دانستنی های استرالیا
دانستنی های استرالیا

دانستنی های جالب کشور استرالیا

قبل از مهاجرت به هر کشوری باید در مورد همه چیز در آن کشور اطلاعات درستی داشته باشیم. به این صورت می توانیم یک تصمیم درست و بر اساس حقایق بگیرید و وقتی به آن کشور رسیدید، شگفت زده نشوید.در این مقاله با دانستنی های جالب کشور استرالیا آشنا می شویم.

1. کشور استرالیا ششمین کشور بزرگ جهان است. این کشور به تنهایی کل یک قاره در حدود ۷.۶ میلیون کیلومتر مربع را اشغال کرده‌است.

۲. استرالیا بزرگترین قلمروی اقیانوس جهان را دارد. این قلمرو شامل سه اقیانوس است و حدود ۱۲ میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد.

۳. پوشش گیاهی تقریبا ۷ میلیون کیلومتر مربع یا ۹۱ درصد از این کشور بزرگ را پوشش می‌دهد.

۴. بزرگ‌ترین جمعیت یونانی در جهان به جز آتن در یونان را می توان در ملبورن، ویکتوریا یافت.

۵. بیشتر گیاهان و حیوانات نادر استرالیا را نمی توان در جای دیگری از جهان یافت.

۶. “زمان رویایی” طبیعی این کشور بنیانگذار ده‌ها هزار سال هنر بومی، سنت ها، افسانه‌ها، و فرهنگ بومی این کشور بوده است.

۷. استرالیا تنها قاره ی تک ملیتی است که ۲۰ میلیون نفر در جهان دارند.

۸. آکاسیای طلایی به عنوان نماد ملی گل استرالیا در سال ۱۹۱۲ به کار گرفته شد.

[caption id="attachment_2701" align="alignnone" width="800"]آکاسیای طلایی آکاسیای طلایی[/caption]

۹. اولین جامعه دوستانه‌ی استرالیا با شعار “استرالیای پیشرو” انجمن بومیان استرالیا بود. این انجمن در سال ۱۸۷۱ در ویکتوریا شکل گرفت.

۱۰. بیش از ۸۰ درصد استرالیایی‌ها در ۱۰۰ کیلومتری ساحل زندگی می‌کنند. که استرالیا را تبدیل به کشوری کرده است که بیشترین افراد ساکن مناطق ساحلی جهان را دارد.

11. بیش از ۲۰۰ زبان و گویش‌ مختلف از جمله ۴۵ زبان بومی در استرالیا صحبت می‌شود. رایج‌ترین زبان‌های غیر انگلیسی‌، زبان ایتالیایی، یونانی، کانتونی (بخشی از زبان چینی)، عربی، ویتنامی و ماندارین هستند.

۱۲. بیش‌ترین سهم افراد مهاجر ساکن در یک کشور توسعه‌یافته، متعلق به کشور استرالیا است. به طوری که بیش از ۲۵ درصد استرالیایی‌ها در یک کشور دیگر به دنیا آورده‌است.

۱۳. استرالیای امروز یک کشور چند فرهنگی با مردم بومی و مهاجرانی از حدود ۲۰۰ کشور جهان است.

۱۴٫ اولین گام کوچک استرالیا در راه تبدیل شدن به استرالیای کاملا چند فرهنگی، نتیجه مهاجرت از اروپای شرقی و مدیترانه بعد از سال ۱۹۴۵ بود.

۱۵٫ کشور استرالیا دارای یک اکوسیستم شگفت‌انگیز با گیاهان و حیوانات منحصر به فرد است. این اکوسیستم از جنگل‌های بارانی بکر، تشکیلات سنگی باستانی و سواحل زیبا تشکیل شده است.

۱۶. اولین جایزه سال استرالیا، به پروفسور مک فارلن برنت اهدا شد. وی در همان سال به خاطر تحقیقاتش در زمینه ی فیزیولوژی، برنده جایزه نوبل شد.

۱۷٫ امروزه در مورد تغییر پرچم استرالیا بحث و جدال وجود دارد. این جدل به خاطر شهرت اتحادیه بریتانیا است که به خوبی جامعه معاصر استرالیا را منعکس نمی‌کند.

۱۸. استرالیا دارای ۱۶ میراث جهانی از جمله محله ها، شهرها و مناظر تاریخی است.

