رزومه نویسی
رزومه نویسی

نحوه نوشتن رزومه بخش سوم

متن رزومه کاری چگونه است؟

کاربرد رزومه کاری، تنها برای مهاجرت نیست اما برای مهاجرت از طریق ویزای کار، باید اصول را با دقت بیشتری رعایت کرد. نحوه نوشتن یک رزومه، همانند پختن یک کیک است. برای تهیه یک کیک به دستور پخت نیاز دارید و باید با توجه به آن فهرستی از مواد لازم تهیه کنید و مشغول پخت شوید. در نهایت در صورتی که آنچه می‌پزید باب میل کارفرما باشد می توان گفت که زحمات شما، نتیجه بخش بوده است. در هنگام نوشتن رزومه نیز باید مجموعه‌ای از توانایی‌ها، تجربیات و دستاوردها را با هم ترکیب کرده و آن را با بازاریابی و مهارت‌های فردی خود تزئین کنید.

رزومه نویسی بر پایه صداقت

شگرد تهیه یک رزومه درخشان، در محتوایی است که بر پایه واقعیت شکل گرفته است. یک رزومه هدفمند، خواننده را درگیر کرده و تاریخچه دوران کاری شما را به خوبی نشان می‌دهد. یک مسئول جذب، می‌خواهد درک درستی از شغل پیشین شما و جزئیات آن داشته باشد؛ در عین حال که می‌خواهد بداند در هر سمتی که داشته‌اید چه اتفاقاتی رخ داده و در خلال این مدت چه مهارت‌ها، دانش و تجربیاتی را بدست آورده‌اید.

چگونه یک رزومه متفاوت داشته باشیم؟

یک رزومه خوب، باید خوانایی سریع و آسان داشته باشد و در عین حال شامل تمامی اطلاعات لازم برای تائید صلاحیت حرفه شما باشد. کارفرما یا مسئول استخدام باید بتواند با یک نگاه، تاریخچه استخدامی شما را بی‌کم و کاست بررسی کند. به عنوان مثال‌، اگر 4 سال را صرف تربیت فرزندتان کرده اید یا 4 ماه سرگرم مسافرت در داخل کشور بوده‌اید، اطمینان حاصل کنید که این اطلاعات را در رزومه‌تان بطور خلاصه شرح داده‌اید. اینکه چطور می‌خواهید با جلب نظر کارفرمایان در فهرست مصاحبه‌ شنوندگان قرار بگیرید، بستگی به رزومه‌تان دارد. نحوه نوشتن رزومه، یکی از برش‌های همان کیکی است که پیش تر پخته‌اید.

موارد زیر از مهم‌ترین نکات مدنظر کارفرمایان برای استخدام هستند:

  • اطلاعات و نحوه ارتباط با شما
  • تجربیات کاری و دستاوردها
  • مدارج تحصیلی و دوره‌های آموزشی
  • معرف‌ها

در صورتی که موارد زیر را به رزومه‌تان اضافه کنید، رزومه شما قابل قبول تر است:

  • اهداف دوران کاری
  • تاریخچه دوران کاری که گاهی به عنوان “خلاصه دوران کاری” نیز شناخته می‌شود
  • مهارت‌‌های کلیدی
  • مهارت‌های IT (شامل رسانه‌های اجتماعی)
  • زبان‌های خارجی که به آن‌ها تسلط دارید
  • عضویت در سازمان‌ها یا مجامع معتبر و بین‌المللی
  • علایق و سرگرمی‌های شخصی

