خرید خانه در استرالیا
خرید خانه در استرالیا

خرید خانه در استرالیا

از طریق خرید ملک در استرالیا سرمایه گذاری کنید

خرید خانه در استرالیا مسئولیت های سنگینی به دنبال دارد و اگر می خواهید این کار را از طریق ویزا انجام دهید، کار پیچیده ای پیش رو دارید. سازمان FIBR یا مجمع تجدید نظر بر سرمایه گذاری خارجی محدودیت های زیادی را در این خصوص اعمال کرده است تا از صحت تکمیل خرید و انطباق آن با قانون مالکیت دارایی و انتقال آن به افراد خارجی (مصوب 1975) اطمینان حاصل کند. در چنین حالتی مسیریابی سخت می شود لذا اگر می خواهید در استرالیا خانه بخرید، بسیار مهم است که از الزامات آن اطلاع داشته باشید و بصورت قانونی سرمایه گذاری در استرالیا را تجربه کنید.

شرایط خرید خانه در استرالیا برای شهروندان و یا افراد دارای اقامت دائم

افرادی که دارای اقامت دائم استرالیا هستند، لازم نیست نگران مسائل قانونی باشند زیرا محدودیت های FIBR در رابطه با خریدهای بالقوه این افراد، لغو می شود. به این معنا که با این افراد همچون یک شهروند استرالیایی رفتار و همان قوانین نیز بر معاملات اعمال می شود. در نتیجه نیاز به هیچ گونه تأییدیه ای از جانب FIRB نخواهید بود.

خرید خانه برای ساکنین موقت استرالیا

قبل از هر چیزی باید بدانیم بر اساس تعریف FIRB، ساکنین موقت به چه افرادی گفته می شود. در اینجا ویژگی های ساکنین موقت را می بینید:

  • دارای ویزای موقت استرالیا می باشند که به آن ها اجازه می دهد تا برای 12 ماه آینده در این کشور بمانند (فارغ از اینکه ویزای آن ها چقدر زمان دارد).
  • در استرالیا اقامت دارند، فرم درخواست اقامت دائم را پر کرده اند و در حال حاضر دارای ویزای بریج می باشند که به آن ها اجازه اقامت در استرالیا را تا زمان نهایی شدن پرونده شان می دهد.

اگر شما هم چنین ویزایی دارید، می توانید در استرالیا خانه بخرید اما آزادی چندانی در رابطه با آنچه می خرید و تعداد املاکی که می توانید بخرید، نخواهید داشت. اولین اقدامی که باید انجام دهید گرفتن تأییدیه FIRB جهت خرید ملک می باشد که برای شما مقداری هزینه در بر دارد. اما اگر این کار را انجام ندهید ممکن است مجرم تلقی و یا مجبور به پرداخت جریمه سنگین شوید.

اگر به عنوان فردی با اقامت موقت اقدام به خرید خانه می کنید دو نوع ملک مسکونی می توانید تهیه کنید که هرکدام از آن ها محدودیت های منحصر به خودشان را دارند:

  1. خانه هایی که در بازار ثانویه عرضه شده اند و قبلاً ساخته شده و استفاده شده اند که به آن ها Established Dwellings گفته می شود.

افراد با اقامت موقت می توانند یکی از این خانه ها را به عنوان اقامتگاه اصلی خود در استرالیا بخرند. این ملک نمی تواند برای هدف سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد. در واقع اگر می خواهید آن را به فروش برسانید و جابجا شوید، می بایست در عرض سه ماه این کار را انجام دهید. همچنین تحت هیچ شرایطی نمی توانید خانه خود را اجاره دهید.

  1. مسکن های نو (New Dwellings)، این ها خانه هایی هستند که در زمین هایی با کاربری مسکونی ساخته شده اند و :
  • خالی می باشند و برای مقاصد خانه سازی خریداری شده اند؛
  • قبلاً فروخته نشده اند؛
  • قبلاً شخص و یا اشخاصی در آن ساکن نشده اند؛
  • مرمت یا بازسازی نشده اند.

خبر خوب این است که برای خرید چنین خانه هایی هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر تعداد خانه ای که دوست دارید می توانید خریداری کنید. همچنین این خانه ها قابل اجاره دادن می باشند. یعنی می توانید آن ها را به دیگران اجاره دهید و در نتیجه برای سرمایه گذاری مناسب هستند. اما بسیار مهم است که ثابت کنید خانه بر اساس الزامات و قوانین FIRB خریداری شده است و شما تأییدیه های لازم از جانب FIRB را دارا می باشید.

نکات مهم برای خرید ملک در استرالیا

اگر برای خرید خانه در استرالیا آمادگی دارید باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

1 – وام  گرفتن

از آنجایی وام دادن به سرمایه گذاران خارجی ریسک بالایی دارد به ندرت می توانید از بانک های استرالیا برای خرید خانه وام دریافت کنید. اما اگر در استرالیا زندگی می کنید (چه دارای ویزای موقت باشید چه دائم) دیگر به عنوان سرمایه گذار خارجی درنظر گرفته نمی شوید و به درخواست شما برای گرفتن وام همچون درخواست شهروندان استرالیایی رسیدگی می شود.

