فرهنگ مردم استرالیا
فرهنگ مردم استرالیا

فرهنگ مردم کشور استرالیا

فرهنگ مردم کشور استرالیا

استرالیا کشوری زیباست که در سال های گذشته پذیرای مهاجرینی از سراسر دنیا شده است. هر یک از مهاجرین با فرهنگ و آداب و رسوم خود به این کشور پا می گذارند و باید زمانی را برای آشنایی با فرهنگ مردم استرالیا، اختصاص دهند. در اینجا برخی موقعیت ها که ممکن است در زمان اقامت خود در استرالیا، در آن قرار بگیرید، به همراه تصمیمی متناسب با فرهنگ استرالیا شرح داده است که شما را با این مردم بیشتر آشنا می کند. البته برخی از باید و نبایدهای زندگی در استرالیا را نیز در اینجا شرح داده شده است.

ممکن است در محل کار، روابط دوستانه و … در هر یک از موقعیت های زیر قرار بگیرید. بطور قطع تصمیم افراد در موقعیت های پیش آمده، بسیار متفاوت است اما اگر مایلید یک شهروند استرالیایی محبوب باشید بهتر است درست ترین انتخاب ها را که متناسب با فرهنگ استرالیاست، داشته باشید.

موقعیت شماره یک:

اداره استرالیایی که در آن در حال کار هستید ممکن است در خواندن بعضی اسناد، بعلت وجود یک سری واژه های فرانسوی، با مشکل مواجه شود. شما هم کارمندی دارای یک مدرک فوق لیسانس در رشته ادبیات و زبان فرانسه هستید. در همچون مواردی چندین سوال پیش می آید:

1-آیا در این موقعیت شما بایستی با صدای بلند اعلام کنید که به این زبان تسلط دارید و سریع کار ترجمه را شروع کنید؟

2- آیا شما بایستی آرامشتان را حفظ کنید تا وقتی که کسی دیگر از رئیس تقاضا کند که آیا بیل فرانسوی می داند یا نه، و او نیز از شما تقاضا کند چنانچه ممکن است این ترجمه را انجام دهید؟

3-آیا بهتر نیست که شما هم در این مرحله به آنها پیشنهاد کنید که “من می توانم آن را آزمایشی انجام دهم، البته قبل از هر چیز اجازه دهید من یک نگاه به آن بندازم و سپس ترجمه کنم”، سپس به دقت آن را ترجمه کنید و در نهایت بعضی کلمات بسیار شناخته برای رئیس را اشتباه ترجمه کنید تا خود رئیس با غرور آن ها را اصلاح کند؟

نظرات مفید برای موقعیت شماره یک:
از سوالات پیش آمده در بالا، در چنین مواردی روش سوم بهترین موقعیتی است که به طور معمول ترجیح داده می شود. زیرا ایده ما در اینجا این نیست که کاملا از انجام کار ترجمه صرف نظر کنیم و یا در انجام آن خود را کاملا لایق معرفی کنیم، بلکه ما در اینجا مانند یک درخت پر ثمر هستیم که باید منتظر چیدن آن بوسیله دیگران باشیم. علاوه بر این، چنانچه بخاطر این خوش شانسی شما ارتقا مقام پیدا کنید، بهتر است از جشن گرفتن بیش از حد خودداری کنید.

موقعیت شماره دو:

شما با یک خانم قرار ملاقات دارید. در این موقع سوالات زیر پیش می آیند:

1-آیا شما او را به یک رستوران گران قیمت دعوت کنید، بعد از حساب کردن کل مخارج رستوران، بسیار نمایشی در ماشین را برای او باز کرده و او را سوار ماشین کنید؟

2-آیا شما او را به یک رستوران متوسط دعوت کنید ، بعد از صرف نهار صبر کنید تا کل هزینه بین شما و آن خانم تقسیم گردد و سپس از طریق تاکسی با هزینه خودش یا با ماشین شخصی خودش به منزلش برود؟

3-آیا شما او را بعد از دعوت به یک اسنک چیپس و ماهی در نزدیکی محل اقامت خودتان، او را به مسابقه فوتبال محل می برید؟

نظرات مفید برای موقعیت شماره دو:
از دیدگاه من سوال اول احتمالا برای اولین ملاقات درست است و در این موقعیت سعی می کنید که او را جذب کنید. در سوال دوم، احتمالا  به او هشدار خواهید داد و حدود کلی را مشخص خواهید کرد . اما سوال سوم بیشتر برای یک مرد استرالیایی اتفاق می افتد، در موقعیت سوم شما هم می توانید در ملاقات های بعدی بیشتر زمینه های یک دوستی و صمیمیت را فراهم کنید و این موقعی است که او نیز به رفتارهای خارجی شما عادت می کند.

موقعیت شماره سه:

رئیس یک شرکت تجاری مهم در استرالیا، که شما هرگز او را ندیده اید، برای شما اطلاعاتی ارسال کرده است که بر اساس آن نیاز به کمک یک فرد همتای خودش دارد. در همچون موقعیت چندین سوال ممکن است پیش بیاید:

1 – نامه ای بنویسید و با ” حضور محترم، عطف به نامه شما در مورخ هجدهم، در رابطه با اطلاعات درخواستی….” آغاز کنید و فورا آن را فکس کنید و نسخه اصلی را با خطوط پستی سریع السیر ارسال کنید.

