صادرات و واردات به استرالیا
صادرات و واردات به استرالیا

صادرات و واردات به استرالیا

آمار صادرات و واردات استرالیا

استرالیا ششمین کشور پهناور دنیا در کنار نیوزیلند یکی از ۵۳ کشور مشترک‌المنافع یا هم‌سود است. حجم صادرات استرالیا در سال ۱۹۵میلیارد دلار است و با این رقم، جایگاه ۲۳ را در میان صادرکنندگان جهان داراست. همچنین واردات سالانه استرالیا هم ۱۸۷ میلیارد دلار است. در واقع تراز تجاری استرالیا ۷.۹۲+ میلیارد دلار است. تولید ناخالص ملی (GDP) استرالیا ۱.۲ ترلیون دلار است که به ازای هر نفر ۴۵٫۸۰۰ دلار می شود. از شرایط صادرات و واردات به استرالیا بیشتر بدانیم:

شرایط اقتصادی استرالیا

پیشتر در مقاله مزایای مهاجرت به استرالیا گفته بودیم که وضعیت اقتصادی استرالیا خیلی با ثبات است. این کشور ۲۶ سال رشد مداوم اقتصادی حتی در دوره رکود جهانی را در کارنامه دارد. استرالیا جزء ۵ کشور برتر تولیدکننده طلا و آهن در دنیاست و بیشترین ذخایر اورانیوم را داراست. همچنین رتبه چهارم جهان را در بخش معادن را دارد و در کنار روسیه، چین و ایالات متحده از اصلی ترین صادرکنندگان منابع طبیعی است.

بیشترین واردات استرالیا

۴ قلم محصولی که بیشتر از همه به استرالیا وارد می شود عبارتند از:

 

کالا حجم سالانه
پترولیوم تصفیه شده ۱۰.۷ میلیارد دلار
پترولیوم خام ۵.۹ میلیارد دلار
قهوه ۴۵۳ میلیون دلار
الماس ۴۲۴ میلیون دلار

علاوه بر این اقلام، واردات موارد زیر نیز در استرالیا بالاست:

  1. خودرو – ۱۶ میلیارد دلار
  2. کامپیوتر و لوازم جانبی – ۶٫۰۷ میلیارد دلار
  3. تجهیزات رادیو تلویزیونی – ۲٫۶۳ میلیارد دلار
  4. ماشین های سنگین – ۵٫۴۲ میلیارد دلار
  5. دارو – ۵٫۶۴ میلیارد دلار

بیشترین صادرات استرالیا

۵ قلم محصولی که بیشترین صادرات را دارد این موارد هستند:

 

کالا حجم سالانه
سنگ آهن ۳۸.۸ میلیارد دلار
طلا ۱۳.۵ میلیارد دلار
گندم ۳.۵۷ میلیارد دلار
سنگ مس ۳.۲ میلیارد دلار
الماس ۲۷.۲ میلیارد دلار

همان طور که می دانید استرالیا منابع طبیعی بسیاری دارد و بنابراین بیشترین حجم صادراتش را اقلام طبیعی و معدنی تشکیل می دهند.
علاوه بر این اقلام، کالاهای زیر نیز در حجم بالا از استرالیا صادرات می شوند:

  • گوشت منجمد گاو – ۳.۱۳ میلیارد دلار
  • پشم – ۲.۲۴ میلیارد دلار
  • آلومینیوم – ۲.۱۵ میلیارد دلار این کالا نیست.
  • گوشت گوسفند و بز – ۱.۹۴ میلیارد دلار
  • مشروبات الکلی – ۱.۶۹ میلیارد دلار

الزامات گمرکی واردات به استرالیا

تمام کالاهای وارداتی به استرالیا باید از مرز ترخیص شوند و هزینه‌ های مربوطه اعم از هزینه ترخیص،عوارض گمرک، مالیات کالا، خدمات جی اس تی، و سایر خدمات واردات کالا به استرالیا بستگی به نوع و ارزش آنها دارد. واردات برخی کالاها به استرالیا ممنوع است. برای مثال اگر کالاها حاوی مواد شیمیایی صنعتی باشند مانند لوازم آرایشی، حلال‌ها، پلاستیک، جوهر، چسب شیشه‌ای، مواد شیمیایی فتوکپی و پرینت، رنگ، محصولات پاک کننده خانگی، لوازم بهداشتی آرایشی، باید کالای تجاری خود را در سیستم (NICNAS) ثبت کنید و هزینه ثبت آن را هم بپردازید.

