راهنمای مهاجرت به استرالیا
راهنمای مهاجرت به استرالیا

راهنمای مهاجرت به استرالیا

برای مهاجرت به استرالیا از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که می خواهید استرالیا را به عنوان مقصد مهاجرتان انتخاب کنید باید پیش از اقدامات اولیه، اطلاعات کاملی از چگونگی درخواست ویزا، هزینه های زندگی در استرالیا و مزایا و معایب مهاجرت به این کشور و … کسب کنید. وقتی مهاجرت آگاهانه ای داشته باشید، برای همه موارد پیش رو، تدابیری خواهید داشت و آمادگی روبرو شدن با چالش ها را دارید. راهنمای مهاجرت به استرالیا، چشم اندازی از شرایط مهاجرت و زندگی در این کشور است، با ما همراه باشید.

 قدم اول گرفتن ویزا

استرالیا سیاست های کاملا مشخصی در حوزه مهاجرت دارد. تا وقتی کهشهروندی استرالیا را کسب نکنید، به یک ویزای معتبر استرالیایی برای زندگی و کار قانونی در این کشور نیاز دارید. اولین قدم برای تقاضای ویزا انتخاب نوع ویزای مناسب با نیازها و شرایط شماست. به خاطر هزینه های درخواست ویزا، مدت اعتبار آنها و کارهای اداری انتخاب نوع ویزا موضوع ساده ای نیست. در نظر داشته باشید انتخاب درست نوع ویزا با توجه به عوامل کلیدی موفقیت بیشتری را بریتان رقم می زند، این عوامل عبارتند از:

1-  هدف از مهاجرت: بیشترین علل مهاجرت مردم به استرالیا، اشتغال، تحصیل، بازدید کاری،  یا یک تعطیلات بلند مدت است.
2 – مدت اقامت: ویزاهای دائم و موقت در دسترس هستند بنابراین بسته به اینکه تصمیم دارید بعد از یکی دو سال به خانه بازگردید یا برنامه ریزی ماندن بلندمدت در استرالیا دارید روی نوع ویزایی که باید برای آن اقدام کنید تأثیر می گذارد.
3 – مهارت های فردی: در استرالیا همیشه افراد با مهارت های تخصصی خواهان دارند. افرادی که مشمول لیست نیازمندی های مهارت شغلی شوند احتمال اینکه بتوانند ویزاهای کار مهارتی بگیرند بالاست.
4 – ویزای اسپانسرشیپ: اگر شرکتتان اسپانسر شما برای کار در شعبه استرالیایی شرکت شود یا یک شرکت استرالیایی برای دعوت به کارتان پیش قدم شود، می توانید از ویزای اسپانسرشیپ برای زندگی در استرالیا استفاده کنید.

انتخاب ویزای مناسب

وقتی در مورد هدف و مدت زمان ماندن خود تصمیم قاطع گرفتید می توانید شروع به انتخاب ویزای مورد نظرتان کنید. برای مثال، اگر هدفتان کار است باید ویزای کار موقت 482 یا یکی از ویزاهای کار منطقه ای (494) باشید. اگر هدف شما کسب و کار و بیزینس است باید دنبال ویزای 188 نوآوری کسب و کار و ویزای سرمایه گذاری باشید. برای تعطیلات می توانید از ویزاهای 600 بهره ببرید و برای تحصیلات هم ویزاهای دانشجویی، وجود دارند.برای وایزاهای مهارتی هم 189، 190 و 491 را مدنظر قرار دهید. اما اگر فقط در فکر رفتن به استرالیا هستید، گزینه های بسیاری پیش پای شماست فقط باید احتیاط کنید که منابع خود را بیهوده از دست ندهید.

