کارفرما از حرفه‌ای بودن شما اگاه شود؛ اهداف آینده حرفه‌ای خود را واضح بیان کنید.

چند نکته مفید برای مدیریت تغییرات شغلی:

  • شرکت در فعالیت‌های شبکه‌ای

به مجامع و گروه‌های مرتبط ملحق شوید تا با افراد حرفه‌ای و سرشناس آشنا شوید. آنها همین مسیر را در گذشته طی کرده‌اند و می‌توانند نکات کارگشایی را پیش پایتان بگذارند. دوستانه و با خوشرویی برخورد کنید؛ ممکن است در این مسیر، شغلی نیز بدست آورید. فراموش نکنید مشارکت در این مجامع را در رزومه‌تان بیاورید. فعالیت در این شبکه‌ها هم چنین می‌تواند روش بسیار خوبی برای یافتن فرصت‌های جدید شغلی باشد، جایی که فرد، در ابتدا پی به ارزش شما برده و سپس به تاریخ کاری شما می‌پردازد و به شما پیشنهاد کار می‌دهد – مخالف آنچه در آگهی شغل شده ذکر شده است.

  • یک مشاور پیدا کنید

بدنبال فردی باشید که دانش و تجربه لازم در حرفه شما را داراست. مشاورها همانند نقشه راه هستند: شما را به جایی که می‌خواهید بروید راهنمایی کرده و بهترین مسیر را نشانتان می‌دهند. ضمن اینکه مردم‌شناس‌های خوبی هم هستند!

  • تجربیات قابل انتقال خود را برجسته کنید

مهارت‌ها را می‌توان در 3 گروه‌ دسته‌بندی کرد:

مردم‌محور، قابل انتقال و مهارت‌های فنی. مهارت‌های فنی، مهارت‌های مرتبط با شغل هستند که مشخصاً منتسب به حرفه یا شغل خاصی می‌شوند. بعنوان مثال، برای آنکه یک حسابرس باشید به مهارت‌های ممیزی نیازمندید؛ یک تکنسین معماری لازم است به مهارت نقشه‌کشی مسلط باشد.

  • مهارت‌های مردم‌محور به شخصیت شما برمی‌گردد

ویژگی‌های شخصیتی شما مثل صداقت، وفاداری، قابل اعتماد بودن، اشتیاق و خودانگیختگی از آن جمله‌اند. مهارت‌های قابل انتقال، مهارت‌های عمومی هستند که در گذشته کسب کرده‌اید و در هر شغل و حرفه‌ای کاربرد دارند. ارتباطات، حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی همگی نمونه‌ای از مهارت‌های قابل انتقال هستند که در بسیاری از مشاغل مختلف مثل روزنامه‌نگاری، فروش، امور اداری، منابع انسانی، خرده‌فروشی، روابط عمومی و … کاربرد دارند.

اندکی تامل کنید و درباره مهارت‌های قابل انتقال و کاربردی‌تان که از کارهای داوطلبانه، پروژ‌ه‌ها، تربیت فرزندان، تحصیلات، سرگرمی‌ها و ورزش آموخته‌اید فکر کنید.

بعنوان مثال، اگر در حال انتقال از شغل تدریس به حرفه منابع انسانی هستید، می‌توانید توجه‌ها را به این حقیقت جلب کنید که در حین تدریس به دانش آموزان، برنامه‌ریزی دروس و توسعه منابع درسی را نیز بعهده داشته‌اید.

آموزش، برنامه‌ریزی و ارتباطات همگی مهارت‌های مهمی در حوزه HR هستند. اگر تمایل دارید به حوزه مدیریت رویدادها وارد شوید و در بخش امور اداری کار می‌کرده‌اید، تجارب خود در برگزاری میهمانی کریسمس برای 100 نفر از کارکنان، ترتیب گردهمایی‌های کاری و برگزاری کنفرانس‌ها را پر رنگ کنید؛ در نظر داشته باشید که در حال هماهنگ‌سازی مهارت‌های‌تان قابل انتقال به شغلی جدید.

  • فهرستی از تمامی مهارت‌هایی که از طریق تحصیل، سرگرمی، ورزشی و کار کسب کرده‌اید را تهیه کنید.

مثال‌هایی از این گونه مهارت‌ها را می‌توانید در جدول 1-5 بیابید.