2 -آن را چند روز در جعبه KIV بگذارید سپس به آن پاسخ دهید و با خطوط هوایی معمولی ارسالش کنید. در نامه خود بنویسید” جو عزیز ، فهم این که شما چه چیزی نیاز داید کمی سخت است ولی نگران نباشید، آن احتمالا باید درباره حق….باشد”

3 -فراموشش کنید؟

نظرات مفید برای موقعیت شماره سه:
گزینه 1 کمی به نفع شماست و همچنین مقداری به ضررتان نیز است در حالی که گزینه 2 بر حسب بازدهی صحیح تر و غیر تهدیدآمیز است. برای این که لحنتان استرالیایی به نظر برسد ضروری است که طرف مکاتبه را با اسم کوچک خطاب قرار دهید. در صورت امکان به خاطر داشته باشید که متن شما شامل چند غلط املایی باشد. در حالی که گزینه 3 نیز رخ می دهد ولی برای یک استرالیایی بسیار غیردوستانه است.

بایدها و نبایدها فرهنگی مردم استرالیا

در اینجا لیستی از بایدها و نبایدهای فرهنگ مردم کشور استرالیا می بینید که با رعایت آنها، زندگی بهتری را در استرالیا تجربه می کنید:

  • غریبه ها به طور خلاصه نظرات دوستانه ای به شما می دهند چرا که برای استرالیایی ها امری عادی است که با افرادی که نمی شناسند صحبت کنند ولی با بی میلی جواب دادن به آن ها بی ادبی تلقی می شود.
  • این حقیقت را بپذیرید که غریبه ها و افرادی که به تازگی با آن ها آشنا شده اید شما را با اسم کوچک تان صدا خواهند زد. شما نیز همین کار را انجام دهید چرا که این نشانه کوچکی از برابری است.
  • علائم هشدار دهنده در ساحل را جدی بگیرید و از آن پیروی کنید. همچنین اگر کارشناسان محلی یا غریق نجات ها گفتند که از آب بیرون بیایید، همین کار را انجام دهید.
  • در هنگام رانندگی قوانین لاین و علامت دهی را رعایت کنید (بدون علامت دادن به صورت زیگ زاگ حرکت نکنید) با خوشرویی به اتومبیل های دیگر راه دهید و کمتر از بوق استفاده کنید.
  • هشدار رانندگی در مستی را جدی بگیرید و چنانچه مست هستید اجازه دهید شخص دیگری رانندگی بکند.
  • در رستوران ها و کافه ها سهم خود را بپردازید.
  • وقتی که به مهمانی یا مجلس شام دعوت می شوید حتما چیزی همراه خود ببرید و دست خالی وارد مهمانی نشوید.
  • برای اشاره به هر شخصی که به نظر می رسد با فرد همراهش ازدواج نکرده است ولی با هم زندگی می کنند از واژه “پارتنر” استفاده کنید. (در واقع از این واژه می توانید برای اشاره به کسانی که قانونا ازدواج کرده اند نیز استفاده کنید، واژه های “زن” و”شوهر” خیلی قدیمی هستند).
  • اگر نسبت به همجنسگرایان، زنان در جامعه و فمینیست ها یا بیکار ها جهت گیری خاصی دارید بهتر است افسار پیش داوری های خود را بکشید. در محافل مودبانه استرالیایی نباید خصومت خود را نسبت به هیچ کدام از این گروه ها نشان دهید (اما در محافل دیگر ممکن است کمی راجع به آن ها بشنوید)
  •  اطلاعاتی درمورد اصطلاحات استرالیایی بدست بیاورید تا به درک شما از اطرافتان کمک کند (اما به “نباید های” مربوط به دانش زبان توجه کنید).
  • در یک معاشرت مودبانه با دیگر افراد از واژه های از لحاظ ادبی نادرست مانند «فلج» یا «معلول» برای معلولین، «abo» برای برای غیر بومی ها (Aboriginals) و یا عبارت های مشابه دیگر استفاده نکنید. دراسرع وقت یاد بگیرید که هیچکدام از آنها نباید استفاده شوند.
  • در صدد این نباشید که خیلی ظالمانه از کوچکترین فرصت استفاده کنید و در یک صف طولانی داخل صف بزنید که این به ضرر شما تمام خواهد شد و در همچون مواقعی یک استرالیایی ممکن است حتی خیلی محکم تر از بقیه جاها به شما تو دهنی بزند. این یک رفتار ظالمانه است و بعضی مواقع شما را ممکن است برای بازجویی پشت درهای بسته ببرند که به هر حال نبایستی درگیر همچون موقعیت هایی شوید.
  • وقتی افراد را دعوت می کنید یا دعوت آنها را برای یک چای دوستانه یا نهار می پذیرید،  به دنبال بررسی موشکافانه اوضاع و احوال آنها و جزئیات شخصی نباشید. علاوه براین، در ارائه بلیط برای اتوبوس یا چیزهای دیگر تقلب نکنید، زیرا استرالیایی ها ممکن  در همچون موقعیتی شما را یک شورشی یا خلافکار ببینند.
  • مراقب آفتاب داغ استرالیا و اثرات سرطانی آن باشید. هر بار بیشتر از 30 دقیقه حمام آفتاب نگیرید. در محیط های آفتابی استفاده از کلاه، عینک آفتابی ضد اشعه های فرابنفش(Anti UV) و کرم های ضد آفتاب (با SPF  30 به بالا)، حتی در فصل زمستان ضروری است.
  • بدون هر گونه آگاهی از هشدارها و شرایط مرتبط با وقوع باد، و همچنین بدون کسب مجوز از سازمان های مربوطه،  از روشن کردن آتش در هر مکانی خودداری کنید. در کل سعی کنید همواره از روشن کردن آتش حتی در تابستان هم خودداری کنید.

همچنین ببینید

مالیات بر درآمد استرالیا

سیستم مالیات بر درآمد استرالیا

یکی از هزینه های حتمی و ضروری برای زندگی در استرالیا، اخذ مالیات توسط دولت …