اما وام گرفتن در استرالیا برای خرید خانه، شروطی دارد:

  • افرادی که دارای ویزای موقت می باشند می توانند تا 70% از قیمت خانه را وام بگیرند. به این معنی که پس انداز شما در زمان خرید می بایست معادل %30 از ارزش خانه باشد و حداکثر میزان وامی که می توانید دریافت کنید %80 از قیمت خرید می باشد.
  • افراد با اقامت دائم می توانند وام بیشتری دریافت کنند و معمولاً همچون شهروندان استرالیایی پیشنهاد %10 از ارزش خانه را دریافت می کنند. اما مقدار وام در بانک های متفاوت متغیر است و بهتر است با یک فرد معتمد در این باره مشورت کنید.

2- مالیات Stamp duty

استمپ دیوتی مالیاتی است که بر دارایی و معاملات خاص اعمال می شود، که شامل امور ملک و مستغلات نیز می شود. نرخ این نوع مالیات در ایالت های مختلف متفاوت است. در ادامه خلاصه ای از افزایش مالیات برای افرادی که دارای ویزا می باشند و اقدام به خرید خانه در استرالیا کرده اند تهیه کرده ایم:

مالیات خرید خانه در ایالت نیوساوت ولز استرالیا

  • 8 درصد اضافه مالیات استمپ دیوتی + 2 درصد اضافه مالیات بر زمین برای خانه مسکونی
  • برای افراد با ویزای دائم یا شهروندان مالیات اضافه دریافت نمی شود.

مالیات خرید خانه در ایالت ویکتوریا استرالیا

  • 7 درصد اضافه مالیات انتقال زمین
  • برای افراد با اقامت دائم یا شهروندان اضافه مالیات دریافت نمی شود
  • همچنین ایالت ویکتوریا اعلام کرده است مالیات بر خانه های خالی از اول ژانویه 2018 بر خانه هایی که بیش از شش ماه خالی مانده اند اعمال می شود

مالیات خرید خانه در ایالت کوئینزلند استرالیا

  • 3 درصد اضافه مالیات بر استمپ دیوتی
  • بر مالکین زمین به ارزش بیشتر از 350.000 دلار هم اعمال می شود
  • برای افراد با اقامت دائم یا شهروندان اضافه مالیات دریافت نمی شود

مالیات خرید خانه در ایالت استرالیای غربی

  • دولت استرالیا اعلام کرده است از اول ژانویه 2019 برای شهروندان خارجی 4 درصد اضافه مالیات برای خرید خانه نو اعمال می شود

مالیات خرید خانه در استرالیای جنوبی، تاسمانیا، شمال استرالیا و قسمت های مرکزی

  • این ایالت ها و قلمروها در حال حاضر برای شهروندان خارجی اضافه بهایی بر مالیات اعمال نمی کنند، اما در صورت افزایش سرمایه گذاری خارجی در این مناطق ممکن است چنین سیاستی را پیش بگیرند

3- کمک هزینه برای افرادی که برای اولین بار صاحب خانه می شوند

دولت استرالیا طرحی به نام اعطای کمک هزینه برای خانه اولی ها (FHOG) معرفی کرده است که برای جبران اثر مالیات بر کالاها و خدمات (GST) بر روی مالکیت خانه طراحی شده است. جهت بهره مند شدن از مزایابی طرح FHOG می بایست این شرایط را داشته باشید:

  • یک شهروند استرالیایی یا فردی با ویزای اقامت دائم باشید؛
  • قبل از این هیچ ملکی‌ در استرالیا نداشته بوده باشید ؛
  • کل ارزش ملکی که قصد خرید آن را دارید، شامل زمین و ساختمان، می بایست کمتر از 750.000 دلار باشد.

چنانچه برای طرح FHOG واجد شرایط باشید، ممکن است شرایط نوع خاصی از مالیات و معافیت و یا کاهش مالیات استمپ دیوتی را هم داشته باشید که این موضوع بستگی به محل قرار گیری ملک شما دارد. هر ایالتی در استرالیا طرح مخصوص به خود و با نرخ های متفاوت دارد. در ادامه به صورت مختصر به این شرایط اشاره کرده ایم:

کمک هزینه خرید خانه در نیوساوت ولز استرالیا

  • برای بهره مندی از طرح NSW که در این ایالت برای خانه اولی ها اجرا می شود، یک خریدار حداقل باید به مدت شش ماه در ملک خریداری شده زندگی کند و این کار را در 12 ماه اول خرید خود انجام دهد.
  • اگر موفق به دریافت کمک هزینه NSW شدید، واجد شرایط بهره مندی از تخفیف مالیاتی استمپ دیوتی نیز می شوید. البته میزان تخفیف بستگی به نوع و قیمت خانه ای که خواهید خرید، دارد.