  • دقت کنید کدام مهارت‌ها در شغل مدنظرتان کاربرد دارند. با بررسی دقیق آگهی استخدام یا مطالعه شرح وظایف شغلی می‌توانید نشانه‌ها را بیابید.
  • هر مهارت مرتبط با شغل جدید که قابل انتقال است را علامت بزنید.

از این فهرست برای جلوه بخشید به مهارت‌های قابل انتقالتان در شرح حال حرفه‌ای‌تان استفاده کنید، مهارت‌های کلیدی مرتبط با شغل مربوطه را در قسمت‌های «مسئولیت‌ها» و «دستاوردها» برجسته کنید.

  • مجموعه مهارت‌ها مهارت‌های شغلی
    ارتباطات
    Listening writing negotiating facilitating teaching interviewing influencing, persuading, reporting, selling, expressing ideas, networking, editing, public, speaking, telephone techniques
    فن آوری/کامپیوتر
    Keyboarding spread sheeting, data entry
    Word processing, emailing, searching
    Using the internet
    روابط بین فردی
    Building rapport, empathizing, teamwork, counseling
    مدیریت / رهبری
    Mentoring , coaching , delegating , motivating staff , instructing , supervising , inspiring , leading , accepting , responsibility , directing , managing conflict , decision , making
    سازمان / برنامه ریزی
    Coordinating, arranging, planning, prioritizing, meeting deadlines, setting goals, following up, handling multiple tasks,. Managing time, attention to detail, scheduling
    حل مساله و مشکلات
    Analyzing, evaluating alternatives lateral thinking proposing a solution, reviewing
    تحقیقات / مطالعه و بررسی
    Gathering facts, examining data extracting and summarizing in formation identifying, interpreting synthesizing
    کار تیمی
    Sharing helping collaborating supporting, cooperating, compromising, respecting others contributing ideas

قدم اول: فهرستی از تجاربی که در شغل‌های قبلی خود بدست آورده‌اید تهیه کنید

دستیار اجرایی –  Executive Assistant

 

  • Screened telephone calls
  • Diary management / scheduled appointments
  • Drafted correspondence on behalf of the general manager
  • Organized meeting conferences and events – senior executive forum executive team meetings staff Christmas party
  • Coordinated travel and accommodation bookings
  • Prepared routine correspondence – letters, memos, minutes, agendas
  • Maintained office equipment
  • Ordered office supplied
  • Created invitations, Power Point presentations and flyers

قدم دوم: فهرستی از مهارت‌ها که لازمه شغلی درخواستی است هماهنگ کننده رویدادها در شرکت

  • rganizational skills – multi – tasking capabilities, time management, planning, coordination, attention to detail
  • Communication skills (written and oral)
  • Interpersonal skills
  • Administration skills
  • Computing skills (Word, Excel, Access, Power Point)
  • Customer service skills
  • Ability to work independently
  • Creative

قدم سوم: هر مهارتی را که به شغل جدید مرتبط است علامت بزنید.

  • Screened telephone calls
  • Diary management / scheduled appointments
  • Drafted correspondence on behalf on the General Manager
  • Organized meetings, conferences and events – senior executive forum, executive team meetings, staff Christmas party
  • Coordinated travel and accommodation bookings
  • Prepared routine correspondence – letters, memos, minutes, agendas
  • Maintained office equipment
  • Ordered office supplies
  • Created invitations, Power Point presentations, handouts and flyers

قدم چهارم: مهارت‌های قابل انتقال زیر را در رزومه‌تان بکار گیرید- Career Profile:

  • Highly organized with well – developed time management skill
  • Experienced in coordinating quarterly forums for up to 150 senior executives
  • Executed every aspect of the event from planning through to troubleshooting at the event itself
  • Key Skills
  • Negotiating supplier agreements
  • Choosing and booking venues
  • Sourcing and securing guest speakers
  • Creating invitations for the event

And so on

مهارت‌های کلیدی

  • مذاکره و توافق با عرضه کننده کالا
  • انتخاب و رزرو محل تجمع (میعادگاه)
  • تضمین حضور سخنرانان
  • تهیه دعوت نامه برای رویداد و …

موارد دیگری که می‌توانند مسئول استخدامی را تحت تاثیر قرار دهد:

نکته: انجام برخی کارهای داوطلبانه را بعهده گیرید.

