تحصیل در مدارس استرالیا
تحصیل در مدارس استرالیا

شرایط تحصیل در مدارس استرالیا

تحصیل در مدارس کشور استرالیا چگونه است؟

کشور استرالیا یکی از بهترین و مناسب ترین کشورهای دنیا برای تحصیل و زندگی است. طبق آمار جهانی منتشر شده بعد از آمریکا و انگلیس، استرالیا در رتبه سوم مهاجرت برای تحصیل در سرتاسر جهان قرار دارد. وسعت بسیار زیاد و میانگین نسبتا کم جمعیت، این زمینه را ایجاد کرده که استرالیا به یکی از محبوب ترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شود. اما تحصیل در مدارس استرالیا نیز شرایط خاص خودش را دارد که بدون آگاهی از آنها، کار برای مهاجرت بسیار مشکل می شود. در این مقاله اطلاعات مورد نیاز برای تحصیل در مدارس کشور استرالیا را در اختیار شما قرار می دهیم.

[caption id="attachment_2540" align="alignnone" width="496"]تحصیل در مدارس استرالیا تحصیل در مدارس استرالیا[/caption]

مزایای تحصیل در مدارس استرالیا

استرالیا یکی از پیشرفته و مدرن ترین کشورهای جهان در حوزه تحصیلات است. دلایل بسیار زیادی برای متقاعد شدن به تحصیل در استرالیا وجود دارد. امکانات در کلاس های این کشور بسیار بالاست و در همه مدارس کامپیوتر و اینترنت پر سرعت در اختیار همه دانش آموزان قرار می گیرد. همچنین حداکثر تعداد دانش آموزان یک کلاس در استرالیا 30 نفر است که باعث می شود تمرکز دانش آموز و معلم بیشتر باشد و به یادگیری دانش آموزان سرعت می بخشد. امکان دارد برخی از دانش آموزان از سطح علمی بالاتری نسبت به بقیه برخوردار باشند که مدارس استرالیا برای این دانش آموزان هم تدبیری اندیشیده اند. این دانش آموزان می توانند در کلاس های فوق برنامه شرکت کنند. همچنین کلاس هایی هم وجود دارد که در آنها دروس دانشگاهی تدریس می شوند و دانش آموزان نخبه می توانند به راحتی از انها استفاده کنند.

اما مهم ترین نکته ای که تحصیل در مدارس استرالیا را نسبت به خیلی از کشور های جهان متمایز می کند، دروس تدریس شده نیستند. درست است که دانش آموزان محصل در مدارس استرالیا اطلاعات مورد نیاز خود درباره جغرافیا و تاریخ و ریاضی و فیزیک و … را به خوبی یاد می گیرند اما سیستم و نظام آموزشی استرالیا به گونه ای است که در آن روی یادگیری تفکر، منطق و روش های زندگی بیشتر تمرکز می شود. وقتی یک دانش آموز از سیستم آموزشی کشور استرالیا خارج می شود به خوبی مهارت های ارتباط با دیگران را یاد گرفته است و یک انسان بسیار منظم و قانون مدار است.

حتی آزمون های ورودی مدارس استرالیا به این شکل است که افرادی که فقط بر روی حفظ کردن دروس تمرکز می کنند نمی توانند نمره مناسبی از آزمون بگیرند زیرا باید قدرت تجزیه و تحلیل و منطق بالایی هم داشته باشند. در کل سیستم آموزشی کشور استرالیا مبتنی بر کار گروهی و همچنین توسعه اجتماعی فرد است که باعث می شود دانش آموزان مهارت های ارتباط با دنیای اطرافشان را به خوبی تقویت کنند.

انواع مدارس کشور استرالیا

اکثر مدارس کشور استرالیا به صورت مختلط هستند. اما بعضا می توان مدارس تک جنسیتی را هم در این کشور پیدا کرد. در استرالیا دو نوع مدرسه عمومی و خصوصی وجود دارد. بیشتر مردم به اشتباه فکر می کنند که برای ثبت نام در مدارس عمومی حتما باید امتیاز سیاسی خاصی داشته باشند و یا فرزندشان جزو دانش آموزان نمونه و نخبه باشد. در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست و هر دانش آموزی می تواند در هم مدارس عمومی و هم مدارس خصوصی ثبت نام کند.

این قانون برای دانش آموزان بین المللی هم صدق می کند و می توانند در هر مدرسه ای که دوست دارند مشغول به تحصیل شوند. در صورتی که این دانش آموزان زیر 18 سال داشته باشند نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی نخواهند داشت و به جای آن باید طی مدت 3 تا 6 ماه به آموزش زبان انگلیسی بپردازند تا برای شرکت در مدرسه آماده شوند. مدارس عمومی و خصوصی فقط در میزان شهریه تفاوت دارند که در ادامه این مقاله به طور کامل به آن اشاره خواهیم کرد.

در هر سال تحصیلی در کشور استرالیا 4 ترم وجود دارد که هر کدام از آنها 10 هفته به طول می انجامند و بین هر ترم دانش آموزان 2 هفته تعطیل هستند. ترم اول تحصیلی از ماه فوریه تا آوریل، ترم دوم از می تا جون، ترم سوم از آگوست تا سپتامبر و ترم چهارم هم از اوایل اکتبر تا اواسط دسامبر ادامه دارند.

مقاطع تحصیلی و نظام آموزشی استرالیا چگونه است؟

تحصیل در استرالیا معمولا در سه مقطع انجام می شود. مقطع اول تحصیلی دوره پیش دبستانی است که شرکت در آن برای دانش آموزان اجباری نیست اما 80 درصد پدر و مادرها یک سال قبل از فرستادن فرزندشان به مدرسه آنها را در پیش دبستانی ثبت نام می کنند. دانش آموزان 3 تا 5 ساله می توانند در دوره پیش دبستانی شرکت کنند.

