مهاجرت پزشکان به استرالیا
مهاجرت پزشکان به استرالیا

مهاجرت پزشکان به استرالیا

طی سال های اخیر، آمار مربوط به مهاجرت پزشکان به استرالیا بسیار بالا رفته است و دلیل اصلی آن سطح تقاضای زیاد این کشور به نیروی کار ماهر پزشکی و از طرفی درآمد و شرایط خوب زندگی پزشکان در استرالیا است. قوانین مهاجرت پزشکان به کشورهایی از جمله ایالات متحده، کانادا و نیوزلند بسیار دشوار است اما استرالیا به علت های مختلف مانند سن بالای جمعیت و علاوه بر این تعداد پایین پزشکان در مقایسه با شهروندان استرالیایی، شرایط پذیرش پزشکان را ساده کرده است و همین موضوع یکی از مهم ترین دلایل پزشکان برای مهاجرت به استرالیاست.

بر اساس آخرین آماری که از سوی وزارت بهداشت و سلامت استرالیا منتشر شده است، این کشور در زمینه مشاغل مربوط به حوزه پزشکی در شهرهای بزرگ مانند سیدنی و ملبورن و همچنین نواحی کوچک، با تراکم جمعیتی پایین و حومه ای شدیدا کمبود را حس می کند.علاوه بر این سطح حقوق و درآمد بالای پزشکان در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی و همچنین کانادا باعث شده است پزشکان کشور استرالیا را در صدر فهرست خود برای مهاجرت قرار دهند.مهاجرت پزشکان به استرالیا به نسبت مهندسان و دیگر مشاغل سخت تر است اما افرادی که می توانند به عنوان یک پزشک به این کشور مهاجرت کنند به دنبال دریافت دستمزد بالا زندگی مرفهی خواهند داشت. براساس گزارشی که وب سایت Indeed (جزو بزرگترین سایت های کاریابی در استرالیا) منتشر کرده است، متوسط حقوق یک پزشک عمومی سالیانه 138 هزار دلار اعلام شده است.

اگر مدرک پزشکی دارید و می خواهید به استرالیا مهاجرت کنید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مهاجرت پزشکان به استرالیا به سه روش کلی امکان پذیر است:

درخواست ویزا به عنوان پزشک عمومی
درخواست ویزا به عنوان پزشک متخصص
درخواست ویزا به عنوان مدیر مرکز درمان سلامت (درمانگاه)

مراحل مهاجرت پزشک عمومی به استرالیا

برای مهاجرت به استرالیا به عنوان یک پزشک عمومی باید مراحل زیر را طی کنید:

1) در اولین مرحله باید در سازمان های AMC و ECFMG ثبت نام کنید. سازمان AMC) Australia Medical Council) سازمان ارزیابی کننده سطح علمی پزشکان است و ECFMG یک سازمان آمریکایی است که مدارک تحصیلی پزشکان را ارزیابی می‎ کند. هزینه ثبت نام در هر کدام از آن ها به ترتیب 500 دلار استرالیا و 205 دلار آمریکا است.

2) در مرحله دوم باید در آزمون MCQ (تئوری) سازمان AMC شرکت کنید و نمره قبولی را به دست آورید. این آزمون سوالات 4 جوابی در زمینه های علوم پایه پزشکی مانند پزشکی داخلی، پزشکی اطفال، روانپزشکی، جراحی و زنان و زایمان دارد. محل برگزاری این آزمون در ایران است و برای شرکت در آن باید 2720 دلار استرالیا هزینه کنید.

3) مرحله سوم کسب نمره لازم در آزمون زبان انگلیسی است. اکثر پزشک هایی که می خواهند به استرالیا مهاجرت کنند آزمون OET را انتخاب می کنند. این آزمون تحت عنوان Occupational English Test در حقیقت زبان تخصصی پزشکان است و در نتیجه در مقایسه با دیگر آزمون های زبان انگلیسی مانند آیلتس برای پزشکان راحت تر است.

آزمون OET از 4 مهارت مختلف یعنی شنیداری، درک مطلب، نوشتاری و گفتاری تشکیل شده است و پزشکان باید حداقل نمره B یا 350 را به دست آورند که معادل نمره 7 آزمون آیلتس در تمامی مهارت ها است. مدرک زبان OET مانند آیلتس 2 سال اعتبار دارد و نتیجه آن دانش و مهارت پزشک را تایید می‎کند. محل برگزاری آزمون OET در کشورهای مجاور ایران است و باید برای شرکت در آن 587 دلار استرالیا هزینه کنید.