اگر بازار کاری که به آن وارد می‌شوید، تقاضای اندکی برای نیروی کار داشته و با تعداد زیادی متقاضی با صلاحیت و با تجربیات مرتبط اشباع شده است، شاید نیاز باشد برای یک دوره موقتا در زمینه‌ای جدید مرتبط، کسب تجربه کنید. فعالیتهای عام‌المنفعه می‌تواند تجربیات و دانش پایه برای استفاده در رزومه را در اختیارتان قرار دهد.

  • یک نامه توضیحی تدوین کرده و خلاصه‌ای از دلایلتان برای جابجایی را در آن ذکر کنید.

یک نامه مناسب تدوین کنید که انگیزه‌های‌تان برای تغییر شغل را به خوبی بیان کند. از این طریق کارفرمایان تصویر درستی از سوابق و انگیزه‌های‌تان خواهند داشت. در این موارد مختصر و مفید توضیح دهید و از زیاده‌گویی پرهیز کنید. در فصل 7 بیشتر در این باره (نامه توضیحی) خواهیم گفت.

  • خودتان را برای ورود مجدد آماده کنید

اگر بمدت طولانی و به دلایلی مثل مراقبت از خانواده، دوران نقاهت بیماری، مراقبت از بستگان یا تحصیلات از بازار کار غایب بوده‌اید، باید رزومه‌تان را برای یک ورود موفقیت‌آمیز به بازار کار، جذاب و حرفه‌ای تجهیز کنید، با عباراتی هوشمندانه، دوران کم‌فروغ حرفه‌ای‌تان را کنار بزنید و چل‌چراغ محفل شوید.

مراقبت از خانواده

اگر برای تربیت فرزندتان (که به وضوح شغلی تمام وقت است) از بازار کار دور بوده‌اید، نگران نباشید و برای بازگشت به بازار کار ترس را از خود دور کنید. آنچه برای ارائه دارید را با تهیه یک بیوگرافی شغلی و یا فهرستی از مهارت‌های کلیدی و قرار دادن آن در بالای رزومه برجسته کرده تا توجه را جلب کند.

نکته: مسئولان استخدامی و کارفرمایان دوست دارند در قسمت تاریخچه شغلی رزومه، یک خط زمانی ممتد ببینند. بجای آنکه وقفه‌ای در رزومه‌تان بوجود آورید، این موارد را مثل یک مورد کاری در رزومه‌تان ذکر کنید تا آن مدتی را که صرف مراقبت از خانواده کردید را بپوشانید. از یک عنوان حرفه‌ای بجای «زن خانه‌دار» یا «شوهر خانه‌دار» استفاده کنید و زمان‌های مربوطه را نیز اضافه کنید، همانطور که در مثال زیر آمده:

 

  • تعهدات خانوادگی، April 2008 – February 2013

تربیت فرزندان – تمام وقت

رییس انجمن والدین و شهروندان (P/C)

مسئولیت‌ها: پیش بردن رویدادهای جمع آوری اعانه، تهیه صورت‌جلسه برنامه‌ریزی ملاقاتها، بروزرسانی مکاتبات.

دستاوردها: جمع آوری 12000 دلار برای P/C با برگزاری یک شب برنامه استعدادیابی (رقابت‌های دبیرستانی) با حضور یک مجری مشهور

افزایش فروش کافه تریای مدرسه به میزان 20% از طریق توسعه برنامه غذای سالم برای کودکان

این‌ها نمونه‌ای هستند از اینکه چطور در حین دوران مادر/آشپز/مسئول نظافت منزل بودن می‌توانید تجربیات کارآمد خود را هم ارائه کنید:

  • کارهای اشتراکی و داوطلبانه را فهرست کنید

به مسئول استخدام نشان دهید که در شرایطی که شغلی بدون دستمزد داشته‌اید، کماکان تجارب ارزشمندی کسب کرده‌اید.

  • کمک در راه‌اندازی شرکتی که همسرتان مالک آن است

شما احتمالاً در نقش یک دفتردار – حسابدار، مسئول امور اداری، مشاور مشتریان یا تامین‌کنندگان ظاهر شده اید. خجالب نکشید و جزییات را ذکر کنید.

