living in australia
living in australia

زندگی در استرالیا چگونه است؟

سواحل طلایی، آسمان آبی و تمیز و سبک زندگی راحت و بدون استرس برای بسیاری از افرادی که استرالیا را برای زندگی انتخاب می کنند جذابیت های فراوانی دارد. همچنین اقتصاد پیشرفته و رو به رشد استرالیا یکی از دلایل اصلی انتخاب استرالیا برای مهاجرت است. در واقع استرالیا تا تابستان 2018 رکورد 27 سال بدون رکود اقتصادی را به ثبت رسانده است.

با این حال فارغ از جذابیت های زیاد استرالیا، مهم است که قبل از مهاجرت تا جای ممکن در مورد استرالیا و نحوه زندگی در آنجا اطلاعات کسب کنید، بخصوص اگر قرار است خانواده تان را هم همراهتان ببرید. همچنین بهتر است شغلی در انتظار شما باشد تا هنگام رسیدن دغدغه پیدا کردن شغل را نداشته باشید.

تحقیقات نشان داده است مهاجرین عموماً دچار مشکلات روانی می شوند. دغدغه های مالی و عدم آمادگی به همراه تنش های مهاجرت به یک کشور جدید همچون تنهایی و انزوا از مهم ترین دلایل این امر برشمرده شده است.این مقاله به شما کمک می کند تا آشنایی اندکی با زندگی در استرالیا کسب کنید.

وضعیت اقتصادی و بازار کار در استرالیا

همانطور که اشاره شد اقتصاد استرالیا در چند دهه اخیر بسیار موفق عمل کرده است و همواره رشد مثبتی را تجربه کرده است. اکثریت مردم را می توان در دسته طبقه متوسط قرار داد. فرصت های شغلی در دسترس همه قرار دارد و مردم این کشور از سطح بالایی از رفاه برخوردارند. نرخ بیکاری بسیار پایین است و در اکثر شهرها، شغل های دم دستی و معمولی بسیاری برای جوانان و دانشجویان بین المللی وجود دارد و با توجه به داشتن بالاترین نرخ حداقل دستمزد در دنیا، حتی شغل های معمولی هم دستمزدی بیشتر از کشورهای اروپایی برای کارکنان فراهم می کنند.

جامعه ای چند فرهنگی

استرالیا به لحاظ فرهنگی، جمعیتی بسیار متنوع دارد. در واقع در چند دهه اخیر استرالیا مهاجران بسیاری را از سراسر دنیا در خود جای داده است. امروزه از هر 4 استرالیایی 1 نفر خارج از استرالیا بدنیا آمده است و این نسبت در حال افزایش است.

این به آن معناست که شما در استرالیا به عنوان یک خارجی انگشت نما نمی شوید. اگر باهوش، مثبت، زبان انگلیسی خوب و نگرش درستی داشته باشید فرصت های شغلی بسیاری پیدا خواهید کرد. به همین دلیل است به کشور بخت و اقبال معروف شده است.

زبان انگلیسی استرالیایی

زبان انگلیسی که در استرالیا صحبت می شود تنها در لهجه و بعضی از کلمات و اصطلاحات متفاوت است. بعد از  چند روز به لهجه استرالیایی عادت می کنید و به راحتی می توانید ارتباط برقرار کنید.

وضعیت هوا استرالیا

وضعیت هوا در استرالیا می تواند بسیار متغیر باشد و گاهی در یک روز می توان 4 فصل را تجربه کرد. یک روز دمای هوا 35 درجه است و آسمان صاف است و روز بعد دمای هوا 12 درجه می شود به همراه بارندگی شدید.

در تابستان (دسامبر تا فوریه) به طور معمول دمای هوا بین 25 تا 38 درجه است. در پاییز (از مارس تا می) دمای هوا بین 15 تا 25 درجه است، همراه با روزهای ابری و بارش باران. زمستان ها (از ژوئن تا آگوست) دمای هوا به کمینه خود یعنی 6 تا 14 درجه می رسد، به همراه بارندگی زیاد و در بهار (از سپتامبر تا نوامبر) دمای هوا 10 تا 22 درجه است به همراه آسمان صاف و آبی.

