تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا

تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی بین متقاضیان تحصیل در خارج از کشور از محبوبیت بالایی برخوردار است. افراد زیادی نیز استرالیا را برای تحصیل پزشکی و یا دندانپزشکی انتخاب می کنند و دلیل اصلی این انتخاب را، سطح بالای کیفیت آموزش و رفاه زندگی در استرالیا، عنوان می کنند. جالب است بدانید از 19 دانشگاه پزشکی استرالیا 8 دانشگاه جز 100 دانشگاه برتر پزشکی دنیا هستند. این آمار تاثیر زیادی در رشد تقاضای افراد برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا، داشته است.

تحصیل در رشته های دندانپزشکی و پزشکی در استرالیا برای دانشجویان غیر بومی بسیار سخت است و به دو شکل می توان تحصیل در این دو رشته را شروع کرد: دانشجو ابتدا یک دوره لیسانس (علوم پایه) را به مدت 3 سال بگذارند و سپس با شرکت در آزمون ورودی به دانشگاه پزشکی یا دندانپزشکی راه پیدا کند یا از ابتدا شروع به تحصیل در این دو رشته کند.

برای تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی دوره لیسانس یا علوم پایه، اکثر دانشگاه‎ها به نتیجه آزمون ISAT (آزمون پذیرش دانشجو بین المللی)، یک مصاحبه پزشکی و در نهایت امتیاز ATAR (رتبه پذیرش دانشگاهی استرالیا) نیاز دارند. البته باید اشاره کنیم اگر در استرالیا تحصیل می‎ کنید به جای آزمون ISAT باید در آزمون UMAT (آزمون پذیرش پزشکی فارغ التحصیلی) شرکت کنید.

فارغ التحصیلی پزشکی در استرالیا

برنامه فارغ التحصیلی پزشکی در استرالیا یک دوره 4 ساله است که روش غیر مستقیم برای تحصیل در رشته پزشکی در این کشور به شمار می رود. داوطلبان برای این برنامه باید:

  • یک مدرک علوم پایه داشته باشند.
  • در آزمون GAMSAT (آزمون پذیرش مدرسه پزشکی استرالیا) یا MCAT (آزمون پذیرش کالج پزشکی) شرکت کنند. این آزمون ها دانش داوطلب در زمینه موضوعات علمی را محک می زنند.

آزمون ISAT

این آزمون کامپیوتری و آنلاین به مدت زمان 3 ساعت است. ISAT یک آزمون چند گزینه‎ ای محسوب می شود که از سوی سازمان ACER (شورای تحقیقات علمی استرالیا) برای کمک به دانشگاه های استرالیا در انتخاب دانشجویان بین المللی برای دوره های خاصی لیسانس و پس از آن برگزار می شود. دانشجویان می توانند تنها سالی یک مرتبه در این آزمون آنلاین برگزار کنند.این آزمون از 100 سوال چند گزینه ای و بدون نمره منفی تشکیل شده است. سوالات در دو دسته قرار می گیرند:

  • استدلال انتقادی (Critical reasoning): سوالات این بخش در مورد درک مطلب، تجزیه و تحلیل، بررسی و توسعه ایده ها است و سوالات از حوزه های علوم اجتماعی و انسانی انتخاب می شوند.
  • استدلال کمی (Quantitative reasoning): سوالاتی که از حوزه های علوم و ریاضیات انتخاب می شوند و در مورد نتیجه گیری، تصمیم گیری و حل مشکل هستند.