  • اندازه‌گیری دستاوردها

تنها به برجسته کردن کارهای داوطلبانه و بدون دستمزد اکتفا نکنید. بلکه به کارفرما نشان دهید چگونه در مرکز، محلی یا سازمانی که در آن کار می‌کردید، تغییری بوجود آوردید.

  • مهارت‌های خانه – مبنا را یک دست کنیم

حتی اگر چه هیچ فعالیتی خارج از خانه نداشته‌اید، باز هم می‌توانید خلاصه‌ فشرده‌ای از تجربیاتی که بهنگام تربیت فرزندان بدست آورده‌اید را تهیه کنید. در حالی که برخی از مسئولان استخدامی ارزش چنین تجاربی را مورد پرسش قرار داده‌اند، برخی دیگر آنها را مهارت‌هایی منطقی و قابل انتقال می‌دانند که می‌تواند از حرفه‌ای به حرفه دیگری وارد شود؛ مواردی چون: مدیریت مالی خانواده: بودجه‌بندی، چندشغله بودن، مدیریت زمان و مهارت‌های سازمانی: مانند مدیریت کردن نظافت و کارهای خانه، خرید و امور رفت و آمد بچه‌ها به کلاس‌های ورزشی و سرو کله زدن با گروه بزرگی از تولید‌کنندگان، خرده‌فروشان، تاجران تا کارکنان مدرسه.

  • حل و فصل اختلافات شخصی درون خانواده: مهارت‌های کاهش و حل اختلافات
  • حل مشکلات داخل خانه: حل مسائل

چگونه سابقه کیفری را در رزومه پنهان کنیم؟

در زندگی، موقعیت‌هایی هستند که در آنها باید حقیقت را گفت، تمام حقیقت و نه چیزی جز آن؛ و بعد از عبور از چنین موقعیت‌های زمانی فرا می‌رسد که باید محتاط باشید. اگر سابقه کیفری دارید، زمانی که رزومه‌تان را تهیه می‌کنید باید عاقل و محتاط باشید. همه را متوجه جرمی که زمانی مرتکب شده‌اید نسازید . رزومه شما این معنا را می‌دهد که باید با ارائه یک پرتره با بهترین نور ممکن، مسئول استخدامی را قانع سازید. خودزنی نکنید و از ذکر نکات منفی اجتناب کنید.

اگر مرتکب جرم سنگینی شده‌اید، در حرفه‌ای که جرم قبلی شما آنجا به وقوع پیوسته دنبال کار جدید نگردید. چرا که باعث می‌شود استخدام شما ریسک بزرگی به نظر آید. هیچ کارفرمایی نمی‌خواهد حسابداری را استخدام کند که در گذشته مرتکب اختلاس شده است. بهترین انتخاب برای شما آن است که حرفه خود را عوض کرده و به کار جدیدی بپردازید، سعی کنید از شبکه یا آژانس‌های کاریابی استفاده کنید که به افرادی که در زندان بوده اند، کمک می‌کنند. کارفرمایی را پیدا کنید که برای چنین افرادی شانسی قائل می‌شوند.

برخی از شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی به عنوان پیش نیاز استخدام از شما عدم سوپیشینه می‌خواهند. بسته به آنکه کجا دنبال کار می‌گردید شرایط می‌تواند تغییر کمد. در بعضی از موارد لازم است خودتان به دفتر محلی پلیس مراجعه کرده و فرم درخواست را آنجا تکمیل کنید، البته با ارائه کارت شناسایی و ممکن است از شما خواسته شود تا فرم را آنلاین پر کرده و تحویل دهید یا در مقر پلیس، تست‌های لازم را انجام داده و به همراه مدارک معتبر آنلاین یا از طریق پست برای آژانس ارسال کنید. وقتی سوابق شما در اداره پلیس ثبت می‌شود، مسئول استخدامی جهت تایید صلاحیت شما نیازمند ارزیابی کامل و مفصلی از شماست.

آماده مواجه با خروارها سوال باشید و خودتان را مسلح کنید. البته یک راه حل دیگر برای چنین مواردی آن است که برای مشاغلی اقدام کنید که ارزیابی سابقه جنایی در مورد آنها انجام نمی‌گیرد.