۱۹. سال ۱۹۸۸ به عنوان “سال سوگواری” برای بومیان استرالیا نامگذاری شده است. این سال همچنین به عنوان جشنی برای بقا نیز در نظر گرفته می شود. که در آن جامعه بومی یک راهپیمایی ۵ کیلومتری برای “آزادی، عدالت و امید” در سیدنی ترتیب می دهد.

۲۰. استرالیا سابقا یک کشور با سابقه ی نوشیدن آبجو بود. اما در سال ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱ مقدار مصرف آبجو به کمترین میزان در ۶۵ سال با مصرف تنها ۴.۲۳ لیتر برای هر نفر رسید.

 

۲۱. لوئیتجا اودونگو رهبر بومی استرالیا است. او دریافت کننده ی عالی ترین نشان استرالیا در سال ۱۹۷۶ و استرالیایی سال در سال ۱۹۸۴ است. اولین سخنرانی روز ملی استرالیا را در ۲۶ ژانویه ۲۰۰۰ برگزار کرد.

۲۲. این باور در استرالیا وجود دارد که قوانین فوتبال استرالیایی از بازی بومی “Mangrook” الهام‌گرفته شده است. در حالی که این بازی در سیدنی ابداع شد و در ویکتوریا طرفدار پیدا کرد.

۲۳. استرالیا دومین کشور در جهان است که در سال ۱۹۰۲ به زنان حق رای داد.

۲۴. بزرگترین جایگاه پرورش گاو در جهان، پرورش گاو آنا کریک در جنوب استرالیا است. این جایگاه بیش از ۳۴،۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. این جایگاه پرورش گاو به تنهایی از کشور بلژیک هم بزرگ‌تر است.

۲۵. کشور استرالیا بالاترین نرخ قمار در جهان را داراست. بیش از ۸۰ درصد بزرگسالان استرالیایی به نوعی درگیر قمار هستند. ۲۰ درصد از ماشین‌های پوکی در جهان، در استرالیا یافت می‌شوند.

۲۶. امروزه روز استرالیا جشن تنوع و تحمل در جامعه استرالیا است. که همه پس زمینه‌های قومی، تفاوت‌های نژادی و دیدگاه‌های سیاسی را در بر می‌گیرد.

۲۷٫ گوشت کانگورو را می‌توان از سوپر مارکت و قصابی ها خریداری کرد. این گوشت عنوان یک جایگزین سالم‌تر برای گوشت گوساله یا بره با مقدار ۱ تا ۲ درصد چربی در منوی رستوران ها قرار دارد.

۲۸. با کمال تعجب و علی رغم ورزش دوست بودن استرالیا، در سال ۲۰۱۲ با نرخ ۲۶ درصد چاق ترین کشور جهان شد.

۲۹. تقریبا ۱.۳۵ هزار بطری شراب سالانه در استرالیا تولید می‌شود.

۳۰. کوین رود نخست‌وزیر سابق استرالیا، در سال ۲۰۰۷ از بومیان استرالیا عذرخواهی کرد. این کار از نظر بسیاری از افراد یک نقطه عطف مهم در آشتی ملی بود.

۳۱. حفظ سیاست قدیمی استرالیای سفید توسط دولت حزب کارگر گاگ ویتلام شکسته شد. به صورتی که یک رویکرد وسیع‌تر برای شهروندی و باز کردن مهاجرت به آسیا و خاورمیانه اتخاذ شد.

۳۲. شبکه‌های تلویزیونی استرالیایی عاشق برنامه‌های آشپزی هستند. این شبکه ها یکی پس از دیگری برای تماشاگران قوانین آشپزخانه من و MasterChef پخش می‌کنند.

۳۳. شهر کانبرا به عنوان پایتخت کشور استرالیا انتخاب شد. زیرا سیدنی و ملبورن نمی‌توانستند دست از بحث بر سر این موضوع بردارند که کدام شهر باید پایتخت استرالیا باشد.

۳۴. مردم انگلیس به استرالیایی ها عنوان pome داده اند. این واژه در حقیقت مخفف زندانیان انگلیس مادر است.

۳۵. چکمه های زشت یا به اصطلاح محلی “پوتین‌های بسیار زشت” یک طراحی استرالیایی است. در این طراحی که در آن پوست گوسفند وارونه شده و تبدیل به یک چکمه می‌شود.

۳۶. ملبورن از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۱۴۰ رقیب را در از دور خارج کرده و دو سال متوالی بهترین شهر در جهان برای سکونت شده است.

