مدرک PTE برای مهاجرت به استرالیا
مدرک PTE برای مهاجرت به استرالیا

مدرک PTE برای مهاجرت به استرالیا

استرالیا یکی از بزرگترین کشورهای مهاجرپذیر است که برای پذیرش درخواست مهاجرین، شروط متعددی دارد. یکی از مهم ترین شروط اداره مهاجرت استرالیا برای صدور برخی از انواع ویزا، داشتن مدرک زبان است. مدارک زبان مورد تایید اداره مهاجرت استرالیا، شامل مدارک با اعتبار جهانی مانندIELTS ، TOEFL و PTE است. مدرک PTE  در سالهای اخیر به جمع مدارک مورد تایید دولت استرالیا افزوده شده است و با توجه به شرایط آزمون و راحت تر بودن آن، مورد استقبال متقاضیان نیز قرار گرفته است. البته این به آن معنا نیست که آزمون آیلتس یا تافل بسیار دشوار و غیرقابل دستیابی هستند. هر کدام از این آزمون ها دارای ویژگی هایی هستند و هر شخص با توجه به هدف و مقصد خود می تواند یک مورد را انتخاب کند. اما در هم اکنون مدرک PTE برای مهاجرت به استرالیا یکی از بهترین گزینه های پیشنهادی ست که در اینجا به شرح شرایط دریافت و مقایسه آن با سایر مدارک زبان بین المللی می پردازیم.

آزمون PTE چیست؟

PTE برگرفته از Pearson L Test of English بوده و نمونه های ابتدایی این آزمون سال 1982 در دانشگاه لندن برای اولین بار برگزار شد. در آزمون PTE چهار مهارت اصلی زبان از جمله Speaking ،Redaing، Listening و Writing ارزیابی شده و نمره آن از ۹۰ محاسبه می شود. نمره ۶۵ در آزمون PTE معادل نمره ۷ در چهار مهارت آیلتس است که بنا بر تجربه افرادی که در این آزمون ها شرکت کرده اند، کسب نمره ۶۵ در آزمون PTE راحت تر از کسب نمره ۷ در آیلتس است. این آزمون مشابه IELTS در دو نوع General و Academic برگزار می شود و به طور مشابه نیز جهت پذیرش تحصیلی معمولاً تنها نوع Academic آن مورد قبول دانشگاه ها و موسسات علمی و مهاجرتی است.

مدرک زبان PTE در بین زبان آموزان از محبوبیت بالایی برخوردار است و دلایل آن، ساده تر بودن آزمون PTE نسبت به آزمون آیلتس و تافل و همچنین پذیرش مدرک این آزمون توسط اداره مهاجرت استرالیا به جای آیلتس است. در این آزمون علاوه بر چهار مهارت اصلی به مهارت های دیگر نیز مانند grammar، oral fluency، pronunciation، spelling، vocabulary، written discourse نمره داده می شود. بعد از 5 روز کاری، نمره آزمون PTE در وب سایت pearson قابل مشاهده است و می توانید در صورت رد شدن در امتحان، بلافاصله بعد از اعلام نتیجه، مجددا ثبت نام کرده و در آزمون شرکت کنید. یکی از معایب آزمون PTE این است که منابع گسترده ای جهت مطالعه ندارد و برخلاف آزمون تافل و IELTS که انواع و اقسام منابع و مراجع برای آن وجود دارد، رفرنس های آزمون PTE محدود به نمونه های موجودی است که در خود وبسایت این آزمون در دسترس است. البته بنا به تایید وب سایت PTE، مطالعه همین نمونه های موجود در سایت برای شرکت در آزمون کافیست که شاید همین مورد یکی از نواقص این آزمون نو بنیان است.