نکته: اگر قصد دارید به همان حرفه‌ای برگردید که آن را ترک کرده بودید، بهتر است سرعت‌تان را زیاد کنید تا از قافله عقب نمانید؛ در غیاب شما خیلی چیزها تغییر کرده است. عضویت‌های حرفه‌ای خود را تجدید کنید، دوره‌های جدید بگذرانید، در رویدادهای شبکه‌ای شرکت کنید، نشریات و مجلات مربوط به حرفه مربوطه را بخوانید و با همکاران قدیم در تماس باشید.

بهبودی پس از بیماری

هشدار: حادثه خبر نمی‌کند پس هوشیار باشید؛ قانون به کارفرمایان اجازه نمی‌دهد در مورد متقاضیانی که بیماری را گذرانده یا با عوارض آن دست به گریبانند تبعیض قائل شوند، اما اکثر کارفرمایان هرگز دلیل عدم استخدام شما را اعلام نمی‌کنند. اگر در رزومه‌تان اعلام کرده‌اید که بیمار بوده‌اید، پرچم‌های قرمز ممکن است برای مدیر HR و مسئول استخدامی بالا رفته و وحشت کنند که استخدام شما می‌تواند دردسرساز باشد. کارفرمایان همیشه بدترین حالت ممکن را در نظر می‌گیرند و ممکن است بیماری شما را به بهره‌وری پایین و غیبت‌های طولانی احتمالی ربط دهند. بهترین کار آن است که هر نشانه، یا شاهد بیماری را از رزومه‌تان حذف کنید. اگر دچار بیماری شده‌اید که سبب غیبت طولانی شما از محیط کار شده است، بهترین علاج آن است که صادقانه و به هنگام مصاحبه، حقیقت را شخصاَ برای کارفرما بازگو کنید. از این طریق، این امکان را خواهید یافت که توضیح دهید چگونه سلامت کامل خود را بازیافتید و بدین وسیله نگرانی را از مسئول استخدام بابت وضعیت فعلی سلامت خود و توانایی کار در آینده دور کنید.

نگهداری بستگان

اگر انسان شریفی بوده‌اید که از پدر، مادر و یا دیگر اعضای خانواده بیمارتان نگهداری می‌کرده‌اید، لازم است که این مورد را در رزومه‌تان ذکر کنید. بهترین رویکرد آن است که صادق باشید، و در جملاتی کوتاه آنچه در دوران بیکاری‌تان روی داده است را بیان کنید. در نمودار 11 – 5 نشان داده‌ایم که چگونه این مطلب را در رزومه‌تان ارائه کنید.

حتی می‌توانید خلاصه‌ای از مهارت‌های فردی که در این دوران کسب کرده‌اید را نیز ذکر کنید.

مرخصی برای تحصیلات

هنگامی که به فاصله پیش آمده در کارتان خود برخورد می‌کنید، سیاه چاله به وجود آمده را با مدارک تحصیلی و صلاحیت به دست آمده پر کنید، موسسه یا کالج مربوطه و سالی که دوره را تکمیل کرده‌اید را تحت عنوان “دوره آموزش حرفه‌ای” ذکر کنید .

اگر چنین فاصله‌ای در تاریخ کاری شما وجود داشته باشد، مسئول استخدام بخش “دوره‌های آموزشی حرفه‌ای” را بررسی کرده و قطعات پازل را کنار هم قرار می‌دهد. در غیر این صورت فاصله کاری را با توضیح ساده‌ای مثل “تحصیلات تمام وقت” بپوشانید.

در نوشتن رزومه به تبعیض، بگویید نَه!

کارفرمایان اگر فردی را بر اساس سن، جنسیت، نژاد، بارداری، رنگ پوست، مذهب، ناتوانی، ملیت، وضعیت تاهل و یا تمایلات جنسی مورد تبعیض قرار دهند خلاف قانون عمل کرده‌اند. در استرالیا هم قوانین فدرال و هم ایالتی از شما برای یافتن و انتخاب محل کار در قبال چنین محدودیت‌های فردی حمایت می‌کند. برای مطالعه فهرست کاملی از زمینه‌های تبعیض، به وب سایت کمیسیون حقوق بشر استرالیا رجوع کنید.