۳۷. استرالیا تنها مکان در جهان است که در آن شما هنوز می‌توانید ماهی شش دار را پیدا کنید. این ماهی یک فسیل زنده از دوره تریاسیک در حدود ۳۵۰ میلیون سال پیش است.

۳۸. استرالیا، پایتخت ورزشی جهان است. ۷۰% از کل جمعیت این کشور حداقل هفته‌ای یک‌بار در یک فعالیت تفریحی خاص شرکت می‌کنند.

۳۹. علی‌رغم وجود سابقه استعماری در استرالیا،نرخ قتل در استرالیا به میزان ۱.۲ درصد در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر است. این نرخ در امریکا ۶.۳ در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر است.

۴۰. ۸۰% استرالیایی‌ها معتقدند که استرالیا دارای فرهنگ و هویت قوی است. این فرهنگ به همکاری و شراکت، صداقت، ورزش و چند فرهنگی بودن شناخته می شود. این آمار بر اساس تحقیقات شورای روز استرالیا در سال ۲۰۰۸ مشخص شده‌است.

41. قاره اقیانوسیه تنها قاره جهان است که مرز مشترک خاکی با هیچ کشور دیگری ندارد.

42. استرالیا بزرگ ترین کشور قاره اقیانوسیه می باشد.
43. تنها همسایه استرالیا کشور نیوزلند است.
44. استرالیا تنها کشور جهان است که در آن فعالیت آتشفشانی وجود ندارد.
45. اولین کاشفان استرالیا هلندی ها بودند اما بعد ها اداره امور این سرزمین پهناور به دست انگلیسی ها افتاد و آنها از استرالیا به عنوان تبعیدگاه استفاده می کردند.
46. در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا در سال 1900 میلادی سرزمین استرالیا استقلال خود را به دست آورد.

47. وسعت استرالیا به اندازه فاصله بین لندن تا مسکو است.
48. استرالیا جزء سه کشور برتر مهاجر پذیر دنیاست.
49. بیش از 85 درصد جمعیت استرالیا در 50 کیلومتر از سواحل کشور زندگی می کنند.
50. استرالیا دومین کشور جهان بعد از نیوزلند بود که به زنان حق رای داد.
51. اولین قانون اجباری شدن بستن کمربند ماشین در سال 1970 در استرالیا اجرا شد
52. امروزه گردشگران استرالیا عموما از شهرهای مهم آن نظیر سیدنی، ملبورن، نیوساوت ولز، آدلاید، بریزبن و کانرا دیدن می کنند.

53. استرالیا بزرگ ترین تولید کننده پوست چرم گاو در جهان است.
54. قدیمی ترین فسیل دنیا با قدمت 3.4 بیلیون سال در استرالیا کشف شد.
55. تا سال 1880 شهر ملبورن (Melbourne) ثروتمندترین شهر جهان بود.
56. به ازای هر نفر در استرالیا دو کانگورو وجود دارد. جمعیت کانگوروهای استرالیا 2 برابر جمعیت انسان ها می باشد. جالب است بدانید کانگورو ها می توانند بیش از سه متر برش داشته باشند.
57. غذای کوآلا اکلیپتوس است که دارای برگ های سخت برای جویدن و هضم شدن است به همین علت کوآلا به عنوان حیوان بومی استرالیا در روز 22 ساعت می خوابد تا بتواند به مدت دو ساعت برگ اکالیپتوس را بجود.

58. شاید بتوان شهرت امروزی کوالا در جهان را مربوط به فیلم جکی چان (who am I) دانست که در این فیلم اولین بار از حیوان کوالا استفاده شد.
59.شیطان تاسمانی (Sarcophilus harrisii) یکی از خطرناک ترین حیوانات بومی استرالیا است. این حیوان شب ها از لانه خود بیرون می آید و لاشه های حیوانات را می خورد. صدای این حیوان شبیه صدای جیغ در فیلم های ترسناک است که از آن برای ترساندن شکار استفاده می کند.
60. یکی از مدافعان محیط زیست استرالیا به نام وید آنتونی تلاش فراوانی برای حمایت از نسل این حیوان داشته است به طوری که به او لقب “وکیل مدافع شیطان” را داده اند.
61. تاسمانی (Tasmania) بهترین و پاک ترین هوای دنیا را دارد.

