نحوه نوشتن رزومه
نحوه نوشتن رزومه

نحوه نوشتن رزومه بخش دوم

فرمت های رزومه نویسی

فرمت رزومه، انواع مختلفی دارد و انتخاب فرمت مناسب بستگی به سلیقه فردی و تجربه افراد دارد. این فرمت ها همگی گویای سابقه کاری، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی فرد متقاضی کار هستند و تفاوت آنها در نحوه تنظیم رزومه است. گاهی نحوه نوشتن رزومه، بیشترین تاثیر را در پذیرش درخواست دارد پس باید فرمتی درست و ثمر بخش انتخاب کرد. برخی از فرمت های رزومه در اینجا شرح داده شده اند که می توان برای نوشتن رزومه برای مهاجرت از طریق ویزا کار و مهارت استرالیا، از آنها استفاده کرد.

1- رزومه تاریخ نگاری معکوس

فرمت تاریخ نگاری معکوس در رزومه یکی از معمول ترین فرمت های مورد استفاده است. کارفرمایان و استخدام کنندگان ترجیح می دهند با فرمت تاریخ نگاری معکوس، شرایط فرد را بسنجند. این شکل از رزومه آخرین تجربه کاری شما را اول ذکر کرده و در زمان به گذشته حرکت می کند و همین روال برای سوابق آموزشی نیز بکار می رود. استفاده از این فرمت مشاوران استخدامی و کارفرمایان را قادر می سازد که بهترین فرد را برای شغل مورد نظر بیابند. البته در این فرمت عناوین شغلی، نام شرکت ها، سال و ماه استخدام، مسئولیت ها و موفقیت ها نیز از حال به گذشته ذکر می شوند. با استفاده از این شیوه، کارفرمایان می توانند آخرین تجربه شغلی شما را با یک نگاه دریابند. فرمت ها و اشکال دیگر رزومه نویسی نیز وجود دارد اما رزومه به روش تاریخ گذاری معکوس بسیار مرسوم بوده و در اکثر شرایط مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم فرمت تاریخ نگاری معکوس در رزومه:

کارفرمایان ترجیح می دهند که تاریخ استخدام بر حسب ماه و سال ترتیب یابد نه فقط بر حسب سال بعنوان مثال بجای آنکه بنویسید ( 2013 – 2010 ) بنویسید (march 2010 – june 2013 ) رویکردی با ثبات و منطقی را بکار گیرید و هرگز ترکیبی از هر دو را مثلاً (2010 – june 2013) بکار نبرید.
تاریخ کاری شما نباید بیش از ده سال در گذشته به عقب برود. البته این شرایط هنگامی که شما تنها یک شغل در این فاصله داشته اید تغییر می کند. در چنین موردی می توانید اندکی بیشتر به گذشته بروید. شما همواره می توانید زیر عنوان اصلی از یک بخش جدید تحت عنوان “سایر تجارب مرتبط” استفاده کنید تا چنانچه صاحب توانایی های دیگری هستید بتوانید آنرا نشان دهید.
اگر بخش “سایر تجارب مرتبط” را اضافه می کنید بهتر است تاریخ استخدام حذف شود. بوجود آوردن یک چنین بخشی برای این نیست که هر کاری که کرده اید فهرست کنید، بلکه به این جهت است که اگر مهارت جدیدی در طول کار فرا گرفته اید یا برای کارفرمای بسیار شاخصی کار کرده اید. در رزومه تان ذکر شود.

امتیازات رزومه تاریخ نگاری معکوس:

فرمت، طرح ساده و سهولت پی گیری رزومه نگاری معکوس به این معنی است که استخدام کنندگان لازم نیست برای دستیابی به تاریخ شغلی شما تلاش فراوان بخرج دهند. شما می توانید ارتقاء از یک حرفه به حرفه دیگر را در تاریخچه حرفه تان برجسته و روشن کنید. همچنین می توانید به استخدام کننده اثبات کنید که سوابق حرفه ای با ثبات دارید. این شکل و فرمت از رزومه برای اقدام در صنایع محافظه کار بسیار ایده ال است بویژه بانک ها، شرکت های مالی، حقوقی و حسابداری.

نواقص رزومه تاریخ نگاری معکوس:

فرمت رزومه نویسی به روش تاریخ نگاری معکوس علاوه بر مزایای فوق دارای معایبی ست:
• فواصل و گسست بین دو استخدام براحتی قابل پیگیری است.
• استخدام کنندگان براحتی می توانند به سن شما پی ببرند به ویژه اگر تجارب کاری شما بلند مدت بوده باشد.
• نظرها را به این نکته جلب می کند که شما بیش از حد در یک حرفه مشغول بوده اید.

2 – رزومه عملکردی

در این فرمت رزومه، بیشتر بر مهارت ها تاکید می شود و اهمیت کمتری به تاریخ کاری داده می شود. این شیوه بیشتر توسط کسانی استفاده می شود که در حال تغییر حرفه خود هستند و تجارب کافی ندارند و یا از صلاحیت لازمه برخوردار نیستند. رزومه عملکردی بیشتر بر توانایی و مهارت ها تمرکز دارد تا تاریخچه کاری. در رزومه عملکردی تمامی تجارب کاری و موفقیت های فرد تحت عنوان “مهارت ها” فهرست می شود و کمتر به عناوین شغلی پرداخته می شود. البته می توان در انتها، در صورت نیاز یک نسخه کامل از فهرست تمامی عناوین مشاغل، کارفرمایان و سالهای کاری را نیز اضافه کرد. در حالت کلی برای تدوین رزومه عملکردی، دو سه مهارت را انتخاب کرده و بر حسب اهمیت آنها را مرتب کنید. تحت عنوان “مهارت ها” چند نمونه از پیشرفت و موفقیت را ارائه کنید تا نشان دهید، مهارت ها چگونه به کار آمده اند.