وب سایت کمیسیون حقوق بشر نیوزلند، فهرست طولانی‌تری در زمینه‌های تبعیض ارائه می‌کند. آنها عبارتند از: سن، رنگ پوست، ناتوانی، نژاد، وضعیت تاهل، وضعیت استخدامی، تمایل جنسی، شرایط خانوادگی، عقاید و باورهای اخلاقی و عقاید سیاسی می‌تواند با مراجعه به وب سایت زیر بیشتر در مورد این زمینه‌ها بیاموزید: در جدول 2-زیر مثال‌های فردی از رفتارهای غیر قابل پذیرش و تبعیض‌آمیز در محیط کار را ذکر می‌کنیم:

 

نوع تبعیض مثال
جنسی یک متقاضی مرد برای یک سمت پاره وقت پذیرفته نمی‌شود، حتی با توجه به اینکه بهترین شخص برای این کار است، چرا که فرض می‌شود او یک سمت تمام وقت می‌خواهد و در اولین فرصت این کار را رها می‌کند.
نژادی یک شخص آسیایی تبار برای سمت مدیریت بازاریابی انتخاب نمی‌شود، چرا که این طور تصور می‌شود که مشتریان غیر آسیایی در ارتباط با او راحت نخواهند بود.
ناتوانی یک متقاضی کار که از ویلچر استفاده می‌کند نمی‌تواند وارد ساختمان شود، چرا که تنها راه دسترسی به داخل پلکان است و به آسانسور یا رمپ دسترسی نیست.
سنی یک کارمند زن/مرد مازاد تشخیص داده می‌شود چرا که تصور می‌شود وی به دلیل سن زیاد قادر به درک فناوری جدید که در حوزه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیست.
ظاهری یک متقاضی به دلیل قد کوتاهش پذیرفته نمی‌شود.
وضعیت تاهل یک خانم متاهل برای یک سمت به مصاحبه دعوت نمی‌شود، چرا که همسرش برای همان سازمان در سمتی مشابه کار می‌کند.
شیردادن به نوزاد خانمی درخواست کرده که یک قفل روی در اتاق ملاقات نصب شود و از پرده‌های ثابت برای پنجره‌ها استفاده شود تا او بتواند به نوزادش شیر بدهد، همچنین او درخواست یخچال کرده است. تقاضای این خانم بدون ملاحظه رد شد.
بارداری تقاضای خانمی برای ترفیع، به هنگام بارداری پذیرفته نمی‌شود. چرا که تصور می‌شود او به تمام وقت به کار باز نخواهد گشت. امکان اینکه این سمت و وظایف محوله می‌توانست از طریق شراکت، شغلی یا پاره وقت نیز انجام گیرد نیز مورد بررسی قرار نگرفت.
مراقبت از والدین شخصی که به دلیل مراقبت از والدینش در مرخصی به سر می‌برد، مورد طعنه و کنایه دیگران است، چرا که سایر اعضاء تیم که فرزند ندارند تصور می‌کنند او دارد از چیزی بهره می‌برد که از آنها دریغ می‌شود.
تمایلات جنسی یک مرد دگرباش با توجه به اینکه بهترین شخص برای سمت مورد نظر است، نادیده گرفته می‌شود چون که سرپرست مربوطه با دگرباشان راحت نیست.
فعالیت یا عقاید سیاسی باورهای سیاسی ترقی خواهانه یک شخص در یک محیط کار اداری محافظه کار تحمل نمی‌شود
فعالیت و باورهای حرفه‌ای یک سازمان‌دهنده اتحادیه، بارها برای دریافت جایزه اجرای برنامه نادیده گرفته می‌شود، علیرغم اینکه در تیم بهترین شخص برای انجام کار است.
بدگویی و توهین نژادی یک کارمند با نژاد متفاوت از سوی سایر همکاران “کاکا سیاه” خطاب می‌شود.
مرخصی زایمان خانمی که از مرخصی زایمان بازگشته است، حقوق و سمت خود را حفظ کرده است، اما ارزش گروه جدید مشتریان که تحت مسئولیت وی قرار دارد یک دهم ارزش گروهش قبل از مرخصی است.
آزار جنسی یک مدیر مرد به هنگام توضیح نحوه کارکرد کامپیوتر به همکاران جوان و مونث در گروه بیش از حد به آنها نزدیک شده و رویشان خم شده است.