قدم دوم اقامت در استرالیا

یکی از اولین مواردی که باید در چک لیست مهاجرت خود قرار دهید این است که در کجا سکونت خواهید داشت. اگر قرار بود برای مسافرت تفریحی به کشوری بروید می شد در مقصد به محل اقامت فکر کرد اما اینجا صحبت از اقامت طولانی مدت و اسباب کشی به کشوری دیگر است.
خبر خوب این است که وقتی دنبال محلی برای اسکان در استرالیا بگردید، گزینه های انتخابی زیادی خواهید داشت هتل ها، هاستل ها (مهمان پذیرها) و موارد مشابه در این دسته قرار می گیرند. از دیگر مثال ها می توان به املاک اجاره ای و خانه های اشتراکی اشاره کرد. اگر دانشجو هستید هم می توانید در خوابگاه های دانشجویی اقامت کنید. اگر وضعیت مالی تان خوب است می توانید به اجاره بلندمدت یا حتی خرید خانه فکر کنید. هر مدل سکونتی، امتیازات و نقاط ضعف خود را دارد و باید برای انتخاب گزینه مناسب آگاهانه اقدام کنید.

1 – سکونت به محض رسیدن:هدف این نوع، انتخاب مکانی مناسب و راحت جهت پیدا کردن کار و یافتن اقامت‌گاهی دائمی است. همچنین می توانید در این مدت با محیط جدید زندگی انس بگیرید. برای کسانی که بودجه کمی دارند هاستل ها می تواند گزینه بسیار خوبی برای شروع باشد. استرالیا خصوصا در شهرهای بزرگ، هاستل های مختلف و پر تعدادی دارد. گزینه بعدی، هتل است. در اینجا هم انتخاب های فراوانی بسته به بودجه دارید. گزینه جایگزین هتل های گران قیمت، متل (مسافرخانه) ها، پارک های کاراوان و آپارتمان های نقلی و تک واحدی هستند. برای رزرو این اقامتگاه ها می توانید از سایت های فروش و رزرو بلیط استفاده کنید.

2- اقامت کوتاه مدت: برای افرادی که قصد نقل مکان به استرالیا را دارند، اقامت کوتاه مدت بهترین راه حل است. در این نوع اقامت هم می توانید با سبک زندگی استرالیایی و با کشور و مردم آنجا آشنایی پیدا کنید.  اولین مورد برای بررسی در اقامت موقت، اجاره خانه است. برای هر بودجه و تعداد افرادی در استرالیا واحدهای اجاری وجود دارد. دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که بازار اجاره مسکن در کلان شهرهای استرالیا بسیار رقابتی است. اما اگر توان اجاره واحد مستقلی را هم نداشته باشید می توانید از گزینه خانه های اشتراکی بهره ببرید. در مناطق داخلی شهرها و به ویژه در مناطقی که دانشجویان اکثریت دارند، انواع خانه های اشتراکی در دسترس اند اما چالش هم خانه شدن با افرادی از کشورهای دیگر هم در این نوع اقامت گاه ها وجود دارد. توجه داشته باشید که عرف اجاره مسکن در استرالیا به این شکل است که منازل مبله نبوده و فقط دارای امکانات اصلی و اولیه هستند. پس اگر بودجه کمی دارید باید دنبال حراجی ها و دست دوم فروشی ها باشید. می توانید به سایت هایی مثل gumtree.com.au مراجعه کنید.

3 – اقامت دانشجویی: کسانی که ویزای دانشجویی دارند گزینه های اقامتی مختلفی خواهند داشت. ایده آل ترین گزینه برای این قشر، قطعا خوابگاه های درون دانشگاه ها و اطراف آنهاست البته زندگی در خانه افراد بومی استرالیا هم ممکن است که این کار را در قبال پرداخت هزینه به آنها باید انجام دهید. دانشجویان می توانند واحدهای مستقل را هم برای خود اجاره کنند و منعی برایشان وجود ندارد.

4 – اقامت بلند مدت:اگر مدتی است که در استرالیا اقامت کرده اید و تصمیم گرفته اید که کجا ساکن شوید وقت آن شده که به دنبال اقامت‌گاهی دائمی بگردید. اجاره و خرید خانه دو گزینه پیش روی شماست.

