خرید مزرعه در استرالیا
خرید مزرعه در استرالیا

خرید مزرعه در استرالیا

هزینه های خرید مزرعه در کشور استرالیا

کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد استرالیا دارد. وسعت زیاد، تنوع آب و هوایی، خاک حاصلخیز و بارش های منظم باعث ایجاد مزایای منحصر به فردی در تولیدات محصولات کشاورزی شده است. حمایت صنعت کشاورزی در بخش علمی موجب رونق بخشیدن و نوآوری در عرصه ماشین آلات کشاورزی، گونه های دامی و گیاهی و حمل و نقل پیشرفته در استرالیا شده است. بازار محصولات کشاورزی و باغبانی امروزه در دست کشورهایی مانند استرالیا است و هر ساله بیش از 70 درصد (28 میلیارد دلار) از این تولیدات زراعی به خارج از استرالیا صادر می شود بعبارتی خرید مزرعه نیز، پیشنهادی برای سرمایه گذاری در استرالیا به شمار می آید. از جمله محصولات عمده صادراتی استرالیا نیشکر، پنبه، غلات، گوشت گاو، پشم گوسفند و گوشت شترمرغ است.

با خرید مزرعه در استرالیا می توانید کسب و کار خوبی برای خودتان راه بیاندازید و فرصت های شغلی مناسبی را ایجاد کنید. ازجمله: مزرعه دار دام، مزرعه دار مختلط، مزرعه دار آبزیان و … که همه این مشاغل در لیست ویزای مهارت برای مهاجرت دائم به استرالیا قرار دارند. در اینجا به شرایط خرید مزرعه در استرالیا و کشاورزی و مزایا و معایب آن اشاره شده است.

[caption id="attachment_2488" align="alignnone" width="512"]خرید مزرعه در استرالیا خرید مزرعه در استرالیا[/caption]

 

دلایل انتخاب زمین های زراعی استرالیا برای سرمایه گذاری

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و انتخاب زمین های زراعی استرالیا برای سرمایه گذاری توسط مهاجرین می شود. از جمله این دلایل عبارت اند از:

  • در صورت استفاده پایدار از زمین، قادر به استفاده از آن در امورات زندگی خود هستند.
  • افزایش تقاضا برای گوشت، لبنیات و محصولات کشاورزی به ویژه در منطقه آسیا رو به فزونی است، بنابراین سرمایه گذران خارجی مایل به پرداخت حق بیمه برای زمین های مرغوب کشاورزی هستند.
  • صنایع جدید مانند تولید سوخت های زیستی موجب افزایش تقاضای زمین شده است.

افرد خارجی چگونه می توانند در کشور استرالیا مزرعه خریداری کنند؟

به عنوان یک فرد خارجی ممکن است ضروری باشد که قبل از خرید زمین زراعی به FIRB (هیئت بررسی سرمایه گذاری خارجی) اطلاع دهید و مجوزهای لازم را اخذ کرده تا هیچ اخطار و اعتراضی را دریافت نکنید. اگرچه این مورد فقط در مورد برخی از افراد خارجی صدق می کند. باید به این نکته نیز توجه داشت که زمین زراعی ممکن است شرایط و ویژگی های خاصی داشته باشد و کسب اطلاعات در این مورد ضروری است.

میزان سرمایه لازم و شرایط برای خرید مزرعه و راه اندازی آن چگونه است؟

بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد خرید مزرعه و راه اندازی آن به سوالات زیر توجه کنید و نتیجه آن را با مشاور خود در میان بگذارید:

  1. هدف خود را مشخص کنید، آیا هدف شما از راه اندازی مزرعه ایجاد کسب و کاری پر رونق است؟ یا صرفا آن را به چشم یک سرگرمی یا محلی برای آرامش خودتان می دانید؟
  2. نوع زمین زراعی مد نظرتان (پرورش دام، کشت محصولات زراعی) را قبل از خرید مشخص کنید. قیمت زمین می تواند بسته به کاربردی که دارد متفاوت باشد.
  3. در کجای استرالیا می خواهید زمین بخرید؟ قیمت زمین در مناطق مختلف، متفاوت می باشد. مساحت زمین، مرغوبیت خاک، میزان دسترسی به آب و همچنین موقعیت مکانی (در دسترس بودن، نزدیکی به جاده، حمل و نقل آسان و ….) در میزان سرمایه گذاری شما بسیار موثر است.

در واقع می توان گفت در مرحله ای که نوع کاربری زمین خود را انتخاب می کنید (مثلا پرورش دام و تولید لبنیات یا کشت محصولات زراعی چون موز و هویج و …) وارد صنعت شده اید. کشاورزی در استرالیا جز مشاغلی است که در صورت داشتن قیمت و کیفیت مناسب، رقابت با دیگر کشاورزان، ریسک پذیری و داشتن خلاقیت در تولید و ارائه محصول بسیار پشتیبانی می شود. حال باید دید که شما در کدام یک از دسته های زیر قرار می گیرید:

  • در صورتی که مانند برخی از افراد سالمند و سالخورده هدفتان از خرید مزرعه، کسب سرگرمی و آرامش است و یا مانند جوانانی که از فضای کار در شهر خسته شده و زندگی در روستا را به جای شهر ترجیح می دهند پس در این صورت بهتر است مزرعه ای در نزدیک شهرهای بزرگ بخرید. زیرا دسترسی راحت تری دارند و به دلیل گسترش شهرها و رشد جمعیت آن ها سریع تر و راحت تر به فروش می رسند و سود بیشتری نصیبتان می شود.
  • در صورتی که مزرعه داری را به عنوان شغلی برای امرار معاش و سرگرمی انتخاب کنید، ضروریست حتما شغل درآمدزای دیگری داشته باشید. مثلا اگر به پرورش دام مشغول هستید، باید به فکر تغذیه آن ها باشید و همین امر شما را به سمت کشت محصولاتی مانند: شاه بلوط، سیب و … می کشاند. لذا اینکه دام ها نیاز به مراقبت های ویژه مانند ویزیت های منظم دامپزشکی و مصرف دارو نیز دارند.
  • اگر به دنبال راه اندازی مزرعه ای هستید که درآمد بالایی را نصیبتان کند، باید به این صنعت ورود و تجربه و مهارت لازم را کسب کرده باشید و این یک واقعیت است که اگر از مزرعه داری می خواهید درآمدی کسب کنید، باید از قبل از آن هزینه های قابل توجهی را در شروع کار برای ماشین آلات، محصولات زراعی، پمپ های آبیاری و دیگر تجهیزات کشاورزی یا دامداری که میلیون ها دلار است، را پرداخت کنید.

قیمت زمین در استرالیا چگونه است؟

به طور میانگین ارزش زمین های استرالیا نسبت به دو دهه اخیر رو به افزایش بوده است و حدود 6/6 درصد رشد داشته است. می توان گفت گران ترین زمین های استرالیا که در دویست کیلومتری جنوب سیدنی واقع شده است. برای شروع کار و راه اندازی یک مزرعه کوچک باید بین ششصد تا ده هزار دلار یا بیشتر هزینه کنید.  این هزینه بسته به میزان انتظارات، تجهیزات کشاورزی (ماشین آلات، بذر و ….) میزان کار و تعداد کارگران متغیر است. البته این نکته حائز اهمیت است که زمین آن استیجاری است یا شما مالک آن هستید.
باید این نکته را در نظر داشت امروزه آستانه قیمت زمین 15 میلیون دلار است، بدین معنا که اگر زمینی ارزشی بیش از این داشت، ممکن است خریدار نیاز داشته باشد که به صورت آنلاین و از طریق FIRB خرید خود را اعلام کند، اما اگر قیمت زمین کمتر از 15 میلیون دلار باشد، نیازی به تصویب و اجازه FIRB نیست.

شرایط کشاورزی در استرالیا چگونه است؟

با اینکه استرالیا از موقعیت های بسیار مطلوبی در حوزه دامداری و کشاورزی برخوردار است ولی در آینده با چالش های جدی ای روبرو خواهد شد. از جمله :

  • خشکسالی: یکی از چالش های اصلی کشاورزان استرالیا خشکسالی است. استرالیا به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص، دارای دوره های متناوب خشکسالی است و از آن جا که منابع آب ضامن بقاء کشاورزی است نمی توان این چالش را نادیده گرفت. البته تلاش هایی برای مقابله با این بحران در حال انجام است.
  • شوری و اسیدی شدن زمین: شوری آب و خاک منجر به نابودی و کاهش محصولات کشاورزی می شود. از سال های پیش تلاش هایی برای کاهش عوارض ناشی از شوری آب های زیرزمینی و خاک صورت گرفته است. برخی از فعالیت های کشاورزی و تعدادی از محصولات باعث افزایش اسید خاک شده اند که ارزش خاک را کاهش داده و منجر به کاهش تولید شده است.
  • حیوانات وحشی: وجود تعداد زیادی از حیوانات وحشی موجب ایراد خسارت های شدیدی به دامداری و کشاورزی استرالیا شده است. از جمله خراب کردن محصولات کشاورزی، حمله کردن به دام و طیور و انتقال بیماری به دام ها. به این منظور کشاورزان سرتاسر مزارع خود را با حصار های بلندی پوشانده اند.
  • علف های هرز: رشد بی رویه علف های هرز، غنای خاک را می گیرد و موجب کاهش محصولات می شود. هنگامی که اروپایی ها وارد خاک استرالیا شدند به دلیل بی توجهی آن ها رشد درختچه ها و علف های هرز افزایش یافت و متاسفانه این وضعیت هر روزه در حال بدتر شدن است.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استرالیا

کشور استرالیا درهای خود را به روی کشاورزان ماهر و متخصص و خارجیان سرمایه دار گشوده است و گزینه مناسبی برای افرادی که دنبال در آمد خوبی هستند، می باشد. لذا افرادی که قصد خرید مزرعه در استرالیا را دارند، بهتر است قبل از اقدام، فرصت ها و تهدیدها را سنجیده و حتما با یک مشاور متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت کرده تا بهترین تصمیم گرفته شود.

همچنین ببینید

مالیات بر درآمد استرالیا

سیستم مالیات بر درآمد استرالیا

یکی از هزینه های حتمی و ضروری برای زندگی در استرالیا، اخذ مالیات توسط دولت …