 آزمون PTE چطور برگزار می شود؟

آزمون PTE برای استرالیا در تمام 365 روز سال برگزار می شود و برای شرکت در آن می توانید از یک هفته قبل، اقدام کنید. آزمون در 4 بخش اصلی و به صورت زیر برگزار می شود:

بخش های Speaking & Writing:

این بخش های آزمون بین 77 تا 93 دقیقه زمان لازم دارد و شامل موارد زیر می شود:

  • معرفی شخصی
  • خواندن بلند read Aloud
  • تکرار جمله
  • توصیف تصویر
  • تکرار یک lecture
  • جواب به سوالات کوتاه
  • خلاصه کردن متن (یک جمله)
  • خلاصه کردن متن (یک پاراگراف)
  • مقاله (20 دقیقه)

بخش Reading:

این بخش آزمون بین 31 تا 40 دقیقه زمان لازم دارد (10 دقیقه برای استراحت به صورت اختیاری) و شامل موارد زیر می شود:

  •  سوالات چند گزینه ای
  • چیدن پاراگراف ها
  • پر کردن جاهای خالی

بخش Listening:

این بخش های آزمون بین 45 تا 57 دقیقه زمان لازم دارد و شامل موارد زیر می شود:

  • خلاصه کردن یک بخش Speaking
  • سوالات چند گزینه ای
  • پر کردن جای خالی
  • مشخص کردن (highlight) کردن خلاصه درست
  • مشخص کردن کلمات ناردست

هزینه ثبت نام آزمون PTE چقدر است؟

آزمون PTE در بیش از 50 کشور دنیا برگزار می شود اما از آنجایی که این آزمون در ایران برگزار نمی شود برای شرکت در آزمون باید به کشوری دیگر سفر کنید که معمولا برای صرفه جویی در هزینه ها، انتخاب کشورهای همسایه اولویت افراد است. هزینه آزمون PTE در کشورهای مختلف، متفاوت و در مواردی به نوع ارز همان کشور و در مواردی دیگر به دلار آمریکاست. در اینجا هزینه ثبت نام آزمون PTE برای استرالیا را در چند کشور همسایه می بینید:

نام کشور
هزینه ثبت نام استاندارد
هزینه ثبت نام با تاخیر (Late)
امارات متحده عربی
1050 درهم امارات
1312.50 درهم امارات
ترکیه
1000 لیر ترکیه
1100 لیر ترکیه
آذربایجان
170 دلار آمریکا
212.5 دلار آمریکا
عراق
217 دلار آمریکا
271.25 دلار آمریکا

شباهت ها و تفاوت آزمون PTE و آزمون آیلتس و تافل:

آزمون PTE مانند IELTS و TOEFL یکی از آزمون های معتبر زبان در دنیاست که برای ادامه تحصیل و مهاجرت در اکثر کشورها پذیرفته می شود. این آزمون را سازمان PEARSON برگزار می کند و مدرک آن برای متقاضیان تحصیل در کشورهای مختلف خصوصا کشور استرالیا بسیار کاربردی ست. آزمون PTE با استفاده از کامپیوتر و اینترنت انجام می شود و چهار مهارت اصلی زبان از جمله Speaking ،Reading، Listening و Writing ارزیابی شده و نمره آن از ۹۰ محاسبه می شود. نتایج آزمون PTE بسیار سریع تر از آزمون های دیگر مشخص می شود و همچنین در زمان کوتاه تری نیز به دانشگاه مقصد گزارش می شود. یکی دیگر از تفاوت های آزمون های تافل iBT و آیلتس با آزمون PTE این است که هزینه آزمون های تافل iBT و آیلتس در کشورهای مختلف کم و بیش نزدیک به یکدیگر است اما هزینه آزمون PTE در کشورهای مختلف تفاوت نسبتاً زیادی با یکدیگر دارد.