خرید خانه در استرالیا برای اقامت موقت

برای این کار باید از بورد تجدیدنظر سرمایه گذاری خارجی استرالیا یا FIRB مجوز داشته باشید. بنابراین باید به این نهاد درخواست رسمی بدهید که قبول شدن آن می تواند تا ۴۰ روز زمان ببرد. اما اگر در استرالیا اقامت دائم دارید خرید ملک برای شما خیلی آسانتر خواهد بود و نیازی به مجوز FIRB هم نخواهید داشت.توجه داشته باشید که برای خرید خانه در استرالیا باید مدارک لازم دیگری از جمله ویزا و اجازه کار شما آماده باشد. اقامت دائم و موقت، مهاجرت و ویزای توریستی هم جزء اسناد پذیرفته شده هستند.

قدم سوم پیدا کردن کار در استرالیا

گرچه استرالیا مقصد مناسبی برای زندگی خانوادگی است اما پیدا کردن کار گاهی ممکن است چالش برانگیز شود. ولی اگر در تخصصی مهارت دارید لازم نیست نگران باشید، احتمال کار پیدا کردن شما خیلی بالاست. درراهنمای مهاجرت به استرالیا، به صورت کلی به شرایط کار در این کشور می پردازیم.

  • کار معدن در استرالیا بازار بسیار خوبی دارد و یکی از حوزه های پرمتقاضی بازار کار است.
  • صنایعی مثل گاز، کشت و صنعت، آموزش بین الملل و مدیریت سرمایه رشید سریعی دارند و درخواست نیروی کار عظیمی هم دارند
  • از آنجایی که استرالیا جمعیت نسبتا سالخورده ای دارد، بخش خدمات درمانی سالمندان و بازنشستگان هم رشد فزاینده ای را نشان داده است.
  • از همه جالب تر برای ایرانیان شاید رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و بعد توریسم و خدمات تجارت الکترونیک در استرالیا و بالطبع درخواست نیروی کار متخصص در این بازارها باشد.
  •  اگر مطمئن نیستید که در کدام منطقه استرالیا مشغول به کار خواهید شد،‌می توانید به کار در مناطق جغرافیایی دورتر از شهرها فکر کنید. به خاطر فاصله ای که این شهرها از کلان شهرهای استرالیایی دارند، نیاز مستمری به نیروی کار در این بخش ها و مناطق وجود دارد. برای تسهیل این روند، دولت استرالیا ویزای ساب کلس 494 (Regional Sponsored Migration Scheme visa) را به عنوان ویزای مهاجرتی حمایت شده منطقه ای مقرر کرده است.

ویزاهای کار برای متقاضیان کار در استرالیا چندین ویزا وجود دارد که هرکدام شرایط و مقررات قانونی و محدودیت های خود را دارد که در زیر معرفی می کنیم:

1 – ویزای موقت کار برای متخصصین (ساب کلس 482):مخصوص افراد ماهری است که توسط یک کسب و کار برای کار موقت در استرالیا حمایت یا معرفی شده اند. عمر این ویزا ۴ سال است و موقعیت شغلی که فرد مهاجر می تواند پر کند باید در لیست مهارت های مورد نیاز استرالیا (SOL) باشد.

2 – ویزای کار برای اقامت دائم استرالیا (ساب کلس 186): این ویزای دائم کار برای افرادی است که توانایی زبان انگلیسی بالایی داشته و توسط کارفرمای مورد تایید اداره مهاجرت استرالیا معرفی شده باشند.

3 -ویزای حمایتی مهاجرت کار برای مناطق استرالیا (ساب کلس 494): این ویزای دائم کار هم برای افرادی است که توسط یک کارفرمای استرالیایی برای کار در مناطق خاص استرالیا معرفی شده باشند.

4 -ویزای مستقل مهارتی (ساب کلس 189): متقاضیان این ویزا باید تست های مهارتی بدهند تا بتوانند برای این ویزای دائمی واجد شرایط به حساب آیند.

5 -ویزای مهارتی معرفی شده (ساب کلس 190): این ویزای دائم برای کسانی است که اسپانسر ایالتی دارند. شغل مورد نظر متقاضی باید در لیست تلفیقی نیازمندی های شغلی استرالیا باشد.