4) در مرحله بعدی و به دست آوردن نمره قبولی در آزمون های بالا، باید برای ویزای موقت مهاجرت به استرالیا اقدام کنید و همچنین یک پیشنهاد شغلی به دست آورید.

مراحل صدور مجوز طبابت در استرالیا:

بدون شک در مسیر مهاجرت به استرالیا، سازمان های زیادی نقش دارند و هر کدام در هر مرحله باید سطح شایستگی و توانمندی متقاضیان را بررسی کنند. به عنوان مثال سازمان RACGP که به عنوان کالج پزشکان عمومی شناخته می شود، مسئول ارزیابی و تعیین قابلیت پزشکان برای کار در حوزه پزشک عمومی است. از طرف دیگر سازمان AHPRA (انجمن پزشکان استرالیا) در استرالیا مسئول اصلی صدور مجوز کار و هم چنین شماره ثبت (معادل نظام پزشکی) است و این سازمان در حقیقت تصمیم نهایی در مورد اعطای حق کار به پزشک ها را می گیرد. انجمن پزشکان استرالیا مسئولیت تطبیق دادن مدرک پزشکی متقاضیان مهاجرت با معیارهای پزشکی استرالیا را بر عهده دارد. پزشکان باید تاییدیه این سازمان را به دست آورند.

پرونده هر پزشک باید از مراحل زیر عبور کند، گاهی اوقات بعد از 4 مرحله اولیه تایید انجام می شود ولی ممکن است به مرحله آخر نیز برسد. این مراحل به صورت خلاصه عبارتند از:

  1.  هیئت بررسی مدارک دریافتی را بررسی می کند و در صورت کامل نبودن تذکر می دهد.
  2.  در این مرحله ممکن است مدارک جانبی درخواست شود و در این مرحله آزمون ها را از فرد متقاضی می گیرند.
  3. در این مرحله نتیجه آزمون به یکی از صورت های متقاضی پذیرفته شده است، با شرایط پذیرفته شده است یا رده شده است اعلام می شود.
  4.  نتیجه به صورت کتبی اعلام می شود.
  5.  پرونده هایی که به صورت مشروط قبول شده اند برای اعلام نتایج نهایی بررسی می شوند.
  6.  متقاضی نسبت به نتایج بررسی می تواند شکایت کند.
  7. متقاضی می تواند قسمتی از مبلغ هزینه شده را پس بگیرد.

توجه کنید شیوه تعامل با هر کدام از سازمان های بالا فرق دارد و در هر مرحله از این مسیر باید مدارک گوناگونی را ارائه دهید و در ارزیابی های مختلف شرکت کنید و در پایان این اداره مهاجرت استرالیا است که مسئولیت صدور ویزا، اقامت یا حق شهروندی را به شما می دهد.

فعالیت پزشکان در استرالیا

برای این که به عنوان یک پزشک عمومی در استرالیا فعالیت کنید دو مسیر پیش روی شما قرار دارد:

  • فعالیت در حوزه پزشک خانواده یا General Practitioner که افراد می‎ توانند با کار در یک مرکز درمان سلامت (درمانگاه) در استرالیا شاغل شود و درآمد خوبی به دست آورند و بعد از گذشت چند سال برای اقامت دائم و شهروندی استرالیا اقدام کنند.
  • اقدام برای کار در یک بیمارستان که برای این منظور باید آزمون عملی را پشت سر بگذارید (در بیمارستان ها و مراکز پزشکی انجام می شود) و سپس به دنبال دریافت یک پیشنهاد شغلی از سوی یک بیمارستان وارد محیط آن شوید و بعد از گذشت چند سال برای اقامت دائم و شهروندی استرالیا اقدام کنید.
مهاجرت پرستاران به استرالیا

همچنین ببینید

رزومه نویسی بخش هفتم

رزومه نویسی بخش هفتم

چگونه کاورلتر چشمگیر برای رزومه بنویسیم؟ یک موقعیت شغلی عالی را شناسایی کرده‌اید و می‌دانید …