مهمترین تفاوت آزمون PTE با آیلتس در چگونگی تصحیح آزمون است. در آزمون آیلتس شخص امتحان گیرنده نقش موثری در تعیین نمره متقاضی ایفا می کند و می تواند باعث خطای انسانی شود. این در حالی است که آزمون PTE یک آزمون کاملاً کامپیوتری است و به این ترتیب معیارهای سنجش آن تحت تاثیر عوامل و خطای انسانی قرار نمی گیرد. از این نظر می توان این آزمون را شبیه به آزمون تافل دانست هر چند از نظر محتوای آزمون تفاوت قابل توجهی بین این دو آزمون وجود دارد. آزمون PTE در هر روز سال برگزار می شود ولی مانند آزمون آیلتس، هیچ مرکزی این آزمون را در ایران برگزار نمی کند و برای شرکت در این آزمون می بایست به یکی از کشورهای همسایه مانند آذربایجان، ترکیه، امارات و عراق سفر کنید. در نظر داشته باشید که تمامی دانشگاه های دنیا، مدرک PTE را مثل تافل و آیلتس برای ادامه تحصیل قبول ندارند و حتی بعضی از دانشگاه ها در دنیا ممکن است تنها برای بعضی از رشته ها و یا مقاطع تحصیلی خاص این مدرک را قبول کنند.

آیلتس بهتر است یا PTE؟

اگر می خواهید یک مدرک زبان برای پذیرش در هر کشوری داشته باشید اولین و بهترین پیشنهاد مدرک آیلتس است اما جهت اقدام برای ویزای مهارتی استرالیا، معمولا نمره آزمون PTE (نمره 65 معدل 7 آیلتس) از آزمون آیلتس بهتر است. بدلیل اینکه نمره 7 در بخش رایتینگ در آیلتس بسیار مشکل است و کسب نمره 65 در PTE  بسیار آسان تر است. اما برای گرفتن نمره 6 در ایلتس و یا نمره 50 در PTE ، آزمون آیلتس گزینه بهتری ست زیرا می توانید در ایران  و برای هر چند بار در آزمون شرکت کنید. بنابراین برای مهاجرت به استرالیا با توجه به نمره مورد نیاز ویزا، برای نمره 7 آزمون PTE و برای نمره 6 آزمون آیلتس را توصیه می کنیم.

در کدام دانشگاه ها مدرک آزمون PTE پذیرفته می شود؟

اگر دانشگاه خاصی را برای ادامه تحصیل و یا بورسیه تحصیلی در استرالیا انتخاب کرده اید می توانید جهت کسب اطلاع از اینکه آیا دانشگاه مقصدتان نتیجه آزمون PTE را به عنوان نمره زبان می پذیرد یا خیر، از طریق وب سایت رسمی PTE و صفحه WHO ACCEPTS IT نام کشور و شهر را وارد کنید تا لیست دانشگاه هایی که مدرک این آزمون را می پذیرند مشاهده نمایید. چنانچه دانشگاه مقصدتان در این لیست قرار داشت حتما نمره مورد قبول این دانشگاه را نیز با دقت بررسی کنید. با این اوصاف توصیه می کنیم پیش از اقدام به ثبت نام در PTE، پذیرش یا عدم پذیرش نمره این آزمون را از سایت دانشگاه مورد نظر مشاهده کنید زیرا تنها منبع موثق در این رابطه، وب سایت دانشگاه مقصد و یا مکاتبه با مسئولین دانشگاه است.

سخن پایانی:

اگر هنوز تصمیم نهایی برای مقصد مهاجرتتان نگرفته اید و بر سر دوراهی هستید که استرالیا بهتر است یا کانادا، توصیه می کنیم برای اخذ مدرک آیلتس اقدام کنید زیرا کشور کانادا مدرک PTE را برای مهاجرت قبول نمی کند و برای این کشور فقط آیلتس مورد قبول است. بزرگ ترین نقص آزمون PTE عدم گسترش پذیرش نمره آن مشابه با آزمون های IELTS و TOEFL iBT و همینطور عدم برگزاری این آزمون در داخل کشور است. هرچند این روند در حال تغییر و بهبود است و این آزمون به تدریج در حال معرفی خود به عنوان یک آزمون معتبر و پذیرفته شده در سرتاسر جهان می باشد. در ضمن از لحاظ هزینه ای ثبت نام آزمون در شهرهای کشور ترکیه، ارزان تر از دبی امارات است.

 

همچنین ببینید

8 دانشگاه برتر استرالیا

8 دانشگاه برتر استرالیا

همان طور که می دانید یکی از اصلی ترین کشور های مهاجرپذیر جهان، کشور استرالیا …