الزامات گمرکی صادرات از استرالیا

در استرالیا وزارت امور داخلی (Dept. of Home affairs) کالاهای صادراتی را ترخیص خواهد کرد. بنابراین مهم است که اگر قواعد خاصی در مورد صادرات کالاهای مورد نظر شما وجود دارد از پیش آن را بررسی کنید. این امر توسط (ABF) کنترل می‌ شود. بخش کنترل صادرات دفاع نیز مسئولیت کنترل صادرات کالاها و فناوری های نظامی و دوگانه را دارد که شامل اقلام نظامی کشنده و یا مخرب و یا آیتم های تجاری و فن آوری که ممکن است برای برنامه‌های نظامی مورد استفاده قرار بگیرند، می شود.

[

روابط تجاری ایران و استرالیا
روابط تجاری ایران و استرالیا

/tie_full_img]

روابط تجاری ایران و استرالیا

روابط حسنه دیپلماتیک ایران و استرالیا به بیش از پنج دهه پیش باز می گردد. استرالیا سفارت خود را در سال ۱۳۴۷شمسی هجری در تهران و ایران نیز سفارت خود را در سال 1971 (۱۳۵۰ شمسی) در کانبرا (پایتخت استرالیا) افتتاح کرد. دو کشور در طول سال های گذشته تلاش کردند روند روابط دوجانبه را در مسیر گسترش همکاری ها پیش ببرند که البته با فراز و فرودهایی هم همراه بوده است.

حجم مبادلات بین دو کشور در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ رقم ۵۷۲ میلیون دلار بوده است. به گزارش فایننشال تریبیون: «حجم صادرات غیر نفتی ایران به استرالیا در ۱۰ ماهه ابتدایی سال مالی ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۴۸.۲ میلیون دلار شده است که نشان گر رشدی در حدود ۲۶٪ نسبت به مدت مشابه سال قبل است. استرالیا ۴۷ امین مقصد صادراتی ایران در این برهه زمانی بوده است.»

اقلام عمده وارداتی ایران از استرالیا

جدول ذیل دسته بندی کلی مهمترین صادرات استرالیا به ایران را نشان می دهد.

 

 اقلام صادراتی
سال 2018
اقلام معدنی ۴۳۵۳۲ دلار استرالیا
اقلام کشاورزی ۹۱۵۰۸ دلار استرالیا
اقلام تولیدی ۱۵۰۹۴دلار استرالیا

استرالیا هم در این مدت ۷۵.۹ هزار تن اجناس به ارزش ۱۱۹.۱ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. بیشتر حجم این صادرات مربوط به گوشت گوسفند، ذغال سنگ، پشم، ادوات کشاورزی و بذر، ابزارهای پزشکی، غذای حیوانات بوده است.

ایران چه اقلامی به استرالیا صادر می کند؟

لیست عمده کالاهای صادراتی ایران به استرالیا عبارت است از:

  • انواع کف پوش
  • خرما
  • پسته
  • پلی استایرن
  • آلاباستر

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار استرالیا: در سال ۲۰۱۸، ایران ۱۲٫۵۱۸ هزار دلار استرالیا میوه و خشکبار به استرالیا صادر کرده است. صادرات پسته و میوه به استرالیا از مواردی است که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد. هم چنین در سال ۲۰۱۸، ایران حدود ۷۲۲ هزار دلارِ استرالیا میوه خشک شده به این کشور صادر کرده است.»
صادرات مواد ساختمانی ایران به استرالیا نیز جایگاه خوبی دارد. در سال ۲۰۱۸، حجم دلاری این مبادلات به ۴٫۰۲۹ دلار استرالیا رسید. صادرات سنگ ساختمانی و صادرات کاشی از ایران به استرالیا از موضوعات متداول صادراتی ایران به شمار می آیند، به طوری که در سال ۲۰۱۸ بیشترین صادرات ایران به استرالیا را سنگ و کنسانتره مس با حجم مبادله ۲۷٫۰۴۹ دلار استرالیا تشکیل داده اند.

انتخاب استرالیا برای صادرات و واردات

استرالیا کشور مناسبی برای صادرات و واردات است و سیاست های تسهیل گرانه زیادی هم برای گسترش تجارت جهانی دارد. شرایط اقتصادی با ثبات استرالیا از موارد جذاب برای سرمایه گذاران حوزه مبادلات صادراتی و وارداتی است. اما برای انجام صادرات و واردات موفق به استرالیا باید از قوانین و مقررات دولتی از جمله مصوبات وزارت امور داخلی استرالیا، مالیات و عوارض و مجوزها آگاهی کاملی داشته‌ باشید.
صادرات و واردات موفق به آگاهی و هوشیاری زیاد نیاز دارد. آگاهی از شرایط و مقررات لازم برای صادرات و واردات و همچنین داشتن تجربه کاری در این زمینه.

همچنین ببینید

مهاجرت مهندس کشاورزی به استرالیا

مهاجرت مهندس کشاورزی به استرالیا

از آنجا که جمعیت جهان همچنان در حال افزایش است، برای تأمین نیازهای جهانی، باید …