آزمون ناتی استرالیا

راهنمای آزمون CCL ناتی:

اگر در گذشته به دنبال باز کردن پرونده برای مهاجرت بوده اید، ممکن است با نام اختصاری ناتی (NAATI) روبرو شده باشید. ناتی، سازمان تأیید اعتبار ملی مترجمان و مترجمان شفاهی، یک سازمان استرالیایی است که معیارهایی را برای مترجمان مستقر در استرالیا تعیین می کند. مالکیت این موسسه با دولت های محلی استرالیاست اما سازمانی دولتی محسوب نمی شود. سازمان ناتی سیستم آزمونی برای افرادی که به دنبال مهاجرت به استرالیا هستند، معرفی کرده است. اگر از آزمون ناتی (آزمون زبان اعتبار جامعه ای) با موفقیت عبور کنید، می توانید 5 امتیاز برای مهاجرت به استرالیا کسب کنید.

آزمون ناتی چیست؟

آزمون زبان معتبر جامعه (CCL) ارزیابی توانایی های زبان شما در سطح جامعه است. آزمون CCL معمولاً توسط متقاضیانی انجام می شود که به دنبال ارائه درخواست ویزا مبتنی بر مهارت هستند. با موفقیت در برگزاری آزمون، به متقاضیان پنج امتیاز داده می شود. این آزمون یک گواهینامه حرفه ای نیست. اگر آزمون CCL را پشت سر بگذارید، مجوز فعالیت به عنوان مترجم یا مترجم را ندارید.

دامنه های تحت پوشش در آزمون:

آزمون ناتی معمولاً بخش هایی از زندگی واقعی را شامل می شود که به طور معمول در زندگی روزمره در جامعه استرالیا نقش دارند.

  • تحصیلات
  • خدمات اجتماعی
  • سلامتی
  • حقوق
  • تجارت و کسب و کار
  • مالی
  • استخدام
  • بیمه
  • مهاجرت
  • مسکن
  • و …

زبانهای موجود برای آزمون ناتی چیست؟

اگرچه 6500 زبان در جهان وجود دارد، اما آزمون Naati CCL فقط در 47 زبان زیر موجود است.

آلبانیایی کانتونی فنلاندی مجارستانی لائوس پرتغالی
عربی کرواتی فرانسوی اندونزیایی مالایی پنجابی
آشوری کشور چک آلمانی ایتالیایی ماندارین رومانیایی
بنگلا دری یونانی ژاپنی پشتو روسی
بوسنیایی هلندی هزاره خمر نپالی صربی
بلغاریبرمه فیلیپینی هندی کره ای پشتو سینالهی
تامیل تیگرینیا اردو سواحیلی فارسی سومالی
تایلندی ترکی ویتنامی اسپانیایی لهستانی

نحوه ثبت نام آزمون ناتی:

متقاضیان برای پر کردن جزئیات اولیه باید به myNAATI وارد شوند و یک حساب کاربری ایجاد کنند. سپس متقاضی برای تأیید نیاز به بارگذاری عکس رنگی و شناسنامه (گذرنامه یا گواهینامه رانندگی) و ارسال آن دارد. گذرنامه باید با فرمت PDF و عکس گذرنامه باید با فرمت JPEG باشد.

سازمان ناتی درخواست شما را بررسی می کند و در صورت تأیید، نامه الکترونیکی از طرف آنها دریافت خواهید کرد. پس از دریافت نامه الکترونیکی، باید تاریخ و مکان مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس صفحه شما را به قسمت پرداخت هدایت می کند. می توانید هزینه را از طریق کارت اعتباری یا واریز مستقیم پرداخت کنید. در آخر ایمیل تأییدیه دریافت خواهید کرد.

هزینه آزمون ناتی چقدر است؟

هزینه این آزمون  800 دلار است

چگونه برای آزمون ناتی آماده شویم؟

ناتی هیچ کارگاه یا دوره ای ارائه نمی دهد که بتوانید آماده شوید. با این حال، آموزش های CCL بهترین منبع را به شما می دهد که می تواند در گرفتن 5 امتیاز کمک کند. با آموزش های CCL می توانید به صورت آنلاین برای آزمون آماده شوید.

برگزاری آزمون ناتی به صورت آنلاین:

همانطور که اکثر مردم آگاه هستند، محدودیت های شغلی و مسافرت به دلیل ویروس کووید-19، که دارای تأثیرات شدیدی در سراسر جهان است، افزایش می یابد. به همین دلیل برای اطمینان از سلامت و ایمنی داوطلبان آزمون و کارکنان و برآورده کردن محدودیتهای تجاری وضع شده توسط دولت، همه آزمون های حضوری لغو شده اند.

برای کمک به داوطلبان آزمون ناتی، آزمون آنلاین جایگزین شده است و کلیه داوطلبان ثبت نام شده در آزمون های ماه آوریل و ژوئیه ثبت نام کرده اند به صورت جداگانه با آنها سازماندهی شده تا برگزاری این آزمون را بصورت آنلاین را ترتیب دهند. برای سازماندهی این کار نیازی به تماس با سازمان نیست، در اسرع وقت با همه نامزدها تماس گرفته خواهد شد.

برای نامزدهای جدید CCL هنوز پذیرش وجود دارد. با توجه به عدم قطعیت در مورد زمان محدودیت های فعلی، ناتی تمام آزمون های بعدی CCL را تا 30 دسامبر 2020 به صورت آنلاین برنامه ریزی خواهد کرد. این فرصتی برای داوطلبان آزمون ناتی در ایران است. همه ایرانیان می توانند با دسترسی به اینترنت مناسب در این آزمون شرکت کنند. لازم به ذکر است قبل از آزمون مکانی که قرار گرفته اید توسط مراقب آزمون چک خواهد شد.