دومین مقطع تحصیلی دانش آموزان در استرالیا دوره ابتدایی است. افراد 6 تا 12 ساله می توانند در دوره ابتدایی شرکت کنند. شروع مقطع ابتدایی برای همه اجباری است اما دروسی که تدریس می شوند ممکن است در ایالت های مختلف تفاوت های جزیی با همدیگر داشته باشند. معمولا معلم همه دروس در دوره ابتدایی یک نفر است و مدرسین دیگری هم برای آموزش موسیقی یا هنر در کنار دانش آموزان خواهند بود. در ضمن تقسیم بندی کلاس های دانش آموزان در دوره ابتدایی بر اساس سن صورت می گیرد.

سومین و آخرین مقطع تحصیل در استرالیا مقطع متوسطه است که خودش به دو بخش متوسطه اول (Junior) و متوسطه دوم (Senior) تقسیم می شود. در مقطع متوسطه اول که سال های هفتم تا دهم تحصیلی را شامل می شود دانش آموزان برخی از دروس اجباری مانند زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم اجتماعی و علوم را یاد می گیرند.

بعد از اتمام این دوره دانش آموز خودش حق انتخاب دارد. هم می تواند وارد مقطع متوسطه دوم شود تا دروس بیشتری را یاد بگیرد و هم می تواند برای ورود به بازار کار در دوره های کاربردی ثبت نام کند. البته درصد بسیار زیادی از دانش آموزان ترجیح می دهند که در مقطع متوسطه دوم (Senior) به ادامه تحصیل بپردازند. دوره متوسطه دوم شامل سال های یازدهم و دوازدهم تحصیل یک دانش آموز می شود که در این مقطع برای هر درس یک مدرس جداگانه وجود خواهد داشت و دانش آموز به دلخواه خودش می تواند دروسی را برای یادگیری انتخاب کند که می داند در آینده برای کار کردن بیشتر به او کمک خواهد کرد. دانش آموزان پس از اتمام سال دوازدهم تحصیلشان می توانند برای دریافت مدرک پایان تحصیل اقدام کنند. این مدرک معتبر معادل دیپلم برای ایرانی هاست.

تحصیل دانش آموزان ایرانی در استرالیا

دانش آموزان ایرانی زیر 18 سال برای تحصیل در استرالیا در دوره متوسطه باید دانش زبانی خوبی داشته باشند و اگر اینگونه نباشند باید چیزی حدود 6 ماه را به آموزش زبان انگلیسی بپردازند تا برای ورود به مدارس استرالیا آماده شوند. این دانش آموزان حتما باید کارنامه مقاطع ابتدایی و راهنمایی خودشان را هم همراه داشته باشند و به مدرسه مقصد ارائه کنند. همچنین باید یک نفر به عنوان قیم این دانش آموزان همراه آنها باشد که لازم است بیشتر از 21 سال سن داشته باشد.

ویزایی که برای تحصیل در مدارس استرالیا نیاز است ویزای 500 است و فرد همراه دانش آموز هم ویزای 590 دریافت می کند که دارای اقامت موقت است. البته این اقامت تا زمانی معتبر است که دانش آموز به سن 18 سالگی نرسیده باشد. همچنین این افراد حق کار در استرالیا را هم نخواهند داشت.

هزینه تحصیل در مدارس استرالیا

آمار مختلف و بسیار زیادی درباره هزینه های تحصیل در استرالیا وجود دارد اما نمی توان بدون هیچ منبعی به آنها اعتماد کرد. اما طبق آماری که منابع معتبر ارائه می دهند، هزینه تحصیل 12 ساله یک دانش آموز در مدارس دولتی استرالیا در کل معادل 80000 دلار استرالیا می شود که به عبارتی برای تحصیل در مدارس دولتی به طور میانگین باید سالی 6700 دلار استرالیا پول خرج کرد.

اما تحصیل در مدارس خصوصی بسیار گرانتر است و تحصیل یک دانش آموز در یک مدرسه خصوصی حدودا سالی 340000 دلار استرالیا خرج در بر دارد. این قیمت ممکن است در شهرهای مختلف کمتر یا حتی بیشتر هم بشود. قیمت تحصیل در مدارس شبانه روزی به دلیل فراهم کردن خوابگاه دانش آموزان و امکانات رفاهی دیگر، از این هم بیشتر است.

آیا تحصیل در مدارس استرالیا به صرفه است؟

همه شرایط و جزییات تحصیل در مدارس کشور استرالیا را با هم دیگر بررسی کردیم. سیستم و نظام آموزشی این کشور هم کاملا برنامه ریزی شده است و در راستای بهبود سطح فکر و آگاهی مردم این کشور طراحی شده است. دانش آموزان استرالیایی انسان های قانون مداری هستند و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را به خوبی در مدرسه آموخته اند. همچنین امکاناتی که در طول دوره تحصیل در اختیار آنها قرار می گیرد باعث می شود که با دنیای تکنولوژی هم بیگانه نباشند. در کل دانش آموختگان مدارس استرالیا سطح بسیار بالایی چه از نظر علمی و چه از نظر فرهنگی و اجتماعی خواهند داشت و این موضوع می تواند یکی از مهم ترین دلایل برای تحصیل در استرالیا باشد.

همچنین ببینید

مهاجرت مهندس کشاورزی به استرالیا

مهاجرت مهندس کشاورزی به استرالیا

از آنجا که جمعیت جهان همچنان در حال افزایش است، برای تأمین نیازهای جهانی، باید …