در قسمت اعظم استرالیا تغییرات جوی به این گونه است اما در قسمت های شمالی دمای هوا در بیشتر سال به طور متوسط 30 درجه است. در کل وضعیت جوی وابسته به شهر و مکانی است که در آن اقامت دارید.

همچنین خطر آفتاب سوختگی شدید و ابتلا به سرطان پوست در استرالیا شایع است و بهتر است همیشه از ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید.

چه شهری را در استرالیا برای زندگی انتخاب کنم؟

استرالیا قاره بزرگی است و قسمت اعظم جمعیت در امتداد ساحل زندگی می کنند. هفت شهر بزرگ استرالیا در کنار دریا واقع شده اند. می توانید کیلومترها در در مرکز استرالیا رانندگی کنید بدون اینکه چیزی ببینید.

طبق رده بندی مجله اکونومیست، ملبورن جزو بهترین شهرها برای زندگی انتخاب شده است اما شهرهایی چون سیدنی، پرث و ادلاید هم جزو 10 تای اول این رده بندی می باشند. این رده بندی ها براساس معیارهایی چون ثبات، خدمات درمانی، فرهنگ و محیط زیست، میزان تحصیلات و زیرساخت های شهری محاسبه شده اند.

  • سیدنی: بزرگترین شهر استرالیا همراه با زندگی اجتماعی و فرهنگی پر جنب و جوش، رستوران های عالی و چندین ساحل تماشایی و بیش از 780 پارک ملی که برای گردش و کمپینگ بی نظیرند. بیشتر مهاجران در این شهر در حوزه هایی چون IT، امور مالی و ساخت و ساز شاغل می شوند.
  • ملبورن: شهری به لحاظ هنری و فرهنگی غنی و پررونق که می توانید در جای جای آن جلوه هایی از هنر معاصر را ببینید. با مناظر فوق العاده و قهوه های بسیار خوش طعم. ملبورن شهری است با فرصت های شغلی زیاد در زمینه هایی چون امور مالی، بیمه، دارایی و تولید.
  • پرث: چهارمین شهر بزرگ استرالیا، با جمعیتی حدود 2 میلیون نفر که بیشتر آن ها در صنعت معدن و خدمات مرتبط با آن مشغول به کارند. پرث شهری آرام است و فعالیت های فرح بخش متنوعی را ارائه می دهد.
  • بریزبین: مرکز کویینزلند و سومین شهر محبوب استرالیا می باشد. همراه با ساحل طلایی در امتداد شهر، با آب و هوای آفتابی و مرکز موج سواری. بسیاری از مهاجرین  برای جو آرامش بخش و ساحل آفتابی به این شهر کشیده می شوند و عموماً در صنعت گردشگری، معدن و یا کشاورزی مشغول به کار می شوند.
[caption id="attachment_2548" align="alignnone" width="640"]brisbane australia brisbane australia[/caption]

هزینه های زندگی در استرالیا

زندگی در استرالیا بسیار گران است و هزینه زندگی در آن بالاتر از بیشتر شهرهای جهان است. البته میزان دستمزدها در استرالیا بالاست ولی برای برخورداری از سطح رفاه مقبول باید سخت کار کنید. هزینه زندگی شما با توجه به سبک زندگی و شهری که قرار دارید متغیر است. اما برای اینکه برآوردی از هزینه های هفتگی خود داشته باشید دولت استرالیا راهنمایی تهیه کرده است:

  • خوار و بار و سوپرمارکت و رستوران: 80 تا 280 دلار استرالیا در هفته
  • برق و گاز: 35 تا 140 دلار استرالیا در هفته
  • تلفن و اینترنت: 20 تا 55 دلار استرالیا در هفته
  • حمل و نقل عمومی: 15 تا 55 دلار استرالیا در هفته
  • خودرو (پس از خرید): 150 تا 260 دلار استرالیا در هفته
  • تفریح و سرگرمی: 80 تا 150 دلار استرالیا در هفته

معمولاً شهرهای بزرگ به لحاظ هزینه زندگی جزو گران ترین شهرها محسوب می شوند، از جمله سیدنی و ملبورن که در بالای طیف قرار می گیرند و شهرهای کوچک تر مانند ادلاید و هوبارت جزو ارزان ترین شهرها محسوب می شوند. همچنین از آنجایی که استرالیا کشور پهناوری است هزینه های سفر هوایی به نقاط مختلف آن گران تمام می شود.