اما اگر به هر دلیلی تمایل به آزمون آنلاین ندارید می توانید:

  • با پر کردن فرم درخواست بازپرداخت 75٪ هزینه را مطالبه کنید و آزمون را لغو کنید.
  • می توانید ازطریق myNAATI خود تاریخ خود را خارج کرده و وارد شوید تا تاریخ جدیدی را انتخاب کنید.

کیفیت آزمون ناتی:

فرمت آزمون ناتی شامل دو مکالمه ضبط شده است که یک مکالمه بین یک سخنگوی انگلیسی و یک زبان غیر انگلیسی‌ (lote) است. هر گفتگو شامل حدود ۳۰۰ کلمه و به بخش هایی با ۳۵ کلمه تقسیم می شود. به طور مثال، مکالمه ای به زبان انگلیسی آغاز می شود، پس از 35 کلمه صدای زنگ شنیده شده و پاسخ به زبان غیرانگلیسی انجام می شود و مجددا بعد از 35 کلمه صدای زنگ شنیده می شود و به همین روال ادامه می یابد. حداکثر زمان اختصاص‌ داده‌شده برای این آزمون ۳۰ دقیقه است.

یک ناظر در طول کل آزمون حضور دارد تا به تمام تجهیزات الکترونیکی همراه با مدیریت شروع و اتمام آزمون و هر گونه مسایل پیش‌بینی‌ نشده در طول آزمون، رسیدگی کند. وظیفه ناظر تنها با هدف ارزیابی است، نه مشارکت در بحث و گفتگو در مورد کار یا عملکرد شما.

به عنوان یک داوطلب، باید هر بار از دستورات ناظر آزمون پیروی کنید تا از رد صلاحیت جلوگیری شود. همچنین باید در هر زمان مشخص مهارت ها را در هر دو زبان ثابت کنید. ارزیابی براساس توانایی درک و تحویل گفتار منبع به زبان مقصد انجام می شود، بدون اینکه روی استانداردهای زبانی و قراردادهای هر دو زبان تأثیر بگذارد.

آزمون آنلاین ناتی از طریق نرم افزار مایکروسافت تیم از طریق اینترنت انجام می شود.

چقدر طول می کشد تا نتیجه آزمون اعلام شود؟

معمولا نتیجه 8 تا 10 هفته پس از آزمون اعلام می شود.

نحوه نمره دهی و حداقل امتیاز قبولی در آزمون ناتی:

آزمون توسط 2 متخصص ارزیابی می شود. که انواع خطاهای موجود در عملکرد داوطلب و تأثیر این خطاها را در تعیین کسرهایی که انجام می دهند در نظر می گیرند. در وهله اول توانایی داوطلب در انتقال مفاهیم مورد ارزیابی قرار می گیرد. کیفیت زبان و استفاده درست از کلمات رسمی در نتیجه آزمون موثرند. خطاهای زبانی نمره منفی داشته و منجر به از دست دادن نمره می شود. 2 یا 3 خطا موجب رد شدن در آزمون می شود.

همانطور که ذکر شد ناتی دو مکالمه است که هر کدام 45 نمره، در مجموع 90 نمره است. برای قبولی در آزمون حداقل باید 29 نمره از هر مکالمه کسب کنید که در مجموع 63 نمره خواهد شد.

وقتی ناتی نتیجه آزمون CCL را صادر کند، بر اساس نمره بدست آمده خواهد بود:

  • قبول: 63 یا بالاتر (از 90)
  • نیاز به آزمون تکمیلی: بین 55 و 62.5 (از 90)
  • رد: کمتر از 55 (از 90)

نتایج ناتی چگونه اعلام می شود؟

ناتی تمام نتایج آزمون صدور گواهینامه را از طریق ایمیل صادر می کند. شما ایمیلی را دریافت خواهید کرد که به شما می گوید آزمون ناتی موفق یا ناموفق بوده است و همچنین اطلاعاتی در مورد عملکردتان دریافت خواهید کرد.

اگر در آزمون موفق شده باشید، پس از ایمیل، اطلاعات جداگانه ای درباره روند اعطای گواهینامه دریافت می کنید. شما باید این ایمیل را ظرف یک روز از مطلع شدن از نتیجه آزمون دریافت کنید.

اگر در آزمون رد شده باشید، اطلاعاتی درباره روند بررسی نتیجه آزمون و اینکه آیا صلاحیت آزمون تکمیلی را دارید یا خیر، اطلاعاتی دریافت خواهید کرد. یک آزمون تکمیلی به داوطلبانی ارائه می شود که توانایی های خاصی داشته اند اما سایر معیارها را از دست داده اند.

در آزمون تکمیلی، بخش هایی را که قبلاً در آن نمره از دست داده اید، دوباره آزمون خواهید داد. در صورت قبولی در آزمون تکمیلی، به شما گواهینامه ناتی اعطا می شود.

آیا در صورت عدم موفقیت می توانم دوباره امتحان بدهم؟

بله! اگر رد شوید می توانید دوباره برای امتحان بدهید. اما این را بخاطر بسپارید که آزمون CCL نسبتاً گران و وقت گیر است، ما همیشه به داوطلبان توصیه می كنیم كه با آمادگی مناسب در امتحان شرکت کنند تا در اولین تلاش پاس كنند.

نمونه سؤالات آزمون ناتی:

نمونه سوالات را می توان از وب سایت ناتی بارگیری کرد.

 

 

همچنین ببینید

رزومه نویسی بخش پنجم

رزومه نویسی بخش پنجم

چگونه احتمال رد شدن رزومه را به حداقل برسانید؟ گاهی موارد پیش افتاده ای، موجب …