رزومه کامل بهتر است یا خلاصه؟

نوشتن رزومه خوب نیازمند صرف زمان، تلاش و انرژی است. شانس استخدام خود را با میانبر زدن کم نکنید. هنگامی که رزومه شما خوانده می‌شود، حضور ندارید تا توضیح دهید که اشتباه املائی پیش‌آمده منعکس‌‌کننده سطح سواد شما نیست و یا آن فاصله 6 ماهه بدون توضیح، در واقع صرف مراقبت از والدینتان شده است.  همواره به یاد داشته باشید، رزومه شما باید پاسخگوی پرسش‌ها و دربرگیرنده اطلاعات اصلی و مهم باشد. تنها هدف رزومه شما آن است که اطلاعات لازم را به مسئول استخدامی منتقل کند: شغل شما چیست، چه مهارت‌هایی دارید و چگونه می‌توانید به اعتبار یک سازمان بیافزائید. بی شک ذکر “ارزش افزوده شما به سازمان” به معنی تصاحب پست مربوطه است.

چگونه می‌توانید یک رزومه موفق تدوین کنید؟

برای اینکه یک رزومه موفق تدوین کنیم ابتدا موارد مورد نیاز تدوین یک رزومه موفق را باهم مرور می کنیم:

1- راه‌های ارتباط با شما: کارفرمایان تمایل دارند که به سادگی و بدون دردسر به شما دسترسی داشته باشند به ویژه زمانی که در فهرست افراد تائید شده برای مصاحبه قرار گرفته‌اید. بهتر است اطلاعات مربوط به راه‌های تماس با شما در قسمت بالا و سمت چپ صفحه و یا در وسط قرار بگیرد تا توجه را جلب کند.

    • شماره‌های تلفن و تلفن‌ همراه: شماره‌های تلفن ثابت و همراه را در رزومه‌تان در محلی قرار دهید که به راحتی قابل مشاهده باشد.
    • آدرس ایمیل: ایمیل بی‌تردید روشی بسیار مهم و آسان برای برقراری ارتباط هم برای کارفرمایان و هم برای متقاضیان است. می توانید ایمیل خود را حتی با تلفن همراه‌تان بررسی کنید.
    • نشانی وب:اگر بلاگی تخصصی را اداره می‌کنید و یا طراحی هستید که یک صفحه اختصاصی برای معرفی کارهایتان دارید، نشانی آن را در بخش مربوط به جزئیات تماس رزومه‌تان ذکر کنید.
    • تابعیت :اگر اهل استرالیا یا نیوزیلند نیستید، اقامت دریافت کرده و یا تابعیت گرفته اید، دقت کنید که بهترین جا برای ذکر این اطلاعات بخش مربوط به جزئیات تماس است؛ به این ترتیب کارفرما به سادگی متوجه شود که شایسته و واجد شرایط کاری هستید.

2- فهرست تجارب کاری: هنگام فهرست‌کردن تجارب کاری خود، همیشه آخرین مورد را در ابتدای لیست ذکر کرده و بر عکس جریان زمان آن‌را ادامه دهید. برای مشاغل مورد نظرتان بر موارد زیر تاکید کنید:

  • عنوان سمت
  • نام شرکت
  • تاریخ استخدام (ماه و سال)
  • معرفی سازمان (اگر شناخته شده نباشد)
  • مسئولیت‌‌ها
  • موفقیت‌ها و دستاوردها

برای مشاغلی که بر آنها تاکید چندانی ندارید، تنها ذکر موارد زیر کافیست:

  • عنوان شغل
  • نام شرکت و محل آن
  • تاریخ استخدام (ماه و سال)

3- شرح وظایف خود را مشخص کنید: مسئولیت‌های شما همان وظایفی هستند که در ازای آنها حقوق می‌گیرید. ذکر کردن موفقیت و دستاورد‌ها نشان می‌دهد که می‌توانید برای شغل مربوطه ارزشی افزوده داشته باشید. هرچند فهرست کردن جز به جز تمام کارهایی که در پست فعلی خود انجام می‌دهید جهت اثبات شایستگی شما برای شغل بعدی اغوا‌کننده است، اما چنین رویکردی کمک چندانی به شما نمی‌کند و تنها جای ارزش‌های واقعی شما را اشغال می‌کند که بهتر بود برای ارائه مهارت‌های منحصر به‌فردتان به کار می‌رفت.
هر جمله که مسئولیتی را به ذهن متبادر می‌کند با یک فعل “اقدام کردن به” آغاز شده و با شرح عملیات به پایان می‌رسد. افعال “اقدام کردنی” معمولاً به ed ختم شده و انجام عمل را توصیف می‌کنند. در زیر چند مثال ذکر می‌شود:

  • تسهیل شده facilitated
  • تایپ شده typed
  • وصل شده (ارتباط یافتن) logged

4 – از موفقیت‌‌ها و دستاوردهای خود بگوئید: در فلسفه استخدام، جمله‌‌ای مشهوری هست که می‌گوید: “بزرگترین پیشگوی رفتار آینده، رفتار گذشته است”. برای هر دو یا سه سمتی که در گذشته داشته‌اید 3 یا 4 موفقیت را مثال بزنید و نشان دهید می‌توانید سمتی که پیش‌رویتان است را به‌خوبی مدیریت کنید. هر موفقیتی نشان‌دهنده سخت کوشی شما و فراتر رفتن از محدوده معین شرح وظایف‌تان است. در ابتدا، نوشتن از موفقیت و دستاوردها کمی اضطراب‌آور است. از این رو سعی کنید از دید کارفرما به ماجرا نگاه کنید و آنها را فاکتوری در فرآیند تصمیم‌گیری تلقی کنید.
بهترین دستاوردها آنهایی هستند که به موفقیت یا اصلاحات قابل‌سنجش منتهی شده‌اند. اگر فرایندی که ارائه کرده‌اید سبب صرفه‌جوئی در زمان (به هر میزان) و صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها گردیده، این نمونه‌ای از موفقیت است. یک کارمند فروش قرار است در مقابل دریافت مزد مشخص، 100% هدفی را بدست آورد. اگر شما ظرف 4 ماه، چیزی به جز آن هدف را بشکلی منسجم و هماهنگ برآورده کنید، این دستاوردی قابل‌سنجش است. پروژه‌های موفق را با جزئیات توصیف کنید.

5 – فهرستی از تجارب کلیدی را ضمیمه کنید: در ایجا لیستی از تجارب کلیدی می‌تواند شانس استخدام شما را افزایش دهد:

  • هنگامی که شغلی نیاز به تجارب فنی دارد،با قرار دادن چنین فهرستی در بالای رزومه خود شما نشان می‌دهید که تجارب و مهارت‌های لازم برای شغل موردنظر را دارا هستید.
  • وقتی که استخدام‌‌کننده از اینترنت برای پیدا کردن شخص مورد نظر استفاده می‌کند، با ارائه فهرستی مناسب از تجارب، شانس حضور شما در نتایج جستجو افزایش پیدا می‌کند.

نکته مهم: برای آنکه تصمیم بگیرید کدام یک از تجارب کلیدی خود را فهرست کنید، بهتر است به آگهی استخدام یا شرح وظایف شغل مورد نظر نگاه کنید و زیر کلماتی که کارفرما بعنوان شاخصه‌های شغل در نظر گرفته خط بکشید. حالا این فهرست را با مهارت‌ها و توانایی‌های خود مقایسه کنید. با انجام چنین تمرینی، آماده هستید تا فهرست تجارب خودتان را تهیه کنید.

6 – معرف‌های مناسب را به خاطر بسپارید: اهمیتی ندارد که چقدر در کارتان مهارت دارید معرف‌ها می‌توانند تواماً ناجی و بلای جانتان باشند؛ از آنجائیکه بررسی آنها زمان‌بر و هزینه‌بر است، شرکت‌ها تمایل دارند این بخش از فرآیند انتخاب را درست قبل از قطعی شدن استخدام انجام دهند. برخی شرکت‌ها، به ویژه آنهایی که پیمانکارانی برای کارهای موقت را استخدام می‌کنند، ممکن است این اقدام را در ابتدای فرآیند انجام دهند.