62. در ابتکاری جالب از خرچنگ های قرمز برای باربری در استرالیا استفاده می شود. شما در ازای استفاده از چرخنگ ها به موسسه مربوطه هزینه آمپول پلانگتون را خواهید داد.
63. استرالیا بزرگ ترین دیوار فنس (سیم خاردار) جهان را دارد. این دیوار برای دورکردن روباه از مزارع کشاورزی و احشام ساکنان منطقه ساخته شد و بیش از 5614 کیلومتر وسعت دارد.
64. تالار اپرای سیدنی به عنوان نمادی برای سیدنی و استرالیا در نوآوری و معماری است. در سال 1973 ملکه الیزابت به یورن اوتزان (معمار خانه اُپرای سیدنی) مدال طلای سلطنتی معماران استرالیا را اعطا کرد.
65. ملبورن شهر ورزش های جهان لقب دارد. بیشتر ورزش جهان را می توانید در ملبورن انجام دهید. خیلی از ورزشکاران حرفه ای از ملبورن برای کمپ های آماده سازی مسابقات ورزشی استفاده می کنند.

66. 27 سال زمان لازم است تا بتوانید تمام سواحل استرالیا را ببینید.
67. ساحل باندی سیدنی(Bondi Beach) که به دلیل برگزاری جشن های موسیقی طرفداران خاص خود را دارد.
68. بزرگ ترین ساحل مرجانی (Great Barrier Reef) جهان در استرالیا قرار دارد.
69. برف موجود در کوه آلپ استرالیا (Australian Alps) بیشتراز برف سالانه در سوئیس است.

70. علت مرگ بیشتر غواصان استرالیا عروس دریایی (Box jellyfish) است. با این وجود یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استرالیا غواصی می باشد.
71. وسیله ورزشی بومبرگ در واقع یک ابزار شکار برای بومیان استرالیا بود که به آن (Kylie) می گفتند.

72. شهر ملبورن استرالیا قبلا «باتمانیا» نامیده می‌شد.

73. در سال ۱۹۶۷ نخست وزیر استرالیا برای شنا به ساحل رفت و بعد از آن دیگر هیچ کسی او را ندید!

74. در استرالیا تعداد شترها ۱۰ برابر کوالاها است!

75. استرالیا تنها کشور غربی جهان است که در آن مصوبه‌ی انگلیس اجرا نمی‌شود که طبق آن حقوق برخی افراد تضمین می‌شود.

76.برخی ادعا می‌کنند که در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۷۰ به‌منظور تلاش برای ایجاد «استرالیای سفید» علیه مردم بومی این کشور نسل‌کشی صورت گرفته است.

77. استرالیا به عربستان شتر صادر می‌کند!

78. ۷۵ درصد حشره‌های موجود در استرالیا برای بشر ناشناخته‌ هستند!

79. قاره‌ی استرالیا در حال حرکت است و سالانه ۷ سانتی‌متر به سمت شمال حرکت می‌کند.

80.در استرالیا نام «برگر کینگ» «جک گرسنه» است!

81. بزرگترین آغل جهان در استرالیا قرار دارد!

82. شهر «داکر ریور» استرالیا زمانی مورد تهاجم ۶ هزار شتر قرار گرفت که به‌دنبال آب به این شهر آمده بودند!

83. یک مرد عراقی زمانی به استرالیا آمد و از سیستم رفاه این کشور به‌عنوان درآمد خود استفاده می‌کرد. بعدها او در زندگی و شغل خود موفق شد و تمام پولی را که دولت استرالیا در این مدت برایش خرج کرده بود را پس داد.

84. یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که ۱۰ درصد انگلیسی‌ها فکر می‌کنند استرالیا دورتر از کره‌ی ماه است!

85. «بزرگراه شماره‌ی ۱» استرالیا با ۱۴۵۰۰ کیلومتر طولانی‌ترین بزرگراه ملی در جهان است که در سراسر این کشور کشیده شده است.

86. در استرالیا یک کتاب‌فروشی وجود دارد که کتاب‌ها را با کاغذی پوشانده تا کسی نتواند آن کتاب را از روی جلدش قضاوت کند!

87. آژانس ملی علوم استرالیا ادعا می‌کند تکنولوژی فراتر از وای فای اختراع کرده است و اگر شرکتی بدون مجوز از آن استفاده کند، از آن شکایت خواهد کرد!

88. در ویکتوریای استرالیا، فقط یک مهندس برق می‌تواند لامپ را عوض کند!

89. استرالیا جزیره‌ای است که با بیش از ۸ هزار جزیره‌ی دیگر احاطه شده است.