پیدا کردن خانه در استرالیا

پیدا کردن خانه در کشوری غریب می تواند چالش برانگیز باشد به خصوص برای خانواده هایی که می بایست مواردی چون دسترسی به محل کار، خدمات مراقبت از کودک، مدارس و حمل و نقل عمومی را مد نظر قرار دهند و در عین حال توانایی مالی انتخاب خود را نیز داشته باشند.

[caption id="attachment_2547" align="alignnone" width="768"]house in australia house in australia[/caption]

اجاره کردن خانه در استرالیا

اجاره خانه در شهرهای اصلی استرالیا گران تمام می شود. اگرچه بازار اجاره در نیمه اول سال 2018 با کاهش 1.1 درصدی مواجه شد اما همچنان با توجه به شکل گیری حباب مسکن بالاست.

اجاره یک خانه در شهرهای اصلی استرالیا مبلغی در حدود 480 دلار استرالیا در هفته هزینه دارد (اگر بیشتر نباشد). هزینه متوسط اجاره در سیدنی به طور هفتگی 600 دلار استرالیا تمام می شود. اما اجاره بها در حومه شهر می تواند به دو برابر این مبلغ هم برسد. در پرث میزان متوسط اجاره پایین تر است و در حدود 360 دلار استرالیا می باشد و در ملبورن اجاره یک خانه مشابه معادل 420 دلار استرالیا می باشد.

توجه داشته باشید که مؤجران اجازه ندارند بدون دیدن مستأجر ملکشان را اجاره دهند، بنابراین در چند هفته اول حتماً وقت بگذارید تا خانه ای مناسب پیدا کنید.

مدرسه

مدرسه یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب خانه است. اگر می خواهید فرزندتان را به یک مدرسه دولتی و یا کاتولیکی بفرستید می بایست در حومه مدرسه اقامت کنید. حتماً قبل از گرفتن خانه میزان مجاورت خود با مدرسه را چک کنید و از قوانین ناحیه بندی آن ها اطلاع حاصل کنید.

والدینی که تمایل دارند فرزند خود را به مدارس خصوصی بفرستند محدودیت های کمتری در این رابطه دارند، اما اگر فاصله مدرسه از خانه شما زیاد است و نمی توان آن را پیاده پیمود، از در دسترس بودن حمل و نقل عمومی برای رسیدن به مدرسه اطمینان حاصل کنید.

اغلب یکی از اعضای خانواده زودتر از اعضای دیگر به مکان جدید نقل مکان می کند و در اقامتگاه های موقت می ماند و بعد از پیدا شدن خانه همسر و فرزندان نیز می پیوندند. این پروسه می تواند چند هفته تا یک ماه به طول بینجامد.

اقامت گاه های موقت

افرادی که تنها سفر می کنند می توانند یک خانه مبله را از طریق سایت هایی چون Stayz.com.au به طور موقت اجاره کنند و همزمان به دنبال خانه هایی برای اقامت دائم خود نیز بگردنند. مسافران جوان و مجرد در وهله اول اقامت در هتل را انتخاب می کنند، چرا که بورد اطلاعات هتل محل مناسبی برای پیدا کردن تبلیغ برای اجاره اتاق و یا خانه یا آپارتمان اشتراکی می باشد.

توجه داشته باشید که رقابت بر سر خانه و منازل اجاره ای در شهر ها و حومه شهرهایی چون پرث، سیدنی و ملبورن بالاست. بنابراین اگر برای بازدید می روید آماده پرداخت پیش پرداخت و ارائه مدارک مورد نیاز و کاغذ بازی های مربوطه باشید.

خانه های اجاره ای معمولاٌ غیر مبله و تجهیز نشده اند (فاقد ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی و یخچال می باشند) و خرید این وسایل در شروع هزینه زیادی بر شما تحمیل می کند. بنابراین بهتر است این وسایل را از وبسایت هایی چون Gumtree.com.au به صورت دست دوم خریداری کنید. همچنین بهتر است چک کنید که آیا خانه آفت زدایی شده است یا نه. چرا که سوسک، عنکبوت، مورچه و بید در استرالیا رایج هست و مؤجران وظیفه از بین بردن آن ها را قبل از تحویل خانه دارند.