نکته: اگر احساس می‌کنید در فرایند استخدامی و بر خلاف قانون مورد تبعیض قرار گرفته‌اید، ممکن است بخواهید رسماَ شکایت کنید. شکایت درباره رفتار تبعیض‌آمیز را می‌توانید مستقیماَ به Australian Human Rights commission ارسال کنید و از طریق تلفن 0292489600 تماس بگیرید. در عین حال هر ایالتی اختیارات قانونی خود را جهت برخورد با تبعیض و توهین داراست.

در نیوزلند نیز می‌توانید با Human Rights commission و از طریق تلفن 0800496877 تماس بگیرید.

  • با وقار پیر شدن

اجازه بدهید بی‌پرده حرف بزنیم: سن و سال به تنهایی زمانی به مانع تبدیل می‌شود که آن را به حال خود رها کنیم. نمی‌توانیم این حقیقت را انکار کنیم که برخی از کارفرمایان با مساله سن و سال برخوردی تبعیض‌آمیز دارند. در حالی که تبعیض سنی غیرقانونی است، بعضی از مسئولان استخدام و مدیران دنبال هر بهانه‌ای می‌گردند تا افراد مسن را از فهرست استخدام حذف کنند. در برخی از رشته‌های کاری یک فرد ۳۵ ساله را “خیلی پیر” می‌دانند در حالی که در جایی دیگر یک شخص ۴۵ ساله کارمندی در سنین بلوغ تلقی می‌شود. در زیر چند شگرد به شما می‌آموزیم تا بتوانید سن و سال خود را پنهان کرده و به کارفرمایان نشان دهید از شما نگذشته و چندان از جوانی فاصله نگرفته‌اید:

  • منافع دانش و تخصص خود را در رزومه‌تان برجسته کنید

در برابر هر کارفرمایی، بلوغ، وفاداری و تخصص خود را برجسته و بارز نشان دهید و از آن به عنوان یک ترفند بازاریابی در قبال جویندگان جوان کار سود ببرید. رزومه خود را به کارفرمایانی ارائه کنید که از مهارت‌ها و دانش شما بهره‌مند می­شوند، مثل شرکت‌های جدید یا در حال توسعه که ریسک ورود به آب‌های ناشناخته را میپذیرند. ممکن است مسن باشید، اما هنوز تجربیاتتان را دارید، پس به نفع خود از آنها بهره ببرید.

  • لازم نیست جزییات هر سمتی را که داشته‌اید بازگو کنید

اگر تاریخ کاری شما به دوران تیرکمون میرزا! برمی‌گردد، آرامش خود را از دست ندهید و هر کاری که انجام داده‌اید یا کارفرمایی که برایش کار کرده‌اید را به زبان نیاورید. بر روی تجربیات اخیر خود و شغل‌های مرتبط تمرکز کنید و بیش از ده سال به عقب نروید. رزومه شما باید هر کارفرمایی را قانع کند که شما بیشتر از آنکه جوان باشید، فردی هستید صاحب صلاحیت.

  • به‌روز و مرتبط باشید

با پر کردن رزومه‌تان از آخرین واژگان مربوط به حرفه خود به کارفرما ثابت کنید که به روز هستید. نظر مسئول استخدام را با مهارت‌های تکنولوژیکی خود جلب کنید:

برخی از کارفرمایان این برداشت و استنباط را دارند که کارکنان مسن در یادگیری دانش جدید کامپیوتری کندتر عمل می‌کنند و به نوعی فناوری‌گریز هستند. با ارسال آنلاین رزومه‌تان و اشاره به دانش نرم‌افزاری خود این تصورات را برطرف کنید و مطمئن شوید که در رزومه‌تان به فناوری‌های که در آنها تخصص دارید و همچنین به مهارتهای رسانه‌های اجتماعی اشاره کرده‌اید، همچنین بلاگ‌های مرتبط و آموزش‌های اخیر و مدارک و گواهی آنها را بارز کنید. این موارد مهارت‌ها و دانش شما و همچنین تمایلاتتان به یادگیری مستمر را نشان می‌دهد.

  • سن، تاریخ تولد، سال دریافت گواهی‌نامه و فارغ‌التحصیلی را از رزومه‌تان حذف کنید

کار عاقلانه‌ای است که تمام جزییاتی که نشان از سن و سال شما دارد از رزومه‌تان حذف کنید. خودتان را مرموز نشان داده و هیچ نشانه قابل پیگیری برای مسئولان استخدام شرلوک هولمز باقی نگذارید. اینها اصول ابتدایی هستند واتسون عزیز!

