تنظیم انگیزه نامه تحصیلی برای مهاجرت به استرالیا
تنظیم انگیزه نامه تحصیلی برای مهاجرت به استرالیا

انگیزه نامه تحصیلی (SOP) برای مهاجرت به استرالیا

تنظیم انگیزه نامه تحصیلی برای مهاجرت به استرالیا

تحصیل در استرالیا یکی از راه های دریافت اقامت این کشور است. برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا، داشتن انگیزنامه تحصیلی ضروری ست و در تالیف آن دقت کافی داشت. البته برای صدور ویزای دانشجویی استرالیا، عوامل دیگری نیز مانند توان مالی، سابقه درسی و کاری، تاهل، فاصله رشته تحصیلی و شغل و موارد دیگری نیز بررسی می شود. تمام مراحل ارزیابی و صدور ویزای دانشجویی، در ایران انجام می گیرد و بین یک تا سه ماه زمان لازم دارد. در اینجا به بررسی یکی از پیش نیازهای این ویزا، یعنی انگیزه نامه تحصیلی می پردازیم، با ما همراه باشید.

[caption id="attachment_2492" align="alignnone" width="281"]تنظیم انگیزه نامه تحصیلی برای مهاجرت به استرالیا تنظیم انگیزه نامه تحصیلی برای مهاجرت به استرالیا[/caption]

/tie_full_img]

انگیزه نامه یا SOP چیست؟

یکی از مدارکی که برای مهاجرت تحصیلی به آن نیاز دارید انگیزه نامه یا SOP است. SOP مخفف عبارت Statement of purpose است و شما باید در آن طوری از انگیزه ها و اهداف مهاجرتی خود بنویسید که هیات بررسی کننده را تحت تأثیر قرار دهد و روند پذیرش شما آسان تر شود. در واقع اولین مدرکی که شما باید برای پذیرش تحصیلی داشته باشید، همین مدرک است.

با اینکه SOP شباهت زیادی به Cover Letter دارد اما با آن متفاوت است. همچنین گاهی به انگیزه نامه، Letter of intent هم می گویند. انگیزه نامه یا بیانیه هدف در موارد زیادی کاربرد دارد اما در اینجا هدف ما معرفی انگیزه نامه تحصیلی برای مهاجرت به استرالیاست. از آنجایی که گاهی داشتن یا نداشتن یک انگیزه نامه جذاب و تاثیرگذار در فرایند پذیرش تحصیلی متقاضی یک عنصر تعیین کننده است، نوشتن آن می تواند کمی برای شما تنش زا باشد. بنابراین ما سعی می کنیم شکل ظاهری و ساختار اصولی انگیزه نامه نوشتن را در ادامه توضیح دهیم. در این مطلب شما را با ساختار استاندارد یک انگیزه نامه تحصیلی آشنا کرده و چند نمونه SOP انگلیسی برای الگوگیری و دانلود در اختیار شما قرار خواهیم داد.

انگیزه نامه تحصیلی برای مهاجرت به استرالیا چه شکل و شمایلی دارد؟

فرمت قابل قبول SOP چیزی شبیه یک مقاله استاندارد دانشگاهی است و نکات زیر باید در آن رعایت شود:

  •  می توانید تا حدودی از فهرست(لیست) استفاده کنید.
  • برای نگارش انگیزه نامه مهاجرت به دانشگاه های استرالیا باید مهارت نوشتن انگلیسی (writing) خوبی داشته باشید و آن را بدون غلط بنویسید.
  •  طول مطالبی که می نویسید نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. یک انگیزه نامه استاندارد باید بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه باشد.
  •  در این سند، از هیچ متن رنگی یا تصویری استفاده کنید و ترجیحا با سایز قلم 12pt و به رنگ مشکی بنویسید.

ساختار یک SOP استاندارد

در یک انگیزه نامه ساختارمند، ۵ تا ۷ پاراگراف نوشته می شود که هریک حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ واژه دارد. پیشنهاد می کنیم که قبل از نوشتن متن نهایی، یک پیش نویس برای انگیزه نامه خود آماده کنید که شامل بخش های زیر باشد. همه اطلاعات لازمی که باید در یک انگیزه نامه استاندارد باشد را در آن بگنجانید.