آزمون GAMSAT

اگر تصمیم دارید پس از دوره لیسانس علوم پایه، وارد دانشگاه های پزشکی یا دندانپزشکی استرالیا شوید باید نمره قبولی در آزمون GAMSAT به دست آورید که در مقایسه با ISAT سخت تر است. این آزمون اطلاعات علمی شما را می سنجد. برای موفقیت در آزمون GAMSAT باید درک خوبی از علوم زیستی و طبیعی ( علومی که با ماده‌ بیجان و انرژی سر و کار دارند مانند فیزیک و شیمی و نجوم) داشته باشید. این آزمون از 3 بخش تشکیل شده است:

  1. استدلال در زمینه علوم انسانی و اجتماعی: 75 سوال که باید در عرض 100 دقیقه پاسخ دهید و 10 دقیقه وقت بیشتر برای بررسی جواب ها دارید.
  2. ارتباط کتبی: 2 سوال که در عرض 60 دقیقه باید پاسخ دهید و 5 دقیقه وقت بیشتر برای بررسی جواب ها دارید.
  3. استدلال در زمینه علوم زیستی و طبیعی: 110 سوال که در عرض 170 دقیقه باید پاسخ دهید و 10 دقیقه وقت بیشتر برای بررسی جواب ها دارید.

هر بخش این آزمون، 100 امتیاز دارد و میانگین آن ها امتیاز کلی شما را تشکیل می دهد. برای ورود به اکثر دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی استرالیا به حداقل امتیاز 65 نیاز دارید ولی برای بالا بردن شانس خود و به دست آوردن پذیرش اکثر دانشگاه ها باید حداکثر امتیاز را به دست آورید.

مصاحبه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

بخش مهم دیگر از درخواست پذیرش شما برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی استرالیا شرکت در مصاحبه ها است. تمامی دانشگاه ها مصاحبه برگزار نمی کنند ولی اکثر دانشگاه های برتر چنین فرآیندی را دارند و به هیچ وجه آسان نیست. با آن که مصاحبه کنندگان از یک دیدگاه جامع و کلی در مورد داوطلب قضاوت می کنند ولی آن ها به دنبال بعضی از مهارت ها و ویژگی های کلیدی می گردند که از جمله آن ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  ارتباط
  • کیفیت بحث
  • تفکر انتقادی
  • خلاقیت
  • مسئولیت اجتماعی
  • امنیت فرهنگی
  • آگاهی از مسائل سلامت
  • استدلال اخلاقی
  • خودشناسی
  • همدردی
  • تجزیه و تحلیل مشکلات
  • انتخاب حرفه
  • کار تیمی
  • مراقبت از خود

علاوه بر موفقیت در آزمون‎ های بالا همچنین باید مهارت خوبی در زبان انگلیسی داشته باشید. اکثر دانشگاه های استرالیا نمره آزمون های تافل و آیلتس را قبول دارند و نمره آیلتس باید حداقل 7 و تافل حداقل 96 باشد به نحوی که نمره بخش قرائت حداقل 23 و سایر مهارت ها 25 باشد.

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی استرالیا بستگی به دانشگاه و سطح تحصیل دارد. شهریه دانشگاه بر اساس هر واحد اعتبار (unit of credit – UOC) محاسبه می شود. شهریه دانشجویان بر اساس وضعیت تحصیلی (بومی یا بین المللی) آن ها و سطح تحصیلات (لیسانس، پس از فارغ التحصیلی یا دوره تحقیقاتی)، محاسبه می شود. بدون شک هزینه تحصیل در دو رشته مورد نظر در استرالیا به نسبت کشورهایی مانند آمریکا یا بریتانیا بالاتر است. اما زمانی که هزینه زندگی در این کشور را در نظر می گیریم، چنین اختلافی معقول است و باعث می شود دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی استرالیا برای دانشجویان بین المللی بسیار جذاب باشند. هزینه شهریه برای دوره لیسانس پزشکی در حدود 57760 تا 71488 دلار استرالیا است و هر سال ممکن است بیشتر شود.

همچنین ببینید

دانشگاه های مورد تائید استرالیا در ایران

دانشگاه های مورد تائید استرالیا در ایران

تحصیل در دانشگاه های استرالیا فرصت های مناسبی را برای متقاضی کار و زندگی در این کشور …