3 -رزومه ترکیبی یا دوگانه

در این رزومه، ترکیبی از فرمت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. یک رزومه دوگانه یا رزومه ترکیبی در حقیقت ترکیبی از تاریخ نگاری معکوس و عملکردی است. بعبارتی این رزومه یک خلاصه از مهارت های فرد متقاضی کار است که به لحاظ زمانی معکوس مرتب شده است. رزومه های دوگانه در شرایطی مناسب است که شما را مطمئن سازد علاوه بر بازاریابی مهارت های شما یک تاریخ کاری که بر اساس زمان معکوس ترتیب یافته، ارائه می دهد.

در رزومه ترکیبی باید فهرستی از مهارت های کلیدی خود و یا خلاصه ای از مهارت ها را در بالای متن ارائه کنید و بدنبال آن تاریخ نگاری معکوس از تاریخ کاری خود ارائه دهید. برای خلق یک رزومه دوگانه تمامی تجربیات کاری خود را گروه بندی کرده و تحت دسته های مهارتی (همانند فرمتی که در شکل رزومه عملکردی استفاده کردید) در بخش اول رزومه بیاورید و بدنبال آن فهرستی از تجربیات کاری خود را که بشکل معکوس تاریخ گذاری شده اند، قید کنید. همچنین توصیه می شود جزئیات زمان استخدام ها، عناوین مشاغل، نام شرکت ها مسئولیت ها و موفقیت ها در متن رزومه آورده شود.

4 – رزومه هدفدار

یک رزومه هدف دار به شکل ویژه شرکت یا شغلی را هدف می گیرد در این شکل شما در واقع کارفرما را قانع می کنید که برای شغل مورد نظر شما نمونه کاملی هستید. اگر شما تلاش و کار بیشتری برای قواره کردن رزومه تان برای یک شرکت یا شغل ویژه انجام دادید، بسرعت از میان سایر رقبا که یک سری مدارک را تولید انبوه کرده اند و پشت سر هم ارائه می دهند، شاخص می شوید. رزومه های هدف گذاری شده به سبب آنکه متمرکز و منحصر بفرد هستند، برجسته می شوند. برای نوشتن رزومه هدفدار؛ عجله نکنید. زمان کافی صرف کنید و در مورد شرکت تحقیق کنید، مطمئن شوید تا قبل از آنکه شروع به نوشتن کنید درک درست و روشنی از شغل مورد بحث بدست آورده باشید و دقت کنید که آیا آنچه الزامات شغل است در توانایی شما هست؟ اگر جواب منفی است، اصلاً برای این شغل اقدام نکنید.

مزایای نوشتن رزومه هدف گذاری:

در یک رزومه هدفدار اثر اولیه خوبی به جای می گذارید و به استخدام کننده نشان می دهید که تکلیفتان را انجام داده اید. شما شغل را به خوبی می شناسید و صادقانه تمایل دارید برای شرکت کار کنید.در صورتی که یک رزومه هدفدار بنویسید می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:

• کارفرما به فوریت می تواند در یابد که آیا شما مناسب آن کار هستید
• شما به کارفرما نشان می دهید که می دانید چه می خواهید بکنید و خواهی نخواهی برای شغل مزبور اقدام نکرده اید.
رزومه های هدف گذاری شده برای چه مواردی کاربرد دارند:
رزومه های هدفدار نیز مانند سایر انواع رزومه، ویژگی های خاصی دارند و برای بعضی مشاغل، کاربرد بیشتری دارند:
• مشاغلی که متقاضی از فوت و فن آنها کاملا آگاه است.
• مشاغلی که بصورت خاص و با یک سمت خالی آگهی شده اند.
• مشاغلی که تنها در یک شرکت خاص تعریف شده اند.

سخن پایانی:

اگر چه اکثر کارفرمایان انتظار دارند که افراد جویای کار، فرمت رزومه تاریخ نگاری معکوس را انتخاب کنند اما گاهی شرایط فرد متقاضی ایجاد می کند که از روشی متفاوت برای رزومه نویسی استفاده کند. بنابراین می توانید هریک از انواع فرمت بالا را برای رزومه نویسی انتخاب کنید. نحوه نوشتن رزرومه برای مهاجرت، با سایر رزومه ها تفاوتی ندارد اما توصیه می شود هنگام تحریر و تنظیم رزومه، قوانین کشور مقصد برای استخدام را لحاظ کنید. این کار، شانس شما را برای پذیرش درخواستتان بیشتر می کند.

نحوه نوشتن رزومه-بخش اول

 

همچنین ببینید

مهاجرت مهندسین پزشکی به استرالیا

مهاجرت مهندسین پزشکی به استرالیا

مهندسی پزشکی در سالهای گذشته جزو مشاغل مورد نیاز استرالیا بوده است و امروزه مهندسی …