پیدا کردن شغل در استرالیا

با توجه به رشد روز افزون دور کاری و اعمال محدودیت های بیشتر بر دریافت ویزا، شاید استرالیا دیگر آن را مقصد رویایی برای مهاجران نباشد که به دنبال شغل در خارج از کشور بودند. بازار اشتغال در سال های اخیر تغییرات اساسی کرده است و هر شخصی تصمیم به مهاجرت دارد بهتر است قبل از مهاجرت و زندگی در استرالیا به اندازه کافی تحقیق کرده باشد و ترجیحاً شغلی را از پیش بدست آورده باشد.

سال 2017 به لحاظ اشتغال بسیار قابل توجه است. در آن سال 403.100 شغل ایجاد شد که رکورد افزایش اشتغال را شکاند. با این حال استرالیا هنوز هم یکی از محبوب ترین نقاط دنیا برای مهاجران است و سالانه هزاران نفر به این کشور مهاجرت می کنند.

صنعت معدن

این صنعت در سال های اخیر رشد کندی را تجربه کرده بود اما طبق نظر کارشناسان در سال 2018 جستجوی معادن جدید، تولید و نگهداری آن ها رشد قابل ملاحظه ای کرده (چیزی معادل 5.5 درصد رشد) و این رشد همچنان تا سال 2022 ادامه خواهد یافت.

کمبود نیروی ماهر

خبر خوب این است که بیش از 400 حرفه در لیست مشاغل وجود دارد و هر ایالت لیست مخصوص به خود را هر سال اعلام می کند که بر اساس حرفه های مورد نیاز هر ایالت منتشر می شوند. بررسی این لیست ها می تواند ایده خوبی برای سنجش میزان شانس خود در پیدا کردن شغل و زندگی در استرالیا باشد. پیش بینی شده است تا سال 2022 نرخ اشتغال تقریباً در تمامی صنایع اصلی و بزرگ رشد خواهد کرد. بر اساس پرتال اطلاعات بازار نیروی کار، پیش بینی شده است خدمات درمانی و مددکاری اجتماعی بزرگ ترین سهم را در رشد اشتغال ایفا خواهند کرد (با رشدی معادل 250.500)، بعد از آن و در مرتبه دوم  مشاغل تخصصی، خدمات علمی و تکنولوژیکی (126.400)، ساخت و ساز (120.700) و آموزش (116.200).  انتظار می رود ترکیب این چهار صنعت بیشتر از نیمی از رشد اشتغال کل تا سال 2022 را رقم بزنند.

ظرفیت اشتغال در حوزه هایی چون فروش و IT تقریبا تکمیل شده است و به سختی می توان در این حوزه ها صاحب شغل شد. طبق اظهارات اداره اشتغال به قدر کفایت معامله گر و تکنیسین در استرالیا وجود دارد اما در حوزه هایی چون: تعمیر کنندگان سیستم تهویه و دستگاه های خنک کننده، کارگران خطوط برق، طراح فضای عمومی و مناظر، متخصص برق خودرو، مکانیک خودرو (موتور)، مکانیک موتورهای کوچک، سرآشپز، معامله گران ورق های فلزی، قفل ساز، تراشنده سنگ قبر و لوله کش سقف با کمبود نیروی کار مواجه هستند. سیستم بهداشت و درمان استرالیا نیز با کمبود پرستار و ماما مواجه است و پیش بینی می شود تا سال 2025، بیش از 110.000 پوزیشن خالی در این حوزه ها موجود باشد. همچنین تا سال 2025 هم پیش بینی می شود به 2.700 پزشک متبحر نیاز باشد.  شرایط مهاجرت پرستاران  را مطالعه کنید.

همچنین ببینید

وام خرید ماشین در استرالیا

وام خرید ماشین در استرالیا

وام خرید ماشین در استرالیا هم مثل هر کشور دیگری برای رفاه شهروندان در نظر گرفته …