اگر شما جوینده شغلی در سنین بلوغ هستید، چند وب سایت زیر می‌تواند ارزش بررسی کردن داشته باشد.

  • آشکار کردن معلولیت

بر اساس مصوبه 1999 تبعیض معلولیت در قوانین رفاه عمومی استرالیا، دولت از کارکنان معلول حمایت کرده و اجازه نمی‌د­هد به دلیل معلولیت مورد تبعیض واقع شوند. اگر چه این قانون از شما محافظت می‌کند، اما هرگز جلوی کارفرمای بی‌وجدانی که از زیر قانون شانه خالی می‌کنند و بهانه‌ای برای افزودن شما به گروه طرد شده‌ها پیدا می‌کنند را نمی‌گیرد.

نکته: اگر معلولیتی دارید، نکات را در نظر داشته باشید:

  • از اشاره به معلولیت خود در رزومه‌تان بپرهیزید و توجه غیر ضروری را به آن جلب نکنید؛ در عوض آن در رزومه‌تان بر متقاعد کردن کارفرمای بالقوه متمرکز شوید و تاکید کنید که مهارتها، صلاحیت‌ها و تجربیات شما سبب می‌شود در حرفه مذکور عالی عمل کنید.
  • اگر معلولیت شما مشهود نیست تا زمان مصاحبه از پرداختن به جزییات آن خودداری کنید. هنگامی که مصاحبه تایید شد، در خلال گفتگو به شکلی تصادفی به سایر نیازمندی‌های‌تان اشاره کنید. مثل دسترسی به رمپ ویلچر، پارکینگ و سایر اقدامات جهت فراهم‌سازی نیازهای شما.
  • اگر معلولیت شما قابل مشاهده نیست (مثل بیماری‌های اعصاب یا صرع) در مورد شرایط خود به جزییات نپردازید مگر آنکه الزامات ویژه‌ای داشته باشید که لازم است در هنگام مصاحبه آماده شده باشند.
  • اگر برای انجام وظایفتان در آینده به دستگاه خاصی نیاز دارید با احتیاط عمل کنید، حتی اگر آن قیمت چندانی نداشته باشند یا خودتان مایل به خرید آنها باشید. ابتدا در مصاحبه موفق شوید و هنگامی که همه چیز خوب پیش رفت، آنگاه نیازهای معقولتان را پیش بکشید.
  • تحقیق کنید تا دریابید چه کمک‌ها و خدمات حمایتی برای شما وجود دارد. به عنوان مثال اگر ناشنوا هستید یا مشکل شنوایی دارید ممکن است در آینده بتوانید به خدمات یک Auslan interpreter دسترسی داشته باشید.
  • آشکار ساختن جنسیت

تبعیض جنسی، مساله‌ای است که خواه‌ناخواه وجود دارد. مصوبه 1984 استرالیا درباره تبعیض جنسیتی و مصوبه 1993 نیوزلند درباره حقوق بشر این امکان را به شما می‌دهد که اگر بر مبنای جنسیت، وضعیت تاهل یا بارداری مورد رفتار غیرعادلانه واقع شدید، در مقابل آن اقدام کنید. با این حال اکثر کارفرمایانی که تبعیض‌آمیز رفتار می‌کنند، نمی‌گویند که چرا شما شغل را به دست نیاوردید. متاسفانه بسیاری از کارفرمایان قانون را دور زده و شانس شما را از بین می‌برند.

نکته: بهترین رویکرد برای اجتناب از رو در رو شدن با تبعیض جنسیتی آن است که هرگز جزییات شخصی خود را در رزومه‌تان ذکر نکنید.

  • جنسیت
  • وضعیت تاهل
  • تعداد و سن فرزندان
  • تاییدیه بارداری

توجه داشته باشید که این اطلاعات جایی در رزومه ندارند و نیازی نیست با ذکر آنها، خودتان را هدف تبعیض قرار دهید.

واژه‌های مناسب برای رزومه‌ کاری موفق متن رزومه کاری فرمت های رزومه نویسی نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای

 

همچنین ببینید

رزومه نویسی بخش هفتم

رزومه نویسی بخش هفتم

چگونه کاورلتر چشمگیر برای رزومه بنویسیم؟ یک موقعیت شغلی عالی را شناسایی کرده‌اید و می‌دانید …