[tie_full_img] [caption id="attachment_2493" align="alignnone" width="618"]انگیزه نامه یا SOP انگیزه نامه یا SOP[/caption]

1. معرفی
اشتباه نکنید! نباید در این بخش از خودتان و خاطرات دوران تحصیل خود بگویید بلکه معرفی که از خود می کنید باید ناظر به هدف شما در زندگی باشد. می توانید خلاقیت به خرج دهید و از بزرگان سخنان الهام بخش نقل قول کنید. البته حواستان باشد زیاد مقدمه چینی نکنید. مهم این است که در یک پاراگراف علاقه و اهداف عالی خود از تحصیل را به طور واضح بیان کنید.
2 و 3 .پیشینه تحصیلی و کاری
در این بخش باید طوری از سوابق تحصیلی خود بنویسید که کمیته پذیرش احساس کند شما دانشجوی پیگیر و علاقه مندی هستید. لازم نیست دروغ بگویید حتی اگر نمرات پایینی در کارنامه دارید بنویسید که چرا نمره کمی گرفتید و با نگاهی مثبت از درس هایی که از شکست هایتان گرفته اید یاد کنید. همچنین در این پاراگراف از تجارب حرفه ای خود هم (در صورت وجود) بنویسید. در واقع در این پاراگراف بیشتر باید به روند پیشرفت کاری و تجربی خود اشاره کنید. اگر SOP دانش آموزی یا برای رشته MBA باشد فوق برنامه های گذرانده خود را هم باید در آن بنویسید. نوشتن فوق برنامه ها برای مقطع کارشناسی ارشد اجباری نیست.
4. ذکر دلایل انتخاب دانشگاه
این مهمترین بخش انگیزه نامه تحصیلی است. همان جایی که باید دلایل انتخاب خود را بیان کنید. می توانید با بیان اینکه چه اتفاقاتی موجب شد شما به این نتیجه برسید و یا نقطه عطف داستان زندگی شما چه بود که منجر به مهاجرت تحصیلی شد، این بخش را جذاب تر کنید. در این پاراگراف هرچه احساسی تر و حماسی تر بنویسید موفق تر خواهید بود.
5. برنامه ها برای رسیدن به هدف
تا اینجای مقاله شما درباره کارهایی که قصد دارید انجام دهید، آنچه شما را به این تصمیم رساند و چرایی اینکه در این مسیر قدم گذاشتید صحبت کرده اید. حال در پایان متن SOP قرار دارید. در اینجا اگر سازمان مشخصی برای کار در نظر گرفته اید آن را نام ببرید. این به مخاطب القا می کند که چقدر خوب برای آینده خود برنامه ریزی کرده اید. همچنین اگر پیش بینی زمانی خود را هم در آن بیاورید اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
اشتباهات رایج در نگارش انگیزه نامه
مهمترین مواردی که در انگیزه نامه ها از قلم می افتد، موارد زیر است:
• اهداف شغلی بعد از ادامه تحصیل: نوشتن اینکه از کودکی به رشته خاصی علاقه داشته اید، SOP شما را چشمگیر نمی کند. شما باید همیشه بتوانید در راستای هدف خود در زندگی، کسب دانش کنید.
• نقش تحصیلات عالی در دستیابی به اهدافتان: چرا می خواهید به دانشگاه خاصی بروید و این چطور به شما در رسیدن به اهداف شغلی تان کمک خواهد کرد؟ هر دو این موارد اهمیت یکسانی دارند. نوشتن این مورد که به خاطر موقعیت جغرافیایی یا ساختار یک دانشگاه می خواهید در آن تحصیل کنید کمک نمی کند.

 

همچنین ببینید

مهاجرت مهندس کشاورزی به استرالیا

مهاجرت مهندس کشاورزی به استرالیا

از آنجا که جمعیت جهان همچنان در حال افزایش است، برای تأمین نیازهای جهانی، باید …