6 – ویزای مهارتی منطقه ای (ساب کلس 491): متقاضیان این ویزا باید توسط یک قوم و خویش ذیصلاح یا توسط یکی از مناطق کم جمعیت، برای کار معرفی شده باشند. این ویزای موقت ۵سال اعتبار دارد و به متقاضی اجازه زندگی، کار و تحصیل در یک منطقه را می دهد.

7 -ویزای موقت فارغ التحصیلان (ساب کلس 485)

8 – ویزای دانشجویی

پیدا کردن کار در استرالیا

اگر تصمیم مهاجرت به استرالیا را دارید یا تازه وارد این کشور شده اید، راه های متعددی برای پیدا کردن کار دارید. یکی از آنها استفاده از سایت های کاریابی مثل seek.com.au یا mycareer.com.au است که در آنها هزاران فرصت شغلی پیدا می شود. همچنین می توانید به آژانس های کاریابی مراجعه کنید. دانشجویان هم می توانند از تجربه های کار موقت را در تابلوهای فرصت شغلی دانشگاه ها یا جمع های دانشجویی پیدا کرده و یا در سایت هایی مانند gumtree.com.au دنبال کار بگردند. راه حلی دیگر شغل یابی در استرالیا هم کمک گرفتن از یک نماینده رسمی مهاجرت است که به موازاتی که برای ویزای شما اقدام می کند می تواند در کاریابی شما هم نقش مهمی ایفا کند.

شرایط لازم برای کار در استرالیا

برای اینکه به طور قانونی در استرالیا مشغول به کار شوید، باید ابتدا ویزای مرتبطی داشته باشید. از بین ویزاهای مختلف کار، بیشتر مهاجران ویزای 482 را انتخاب می کنند. اما برای استخدام شدن باید مدارک تخصصی شما به انگلیسی ترجمه شده باشد. ترجمه مدارک در استرالیا برای مهاجرانی که کمتر از دو سال در استرالیا بوده اند توسط دولت به طور رایگان انجام می شود.

ایجاد کسب و کار

دغدغه بسیاری از مهاجران، راه انداختن کار در استرالیاست. اما هر کسب و کاری که بخواهید در استرالیا راه بیندازید به مدد اقتصاد پویای این کشور می توانید در آن به موفقیت برسید. استرالیا تاریخ بلند بالایی از افراد مهاجری دارد که در این کشور از صفر به نان و نوایی رسیده اند. قبل از مهاجرت باید بدانید که کدام ویزای کاری مناسب شماست. ویزاهای 132، 188، 888 از این دسته اند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای پاسارگاد صحبت کنید.

راه اندازی شرکت در استرالیا:

اگر تصمیم دارید یک شرکت در استرالیا راه اندازی کنید باید آن را در کمیسیون امنیتی و سرمایه گذاری استرالیا (ASIC) ثبت کنید و یک شماره ثبت شرکت (ACN) دریافت کنید. صاحبان کسب و کارهای کوچک هم باید شماره بیزینسی (ABN) دریافت کنند. اما اگر می خواهید یک کسب و کار در استرالیا را بخرید بهتر است با مشورت افراد متخصص و آگاه به بازار استرالیا این کار را انجام دهید. شما باید با قوانین بانکی نیز تا حدودی آشنا باشید. برای ایجاد یک کسب و کار در استرالیا به حساب شرکتی در استرالیا نیاز دارید.

دولت استرالیا با هدف جذب استعدادهای برتر مالی، برنامه BIIP را اجرا می کند که ۳ ویزا را شامل می شود:

سرمایه گذاری در استرالیا

ویزاهای بیزینسی در استرالیا تنها محدود به آغاز یا خرید یک کسب و کار نیستند بلکه شما می توانید روی یک یا چند کسب و کار موجود در استرالیا هم سرمایه گذاری کلان کنید. مثلا با ویزای 188 می توانید برای سرمایه گذاری، وارد این کشور شوید.

 

همچنین ببینید

رزومه نویسی بخش پنجم

رزومه نویسی بخش پنجم

چگونه احتمال رد شدن رزومه را به حداقل برسانید؟ گاهی موارد پیش افتاده ای، موجب …