کمک هزینه خرید خانه در ویکتوریا استرالیا

  • کمک هزینه FHOG برای خانه های قدیمی (Established Homes) در دسترس نیستند؛ اما اگر یکی از آن ها را خریدید، شاید بتوانید تا 50 درصد از تخفیف مالیاتی بهره مند شوید.
  • اگر واجد شرایط FHOG باشید می توانید از تخفیف مالیاتی نیز بهره مند شوید. اما خریدار باید در مدت 12 ماه بعد از خرید خانه به مدت 12 ماه در آن زندگی کند. از همه مهم تر اگر خانه ای خارج از طرح FHOG و بعد جولای 2017 خریداری کنید، آن ملک تبدیل به خانه شما می شود و مجبورید در آن زندگی کنید.

کمک هزینه خرید خانه در کویینزلند استرالیا

  • ایالت کویینزلند هیچ کمک هزینه ای برای خرید خانه های موجود، ارائه نمی دهد. بنابراین شما باید یک خانه نو بخرید و یا یک خانه نو بسازید (هرچند خرید یک خانه بازسازی شده نیز می تواند قابل قبول باشد). شما باید در مدت 12 ماه بعد از خرید خانه حداقل به مدت شش ماه، در آن ساکن شوید.

کمک هزینه خرید خانه در وسترن استرالیا

  • ایالت وسترن استرالیا دو نوع کمک هزینه FHOG را اعطا می کند. یک نوع برای املاکی در جنوب خط که به موازات 26 ام (26th parallel) واقع شده اند (ملک باید ارزشی معادل 750.000 دلار یا کمتر داشته باشد) و دیگری برای املاکی که در شمال خط به موازات 26 ام (26th parallel) واقع شده اند (ملک مورد نظر باید ارزشی معادل 1000.000 دلار یا کمتر داشته باشد).
  • هرکدام از کمک هایی که برای خرید خانه دریافت می کنید، می بایست در 12 ماه اول بعد از خرید خانه برای حداقل شش ماه در آن زندگی کنید.

کمک هزینه خرید خانه در سوث استرالیا

  • کمک هزینه FHOG تنها در صورتی در این ایالت قابل دستیابی است که شما ملک مسکونی نو بخرید یا بسازید و ازش ملک می بایست 57.500 دلار یا کمتر باشد. هرنوع ملکی که می خرید باید مانند قبل در مدت 12 ماه اشغال شوند.

کمک هزینه خرید خانه در منطقه مرکزی استرالیا

  • در اینجا هم طرح FHOG تنها در صورتی قابل دسترس است که خانه ی نو (New Home) بخرید یا بسازید. یک خانه بازسازی شده هم قابل قبول است.

بعلاوه، حداقل یک نفر (خریدار) می بایست ظرف 12 ماه بعد از خرید به آن خانه نقل مکان کند و به مدت حداقل یک سال پیوسته در آن زندگی کند.

کمک هزینه خرید خانه در قلمروی شمالی استرالیا

  • طرح کمک هزینه NT تنها در دسترس افرادی است خانه نو (New Home) می خرند و یا می سازند، هرچند افرادی که خانه های قدیمی (Established Home) خریداری می کنند نیز از تخفیف های استمپ دیوتی (stamp duty) بهره مند می شوند. فرد خریدار باید ظرف 12 ماه از خرید خانه به مدت حداقل شش ماه در آن زندگی کند.

کمک هزینه خرید خانه در تاسمانیا استرالیا

  • FHOG در تاسمانیا برای افرادی که یا خانه نو (new) می سازند و یا می خرند (که شامل خانه های نو خارج از طرح هم می شود) در دسترس است. همچنین خریدار می بایست در 12 ماه اول بعد از خرید خانه حداقل برای مدت 6 ماه در آن خانه زندگی کند.

4 – نرخ بهره

به عنوان یک ساکن دائم یا موقت، شما هم باید مانند دیگر شهروندان استرالیایی نرخ بهره وام های دریافتی را پرداخت کنید. نرخ های بهره بسته به بازار مسکن متفاوت هستند ولی اگر هوشمندانه عمل کنید می توانید آن ها را به اندازه حدود چهار 5.4 درصد پایین نگاه دارید. چه تصمیم بگیرید که از خانه های نو (New) به عنوان سرمایه گذاری استفاده کنید یا از آن به عنوان خانه استفاده کنید. به طور معمول نرخ سرمایه گذاری در استرالیا از طریق ملک را تغییر نمی دهد.

اجاره خانه در استرالیا

همچنین ببینید

وام خرید ماشین در استرالیا

وام خرید ماشین در استرالیا

وام خرید ماشین در استرالیا هم مثل هر کشور دیگری برای رفاه شهروندان در نظر گرفته …