90. ۱۰ ماری که در رتبه‌ی اول تا دهم کشنده‌ترین مارها هستند را می‌توان در استرالیا پیدا کرد.

91. کوالاهای استرالیا در معرض خطر انقراض هستند چون بیش از نیمی از آن‌ها به بیماری «کلامیدیا» دچار شده‌اند.

92. «کوه سوزان» استرالیا یک آتش زغالی طبیعی زیرزمینی دارد که حدود ۶ هزار سال است که روشن است.

93. در سال ۱۸۹۲ بیش از ۲۰۰ نفر استرالیا را ترک کردند تا سرزمین رویایی سوسالیستی «استرالیای جدید» را در پاراگوئه بنا کنند.

94. در سال ۱۹۷۵ دولت استرالیا تعطیل شد! ملکه تمام مسئولان را برکنار کرد و دولت جدید شروع به کار کرد!

95. کندن چنگال‌های گربه در ۲۲ کشور از جملهآلمان، فنلاند، سوئیس، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن غیر قانونی است! این کار در آمریکا مشکل قانونی ندارد.

96. آخرین باری که در استرالیا کسی جان خود را به‌علت نیش عنکبوت از دست داد، سال ۱۹۸۱ بود.

97. استرالیا ادعا می‌کند با ۵/۸ کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین سرزمین قطب جنوب است.

98. استرالیا یک گیاه بومی دارد که تنها لمس کردن آن باعث استفراغ عذاب‌آوری می‌شود! نیش این گیاه به اندازه‌ی کافی برای انسان‌ها و گیاهان کشنده است!

99. قبل از این که پای انگلیسی‌ها به استرالیا برسد، ۱۰ میلیون کوالا در این سرزمین زندگی‌ می‌کردند! در حال حاضر تعداد آن‌ها در طبیعت ۴۳ هزار تا است.

100. در سال ۲۰۰۹ تک تیراندازها در استرالیا مستقر شدند تا از پنگوئن‌هایی که شکارچیان در کمینشان نشسته‌اند، محافظت کنند.

101. در استرالیا هنگام رای گیری شما باید رای خود را نشان دهید، در غیر این صورت جریمه می‌شوید!

102. باارزش‌ترین سکه‌ی قانونی در جهان، سکه‌ی یک میلیون دلاری استرالیا است؛ وزن این سکه ۱۰۰۰ کیلوگرم و ۹۹/۹ درصد آن از طلای خالص و قیمت آن ۴۵ میلیون دلار است.

103. در استرالیا رودخانه‌ای وجود دارد که نام آن «Never Never River» است!

104.«دریاچه‌ی هیلیر» در استرالیا به رنگ صورتی روشن است و دانشمندان دلیل آن را دقیق نمی‌دانند.

105. قیمت یک گرم کوکائین در استرالیا ۲۰۷ یورو است؛ این در حالی است که همین مقدار کاکوئین را می‌توان فقط با ۹ یورو در برزیل خرید!

106. کلیسایی در استرالیا مدیریت یک کمپ کودکان کار  را بر عهده دارد.

107. در سال ۱۸۵۹، ۲۴ خرگوش به استرالیا وارد شد که با گذشت ده سال تعداد آن‌ها ۱۰ برابر شد.

108.کانگوروی قرمز حیوان ملی استرالیا است.

109. ۸۰ درصد بزرگسالان استرالیایی به‌شکل‌های مختلف قمار بازی می‌کنند که این بالاترین نرخ قماربازی در جهان است!

110. استرالیا از حرکت امواج اقیانوس، به‌طور همزمان هم برق تولید می‌کند و هم آب آن را نمک‌زدایی می‌کند.

111. وسعت استرالیا به‌ اندازه‌ی قاره‌ی آمریکا است.

112. استرالیا ۳۱ درصد ذخایر اورانیوم جهان را دارد.

113. در سال ۲۰۰۴ یک موسسه‌ی استرالیایی تحقیقاتی در مورد «گم شدن قاشق‌های چایخوری در محل کار» منتشر کرد!

114. مردم استرالیا بیشترین مصرف گوشت را در جهان دارند. آمریکا با اختلاف بسیار کمی در رده‌ی دوم قرار گرفته است.

 

همچنین ببینید

واحد پول استرالیا

اگر قصد سفر به کشور استرالیا را دارید، یکی از مهمترین اطلاعات مورد نیاز برای سفری …